به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۳۳۱۲۲۷

تداوم گرد و خاک در کشور تا اوایل هفته آینده

تداوم گرد و خاک در کشور تا اوایل هفته آینده
گروه جامعه: سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از تداوم خیزش گرد و خاک و وقوع رگبار موقت در کشور تا اوایل هفته آینده خبر داد.به گزارش ایسنا، سازمان هوشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی ورگبار موقت و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد  و رخداد تگرگ از چهارشنبه تا یکشنبه (۲۴ فروردین تا ۲۸ فروردین) خبر داد.
 
این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال بوشهر، ارتفاعات و دامنه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و جنوب اصفهان، روز پنجشنبه ( ۲۵ فروردین) درارتفاعات و دامنه در جنوب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد و شمال و شرق خوزستان، روز جمعه(۲۶ فروردین) در لرستان، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، شمال و شرق خوزستان، ارتفاعات در کرمان، نیمه غربی اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد و شمال سمنان پیش‌بینی می‌شد.

روز شنبه (۲۷ فروردین) در لرستان، شمال شرق خوزستان، مرکزی، اصفهان، قم، تهران، البرز، شرق قزوین، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و یکشنبه در سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شرق اصفهان و ارتفاعات تهران این وضعیت جوی حاکم خواهد بود.

طی این مدت اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آبگرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و کاهش دید دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی برای جلوگیری از حوادث احتمالی احتیاط در سفرهای برون شهری، خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو را توصیه می کند.در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش شیو فشار سطح زمین از وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا از چهارشنبه تا یکشنبه ( ۲۴ تا ۲۸ فروردین) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه برای سمنان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی هرمزگان و فارس، گلستان، روز شنبه برای اصفهان، جنوب و شرق سمنان، شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، جنوب و نوار شرقی سیستان و بلوچستان و روز یکشنبه برای شرق و شمال فارس، غرب کرمان، شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، غرب خراسان جنوبی، شرق و جنوب یزد قابل پیش‌بینی است و اختلال در تردد را به دنبال دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی باید احتیاط در ترددهای برون شهری و جاده های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره رعایت شود.این سازمان دربا  صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد با جهت جنوب غربی و افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر از بعد از ظهر شنبه تا دوشنبه (۲۷ تا ۲۹ فروردین) خبر داد.

حاکمیت این وضعیت روز شنبه در تنگه هرمز، یکشنبه در تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر و نواحی شرقی خلیج فارس، در استان هرمزگان و دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس مورد انتظار است که احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی محدودیت تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.
در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از افزایش سرعت باد و ارتفاع موج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵متر و در فراساحل حداکثر ۲ متر طی چهارشنبه تا پنجشنبه (۲۴ و ۲۵ فروردین) خبر داد.

این شرایط جوی در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران، گلستان مورد انتظار است و احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد.سازمان هواشناسی احتیاط در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها