کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضربه حیثیتی ارتش اوکراین به دیکتاتور مسکو؛

ارتش اوکراین بزرگترین ناو روسیه را در دریا غرق کرد

26 فروردين 1401 ساعت 2:19


کروه بین الملل: وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که ناو جنگی موسکووا که بزرگترین رزم‌ناو این کشور محسوب می‌شد پس از آتش‌سوزی، در دریا غرق شده است.
ارتش اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که این رزم ناو بزرگ را با ۵۰۰ خدمه نظامی را هدف حمله موشکی قرار داده و به آتش کشیده است.
رزم ناو ۱۸۶ متری MOSKVA 12، بزرگترین رزم ناو نیروی دریایی ارتش روسیه و به قاتل ناوهای هواپیمابر و کشتی های جنگی مشهور بود که با کمک پهپاد بیرقدار منهدم شد. پوتین با توهم اشغال سه روزه اوکراین به این کشور تجاوز کرد و دیوانه‌وار و سبعانه، دهها هزار غیرنظامی بی‌دفاع اوکراینی را قتل‌عام و بسیاری از مناطق این کشور را ویران کرد.
غرق شدن این کشتی ضربه دیگری است به کارزار نظامی مسکو در حالی که روسیه خود را آماده حملات جدیدی به شرق و جنوب اوکراین می‌کند.
وزارت دفاع روسیه پیش از این حادثه گفته بود که بیش از ۵۰۰ خدمه این رزمناو موشکی دوره شوروی در پی وقوع انفجار از کشتی خارج شده‌اند. این وزارتخانه به هیچ حمله‌ای اقرار نکرد و صرفا گفت که علت انفجار در دست بررسی است.
این رزمناو در شرایطی غرق شده است که ناوگان روسیه همچنان به بمباران شهرهای اوکراینی در مجاورت دریای سیاه ادامه می‌دهد و ساکنان اودسا و ماریوپل برای حملات جدید روس‌ها خود را آماده می‌کنند.
ایالات متحده گفت که اطلاعات کافی در دست ندارد تا تشخیص دهد که آیا مسکوا مورد اصابت موشک قرار گرفته است یا نه. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، عنوان کرد که اما به طور حتم این رخداد یک ضربه محکم به روسیه وارد آورده است. مقامات اوکراینی می‌گویند که رزمناو مسکوا هدف دو فروند موشک ارتش اوکراین قرار گرفته است. روز چهارشنبه ماکسیم مارچنکو، فرماندار اودسا، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «موشک‌های نپتون که در محافظت از دریای سیاه به کار برده می‌شود، صدمه شدیدی به کشتی روسی وارد آوردند. درود بر اوکراین!»
کشتی مسکوا حامل ۱۶ موشک بازالت بود که هر یک بیش از پنج تن وزن دارند و انفجار هر یک از آنها روی عرشه کشتی می‌توانست کل کشتی را به خطر بیندازد. به جز این رزمناو، ماه گذشته نیز یک رزمناو دیگر روسی به نام اُرسک در دریای آزوف هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفت که دچار آتش‌سوزی شد

گزارشی مستقل شواهدی از جنایات جنگی روسیه در اوکراین یافته است

نخستین تحقیق مستقل درباره اتهام‌ روسیه مبنی بر نقض قوانین بشردوستانه در اوکراین، به شواهدی از جنایات جنگی متعدد دست یافته است.
گزارش اولیه سازمان امنیت و همکاری اروپا (اواس‌سی‌ئی) نشان داد که بمباران بیمارستان و تئاتر کودکان در شهر بندری محاصره‌شده ماریوپول، همانند تخلیه اجباری هزاران اوکراینی به روسیه، جنایت جنگی به حساب می‌آید.
بازرسان گفتند «گزارش‌هایی معتبر» وجود دارد که نیروهای روسی غیرنظامیان -از جمله روزنامه‌نگاران- را بازداشت و با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اند که شکنجه محسوب می‌شود. در حالی‌ که گزارش ۹۹ صفحه‌ای اواس‌سی‌ئی از نظر قانونی الزام‌آور نیست، مقام‌های غربی گفتند این نخستین گام در روند تحقیق است که به بررسی اتهام‌ها در دادگاه کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) منجر می‌شود.
یکی از مقام‌ها گفت «بدیهی» است که برای بررسی جنایت‌های آشکار شده هنگام عقب‌نشینی نیروهای روسی از حومه کی‌یف مانند بوچا و ایرپین و حمله موشکی به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک پژوهش‌های بیشتری انجام خواهد شد، اما بسیار بعدتر از آن بود که [بتواند] در این گزارش گنجانده شود.  
نیل بوش، سفیر بریتانیا در سازمان امنیت و همکاری اروپا، از این گزارش که به گفته او نگرانی بریتانیا درباره «الگوهای آشکار نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه (آی‌اچ‌ال) از سوی نیروهای روسی در خصومت‌ورزی» را تایید می‌کند، استقبال کرد.
بوش گفت: «ما به عنوان جامعه‌ بین‌الملل، باید از مسئولان جنایت‌هایی که در اوکراین به وقوع پیوستند، از جمله فرماندهان نظامی و سایر افراد رژیم پوتین، بازخواست کنیم.»
«سربازان و فرماندهانی که دستورهای غیرقانونی صادر یا از آن‌ها پیروی می‌کنند باید بدانند که اقدام‌های آن‌ها با سند اثبات می‌شود و بازخواست خواهند شد. عدالت اجرا خواهد شد.»
گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا با همکاری ۴۵ کشور از ۵۷ کشور عضو این سازمان، از جمله بریتانیا علیه تعارض روسیه تهیه شد. این گزارش دوره زمانی بین ۲۴ فوریه تا اول آوریل را پوشش می‌دهد.
در این گزارش آمده است که بمباران بیمارستان کودکان و زایشگاه ماریوپول در ۹ مارس «نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و مسئولان آن جنایت جنگی مرتکب شده‌اند». حمله هوایی ۱۶ مارس که به کشته شدن حدود ۳۰۰ نفر از کسانی که در تئاتر شهر پناه گرفته بودند، منجر شد، هم «به احتمال زیاد... نقض فاحش قانون بین‌المللی حقوق بشر» بود و کسانی که دستور آن را صادر یا آن را اجرا کردند، جنایت جنگی مرتکب شده‌اند.
در این گزارش آمده است که نیروهای روسی «با بمباران بی‌رویه و در برخی موارد هدف‌گیری عمدی، در یک الگوی گسترده و سازمان‌یافته تخریب مراکز بهداشتی درمانی اوکراین درگیر شدند». این گزارش ادعاهای روسیه را مبنی بر اینکه مراکز درمانی به اشتباه هدف گرفته‌ شده‌اند، رد کرد و گفت: «هرچند امکان دارد مدافعان از یک بیمارستان برای مقاصد نظامی استفاده کرده باشند یا به اشتباه تخریب شده باشد، اما وقتی ۵۰ بیمارستان ویران شده، چنین چیزی اصلا ممکن نیست.»
در این گزارش ذکر شده است که حملات «بی‌شمار» به بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها به معنای نقض تعهدات بر اساس قوانین جنگی است که در آن ملاحظه و محافظت مجروحان و بیماران و کادر پزشکی لحاظ شده است.
این گزارش همچنین به موارد قتل‌های فراقانونی از جمله قتل یوری پریلیپکو، رئیس دولت محلی روستای گوستومل در منطقه کی‌یف و داوطلبانی به نام‌های روسلان کارپنکو و ایوان زوریا پرداخت که «حین رساندن غذا و دارو به ساکنان محلی به ضرب گلوله سربازان روس کشته شدند». این گزارش به «اتهام‌های موثق» مبنی بر استفاده نیروهای روسی از غیرنظامیان به مثابه سپر انسانی و نیز خشونت مبتنی بر جنسیت از جمله تجاوز، خشونت جنسی یا آزار جنسی اشاره کرد.


کد مطلب: 331391

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/331391/ارتش-اوکراین-بزرگترین-ناو-روسیه-دریا-غرق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir