به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : ۳۳۱۵۷۰
وزارت خارجه آمریکا: گشایشی در روند احیای برجام رخ نداده است

آمریکا اخبار آزادسازی پول‌های ایران را نادرست خواند

گروه سیاسی: وزارت خارجه آمریکا، رسما تمام گزارش‌ها از آزادسازی احتمالی پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج را کذب خواند و هر گونه گشایشی در روند احیای برجام را رد کرد.
آمریکا اخبار آزادسازی پول‌های ایران را نادرست خواند
سخنگوی این وزارتخانه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است که «بگذارد شهروندان آمریکا سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به خانه‌شان بازگردند». ند پرایس، با اشاره به انتشار «اطلاعات غلط فراوان» در زمینه مذاکره با جمهوری اسلامی تاکید کرد که خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران تماما غلط است و هیچ کشور ثالث هم نه پول ایران را آزاد کرده و نه فعلا قرار است آزاد کند. پرایس گفت: «شرکای ما منابع مسدودشده ایران را آزاد نکرده‌اند و آمریکا هم انتقال این منابع مسدودشده را تایید نکرده است.»
این مقام ایالات متحده در پاسخ خود به پرسش یک خبرنگار در روز پنج‌شنبه به نام هیچ کشور ثالثی اشاره نکرده، اما به نظر می‌رسد اشاره او به پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی باشد که در روزهای گذشته موضوع برخی گزارش‌ها و اخبار بود. در همین زمینه حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه‌شب، ۲۴ فروردین، پس از دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در تهران از «توافق اولیه» بر سر نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در یکی از «بانک‌های خارجی» خبر داد.
روز ۲۲ فروردین‌ماه نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخبار مربوط به سفر «یک هیئت ارشد» به تهران و آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را تایید کرده بود. آن‌ طور که ایرنا خبر داده، قرار است هفت میلیارد دلار «به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز» شود. این خبرگزاری این اتفاق را نشانه‌ای از «باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران» توصیف کرده بود. علاوه بر کره جنوبی، ایران از عراق نیز بابت فروش انرژی طلبکار است، اما هر دوی این کشورها به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران بدهی خود را در بانک نگه داشته و منتظر چراغ سبز آمریکا هستند. علاوه بر پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، مقام‌های دولت ایران پیشتر از انسداد سه میلیارد دلار در ژاپن، پنج میلیارد دلار در عراق، بیست میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار نیز در لوکزامبورگ خبر داده بودند.
علاوه بر این‌ها، روزنامه فرهیختگان، چاپ تهران، نیز روز ۱۸ فروردین گزارش داده بود که مذاکراتی انجام شده است که در ازای آزادی سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز، سه زندانی دو و سه‌‌تابعیتی، مبلغ ۷ میلیارد پول ایران آزاد شود. ند پرایس روز پنج‌شنبه ضمن تکذیب این گونه اخبار یادآوری کرده است که در حال حاضر «دو مسیر موازی» با ایران «در جریان است»، یکی مربوط به احیای برجام و دیگری مربوط به آزاد کردن چهار شهروند ایرانی آمریکایی زندانی در ایران. به گفته پرایس، در هیچ یک از این دو مسیر گشایشی حاصل نشده که آزادسازی پول‌های ایران را به دنبال داشته باشد.
برچسب ها: احیای برجام

حرف حق
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ۲۱:۴۲
آرزوم اینه که برجام به سرانجام نرسه چون .... مدعی بودن که تحریم نعمته!! پس نباید نعمت جمع بشه! تا با پوست و استخوان متوجه اشتباهات مهلکشون بشن که ناجوانمردانه از جیب ملت این چند سال اخیر رو بر عمرشون اضافه کردن اما برجام که نباشه این عمر خیلی کوتاه میشه (385889)
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ۰۹:۰۳
شما ذوق زده بشید در دولت روحانی که خفه بودید (385902)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها