به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۳۳۱۴۵۳

واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شد

واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شد
گروه اقتصادی: رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: سال گذشته مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آن‌ها تخصیص داده شود و از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز را از صادرکنندگان دریافت کنند شاهد گرانی ۵ تا ۶ میلیونی این گوشی‌ها در بازار هستیم.

به گزارش ایلنا؛ مهدی محبی، با اشاره به افزایش قیمت تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار در بازار، گفت: سال گذشته مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آن‌ها تخصیص داده شود و از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز از صادرکنندگان خشکبار دریافت کنند شاهد گرانی ۵ تا ۶ میلیونی این گوشی‌ها در بازار هستیم.
 
به گفته این فعال صنفی؛ واردات مدل Z و S، N برند سامسونگ و تمام مدل‌های برند اپل که قیمت آن‌ها بالای ۶۰۰ دلار است متوقف شده است.وی ادامه داد: بازار گوشی‌های گران قیمت ناآرام و عرضه آن‌ها در بازار کاهش پیدا کرده است و هر فروشنده‌ای که این کالا‌ها را دارد با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن را در بازار عرضه می‌کند.

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی با اشاره به بی‌تاثیری نوسان‌های نرخ ارز در بازار موبایل، خاطر نشان کرد: واردکنندگان موبایل برای واردات ارز نیمایی دریافت می‌کردند از این‌رو نوسان‌های نرخ ارز تاثیر چندانی در قیمت این کالا‌ها نمی‌گذاشت و آن‌ها برای حفظ تعادل بازار و پوشش نوسان‌های ارز از سود خود کم می‌کردند، اما در وضع موجود واردکنندگان کالایی برای عرضه در بازار ندارند.

محبی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه تامین دیگر مدل‌های موبایل نیز چالش داریم؟ گفت: در تامین تلفن همراه زیر ۶۰۰ دلار مشکلی نداریم، اما باید بگویم افزایش نرخ موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار بر قیمت سایر موبایل‌های نیز تاثیر گذاشته است و قیمت این موبایل‌ها نیز در بازار روند صعودی به خود گرفته‌اند.وی در پایان تصریح کرد: تصمیمات یک شبه مسئولان در کشور باعث بر هم خوردن نظم بازار شده است آن‌ها خود نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات را دریافت کنند آن را به گردن یک صنف دیگر می‌اندازند و اینگونه نظم بازار را از بین می‌برند.

افزایش نرخ موبایل در بازار
همچنین در این رابطه محمدرضا عالیان سخنگوی واردکنندگان موبایل و تبلت، با اشاره فصلی بودن صادرات خشکبار، افزود: واردات موبایل در ماه‌های مختلف سال به میزان تقاضا بازار در نوسان است، اما ثبت سفارش و تخصیص ارز آن روزانه انجام می‌شود.وی با اشاره به لزوم حل شدن تضاد بین مدل ارز صادراتی و واردات موبایل، گفت: فرآیند‌های وارداتی باید به گونه‌ای هدایت شوند که به بدنه صنف و در نهایت مصرف‌کنندگان کمترین آسیب وارد شود. دولت تصمیم می‌گیرد و یک شبه آن را اجرا می‌کند و هر میزان طرف مشورتی آن‌ها بخش خصوصی باشد باز هم نمی‌توانیم تغییری در تصمیم گیری آن‌ها ایجاد کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بعد از تصویب این مصوبه هشدار افزایش نرخ موبایل داده شد، خاطر نشان کرد: اجرای این مصوبه تاثیر خود را بر قیمت موبایل در بازار می‌گذارد چرا که میانگین فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد حداقل ۲۰ درصد است و این اختلاف قیمت در نهایت در بازار خرید و فروش خود را نشان می‌دهد.

عالیان با اشاره به هوشمند بودن بازار، گفت: بعد از این مصوبه قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در بازار افزایش ۲۰ درصدی را تجربه کرد. این افزایش نرخ در قیمت گوشی‌های دیگر که با ارز نیمایی وارد می‌شدند نیز تاثیر گذاشت شاید گفته شود که نباید در نرخ این گوشی‌ها شاهد تغییری باشیم، اما باید بگویم بازار هوشمند است و هر تغییری در همه سطوح تاثیر می‌گذارد.به گفته سخنگوی واردکنندگان موبایل و تبلت؛ روند واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلاری از آنجایی که ارز آن تامین نشده متوقف شده است.وی بازار موبایل بالای ۶۰۰ دلار را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دانست و افزود: حجم واردات و فروش این بازار بلاتکلیف مانده تا به مسئولان ثابت شود که این ایده درست عمل می‌کند و یا در نهایت محکوم به شکست است.
برچسب ها: واردات موبایل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها