به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۳۱۴۳۵

افزایش سرسام آور قیمت کولر گازی

افزایش سرسام آور قیمت کولر گازی
گروه اقتصادی: شاهدات میدانی از بازار کولر گازی و البته آبی نشان می‌دهد هیچ کدام از این وسایل از گزند گرانی در امان نمانده اند. این در حالی است که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی معتقد است قیمت کولر گازی در ۳، ۴ سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

افزایش میلیونی قیمت گاز کولر گازی طی یک هفته
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی گفت: هیچ نظارتی بر قیمت و کیفیت کولر‌های گازی وجود ندارد.علی جمالی ادامه داد: قیمت گاز کولر گازی در عرض یک هفته یک میلیون تومان افزایش یافته است، زیرا نظارتی بر آن نیست.

نظارتی بر واردکنندگان و تولیدکنندگان کولر گازی نیست
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی با بیان اینکه واردکنندگان، قطعات و مواد اولیه بی کیفیت کولر گازی را وارد و آن را مونتاژ می‌کنند، گفت: هرچند ما در اتحادیه اعلام می‌کنیم برای ضابطه‌مند شدن بازار فاکتور صادر شود، ولی هیچ نظارتی نیست.جمالی ادامه داد: واردکنندگان کولر گازی باید سایت داشته باشند تا در آن، مشخصات کولر گازی و مواد اولیه وارداتی را ثبت کنند. این در حالی است که ۹۰ درصد مواد اولیه وارداتی شامل کمپرسور، گاز و... برند‌های متفرقه دارند.

قطعات اصلی کولر گازی وارداتی است
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع برودتی، اکثر قطعات کولر گازی که وارد می‌شود بی کیفیت است. کمپرسور، ترموستات و گاز کولر گازی که مواد اولیه اصلی این وسایل است، وارداتی است و فقط بدنه و پنل آن ساخت داخل است.جمالی ادامه داد: قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار فراوان است. به همین دلیل اتحادیه به تعزیرات و سازمان صمت نامه زده تا به اتحادیه قدرت اجرایی بدهند تا بتوانیم واحد‌های غیرمجاز را پلمب کنیم، اما اتحادیه پاسخی نگرفته است.

مونتاژ کولر‌های گازی بی کیفیت در مغازه‌های زیرپله‌ای
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی  گفت: واردکنندگان، قطعات بی کیفیت و درجه سوم از چین وارد می‌کنند و شرکتی تقلبی برای خود ثبت می‌کنند و در منازل و به اصطلاح مغازه‌های زیرپله‌ای به سر هم بندی قطعات کولر گازی می‌پردازند. به طور مثال روغن کمپرسور با روغن‌های معمولی مثل ماشین و... فرق می‌کند. اگر آن روغن برای کولر گازی استفاده شود هیچ گاه کمپرسور ایراد پیدا نمی‌کند؛ در صورتی که یک شرکت به ثبت رسانده اند و برندی زده اند و آن روغن را تولید می‌کنند که اصلا مرغوب نیست.جمالی ادامه داد: افزایش حقوق‌ها و تعرفه گمرکی و تورم باعث افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت کولر گازی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

گرانفروشی در بازار کولر گازی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: اکثر کسانی که مواد اولیه کولر گازی وارد و مونتاژ می‌کنند از اتحادیه و وزارت صمت مجوز ندارند. به عبارت دیگر زیر پله‌ای هستند. به طور مثال فیلتر یخچال که ۲۰ هزار تومان است را به مردم تا ۲ میلیون تومان هم می‌فروشند.جمالی ادامه داد: کارت‌های گارانتی تقلبی نیز در بازار فراوان است. بسیاری از واحد‌ها خود را نمایندگی یک شرکت معتبر به ویژه شرکت‌های خارجی معرفی می‌کنند در حالی که در عمرش اصلا کالا وارد نکرده، ولی سایتی دارد و ادعای نمایندگی می‌کند. ۱۰ برابر هم پول می‌گیرد.

برای اطمینان از اعتبار کارت گارانتی با اتحادیه تماس بگیرید
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی گفت: واحدی که تولیدکننده یا واردکننده مواد اولیه است می‌تواند نماینده باشند نه کسانی که اصلا در واردت شرکت ندارد.جمالی ادامه داد: برای اطمینان به کارت گارانتی کولر گازی به این نکات توجه کنید؛ گارانتی کننده از شرکت‌های تولیدکننده داخلی معروف باشد یا اگر معروف نبود مردم با تماس با اتحادیه از اصالت کارت گارانتی اطمینان حاصل کنند. گارانتی را باید مرکز امور اصناف و بازرگانان یا کارخانه تولیدکننده داخلی تایید کنند. کمترین قیمت کولر گازی از ۳ سال پیش تاکنون ۱۰ برابر شده است.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها