به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۳۱۱۴۲

عوارض سرخک؛ از ذات‌الریه تا کوری

عوارض سرخک؛ از ذات‌الریه تا کوری
گروه جامعه: چند وقتی است که مرزهای شرقی ایران عاملی برای ورود دوباره سرخک به کشور شده است. اما علائم این بیماری چیست و چقدر خطرناک است؟ایران از نظر واکسیناسیون سرخک وضعیت خوبی داشت. اما حالا با ورود موج جدید مهاجران از مرزهای شرقی، بار دیگر متخصصان درباره شیوع  این بیماری هشدار می‌دهند. در روزهای اخیر هم ۱۶۴ مورد ابتلا به این بیماری از سوی مقامات بهداشتی گزارش شد.

سرخک معمولا در کودکان بیماری‌زایی می‌کند. البته به این معنا نیست که بزرگسالان در خطر ابتلا به سرخک نیستند. در واقع بزرگسالانی که در کودکی واکسیناسیون شده‌اند از نظر سرخک نباید نگرانی داشته باشند.
هفته پیش اما کمال حیدری، معاون وزارت بهداشت گفت که ورود اتباع افغانستان به ایران و پراکندگی آنان در شهر‌های مختلف باعث نگرانی شده و موارد ابتلا به این بیماری از شهر‌های مختلف گزارش شد.گفته می‌شود که اولین مورد ابتلا به این بیماری در کرمان و از سوی مهاجران شناسایی و گزارش شد.

علائم سرخک چیست؟
مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره علائم این بیماری گفت: «تب بالا از بارزترین نشانه‌های ابتلاء به سرخک است و  تب در مبتلایان گاهی تا ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.»او ادامه داد: «بی قراری، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علامت‌های مختصر آب ریزش بینی از نشانه‌های ابتلاء به سرخک است ، در بیماری سرخک سطح داخلی حلق و دهان هم قرمز و ملتهب می‌شود.»

عوارض سرخک؛ از ذات‌الریه تا کوری
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره عوارض این بیماری گفت: «عوارض آن می‌تواند خود را به شکل ذات‌الریه، اسهال یا عفونت گوارشی نشان بدهد که منجر به بروز مشکلات جدی برای فرد خواهد شد. در موارد حاد نیز گاهی ممکن است عوارضی مانند عفونت مغزی یا حتی نابینایی و کوری ایجاد کند.»
محسن زهرایی ادامه داد: «این عوارض به‌خصوص در افرادی که دچار سوءتغذیه و کمبود ویتامین آ هستند، بیشتر احتمال بروز خواهد داشت. البته همه این عوارض به راحتی و از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است.»
آنطور که زهرایی گفت بیماری سرخک در کودکان می‌تواند یک تا پنج درصد باعث مرگ‌ومیر شود. این بیماری می‌تواند در گروه سنی زیر ۵ سال خطرات و تبعات جدی داشته باشد و ممکن است در جریان همه‌گیری‌های بزرگ با مرگ و میر همراه باشد.او همچنین گفت: والدین حتما برای پیشگیری کودکانشان از این بیماری باید واکسیناسیون ۱۲ و ۱۸ ماهگی را به‌طور کامل انجام دهند.
برچسب ها: بیماری سرخک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها