به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۳۱۱۸۷

آغاز اخذ مالیات آب مجازی از صادرکنندگان

آغاز اخذ مالیات آب مجازی از صادرکنندگان
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: از تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۱ گمرگات بخش‌نامه‌ای را اجرا می‌کنند که بنابر آن‌ از صادرکنندگان نیم درصد از ارزش کالاهای صادراتی به عنوان مالیات آب مجازی دریافت می‌شود.

به گزارش ایلنا، رضا نورانی  با اشاره به کمبود بیش از 6 هزار  کانتینر یخچالی در کشور، گفت: نبود کانتینرهای یخچالی صادرات محصولات فسادپذیر در کشور با چالش‌‌های جدی مواجه کرده است بعد از اینکه گمرکات مانع تردد و بار زدن کانتینرهای یخچالی بدون سند شد کرایه حمل بار حدود 40 درصد افزایش پیدا کرد.وی با بیان اینکه این کانتینرها در 20 سال گذشته در گمرکات تردد می‌کردند، گفت: در حال حاضر در شرایط تحریم هستیم و به تردد این کانتینرها برای ادامه روند صادرات نیاز داریم. باید بر این نکته تاکید کنم که توسعه صادرات با تجهیز حمل‌ونقل جاده‌ای و اصلاح زیرساخت‌های صادراتی گره خورده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: نبود کانتینرهای یخچالی در کشور باعث شده است صادرکنندگان مجبور شوند در مرز آستارا کالاهای خود به کانتینرهای یخچالی خارجی منتقل کنند و در همین فرآیند جابه جایی کیفیت محصولات کشاورزی کاهش پیدا می‌کند.نورانی با اشاره به بخش‌نامه اخذ مالیات آب مجازی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، گفت: از تاریخ 1 فروردین 1401 گمرگات بخش‌نامه‌ای را اجرا می‌کنند که بنا به آن‌ از صادرکنندگان نیم درصد از ارزش کالاهای صادراتی بابت صادرات آب مجازی دریافت می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: این بخش‌نامه ریسک صادرات را افزایش و ایست‌هایی برای توسعه صادرکنندگان ایجاد کرده است.وی با بیان اینکه باوجود جنگ روسیه و اوکراین صادرات به روسیه ادامه دارد، افزود:  مسیرصادرات به روسیه امن و جنگ تهدیدی برای صادرکنندگان ایجاد نکرده است. سبزی‌جات، صیفی‌جات، سیب و کیوی از ایران به روسیه صادر می‌شود. این در حالیست که روند صادرات به اوکراین متوقف شده است.  

این فعال اقتصادی میزان صادرات  روزانه محصولات کشاورزی از ایران به روسیه را حدود2 هزار تن عنوان کرد و افزود: در تاریخ 20 فروردین 1401 حدود 97  کانتینتر بار از ایران به روسیه صادر شد؛ 26 کانتینر کیوی، 22 کانتینر کلم، 9 کانتینر پرتقال، 7 کانتینر فلفل دلمه‌ای، 6 کانتینر کاهو، 3 کانتینر بادنجان، 3 کانتینر هندوانه، 3 کانتینر گل کلم، 3 کانتینر سیب درختی، 2 کانتینر چغندر، 2 کانتینر هویج، 2 کانتینر بلال، 1 کانتینر سبزی خوردن و 1 کانتینر ملون و سیر و 6 کانتینر بار میکس صادر شد.

به گفته نورانی؛ 120 کانتینر حدود 2 هزار و 100 تن در 21 فروردین و 132 کانتینر حدود 2 هزار و 600 تن محموله در 22 فروردین و 3 هزار تن بار در 23  فروردین از مرز آستارا به روسیه رفت. خوشبختانه میزان تولید در سال جاری قابل توجه است و افزایش حجم صادرات خللی در تامین نیاز بازار داخلی ایجاد نکرده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به سقوط ارزش روبل، افزود: تحریم‌ها علیه روسیه باعث شده است که نرخ محصولاتی که به این کشور صادر می‌کنیم، افزایش پیدا کند به‌عنوان مثال اگر یک محصول کشاورزی کیلویی 10 روبل بفروش می‌رسید در حال حاضر نرخ آن به کیلویی 15 روبل رسیده است و اینگونه سقوط ارزش روبل نیز جبران می‌شود.وی با بیان اینکه افت ارزش روبل در روزهای اخیر متوقف شده است، تصریح کرد: بعد از وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین هر 130 روبل یک دلار می‌شد اما در حال حاضر هر 90 روبل یک دلار شده است که بهبود ارزش روبل انگیزه صادرات به روسیه را دوچندان کرده است. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها