به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۳۱۵۵۱

امكان استفاده از سلاح‌ هسته‌ای در اوكراین

امكان استفاده از سلاح‌ هسته‌ای در اوكراین
گروه بین الملل: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هشدار داد که روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تر در جنگ اوکراین استفاده کند.
ویلیام برنز معتقد است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در صورت "یاس و ناامیدی" و عقب‌نشینی نیروهای نظامی‌اش ممکن است دستور استفاده از "سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا کوتاه‌برد" را صادر کند.برنز تأکید کرد که "شواهد عملی چندانی" از آمادگی روسیه برای این اقدام وجود ندارد، اما این خطر با وجود این بسیار "نگران‌کننده" است. او این سخنان را در پاسخ به پرسش سَم نان، سناتور سابق حزب جمهوری‌خواه و از مدافعان حوزه کنترل تسلیحات بیان کرده است.
روسیه صاحب زرادخانه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی با بازده پایین‌تر از بمب‌های استفاده‌شده در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن توسط آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم است.
در دکترین نظامی روسیه اصل "تشدید تنش برای تنش‌زدایی" وجود دارد که در صورت عقب ماندن روسیه از غرب، این کشور می‌تواند از سلاح هسته‌ای کم‌بازده که قدرت تخریبی کم‌تری دارد استفاده کند. هدف روسیه از انجام چنین اقدامی این است که طرف مقابل پس از آن عقب‌نشینی کند تا از نابودی کامل متقابل در یک جنگ هسته‌ای با بمب‌های اتمی بزرگ و استراتژیک جلوگیری شود.
پوتین یک ماه پس از حمله به اوکراین به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش این کشور دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته‌ای را در "شرایط ویژه آمادگی رزمی" قرار دهند. او تهدید کرده بود که اگر کشوری مستقیما در بحران کنونی مداخله کند، با ''عواقب وحشتناکی'' روبرو خواهد شد.
بر اساس برآوردهای اوکراین و دولت‌های غربی پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از منطقه کی‌یف احتمال می‌رود که حمله بزرگ روسیه به شرق اوکراین به زودی صورت گیرد.
به گفته کارشناسان هدف مسکو برقراری ارتباط مستقیم زمینی بین شبه جزیره الحاق‌شده کریمه و مناطق لوهانسک و دونتسک است که تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارد.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها