به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۳۳۱۶۱۵

ساخت آنتی‌ بیوتیکی جدید از میکروب خاکی

ساخت آنتی‌ بیوتیکی جدید از میکروب خاکی
گروه علمی:گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه هاوایی گزینه مناسبی برای ساخت داروی آنتی‌ بیوتیک از یک باکتری خاکی موسوم به لنتزا فلاویوروسوسا (Lentzea flaviverrucosa) یافته‌اند. تقاضا برای انواع جدید آنتی‌ بیوتیک رو به افزایش است، در حالی که مقاومت دارویی از یک سو و عفونت‌های جدید از سوی دیگر در حال بروز است و به تهدیدی جدی در عرصه جهانی تبدیل می‌شود.

محققان در حال تلاش برای بازبررسی میکروب‌های مشخصی هستند که به عنوان یکی از موفق‌ترین منابع درمانی ما شناخته می‌شوند: باکتری های راسته اکتینوباکتر (actinomycetes).جاشوآ بلاجت، استادیار رشته زیست‌شناسی و یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: نوعی نادر از باکتری های اکتینوباکتری‌ها منبع کمتر استفاده‌شده از ترکیبات زیست کنش‌ور هستند. رویکرد ژنومیک‌محور ما باعث شد پروتئین های کوچک (پپتید) غیرمعمولی برای طراحی‌های دارویی آتی را شناسایی کنیم.

باکتری های اکیتنوباکتر اجزای زیست کنش‌ور تولید می کنند که منشا تولید بسیاری از داروهای بالینی به‌ ویژه داروهای آنتی‌بیوتیک‌ و ضدسرطان‌ها است.شرکت های دارویی از دهه ۱۹۴۰ بسیاری اکتینوباکتری‌ها را برای استفاده های دارویی بررسی کرده اند. امروزه دو سوم از همه آنتی بیوتیک های مورد استفاده در بیمارستان ها و درمانگاه ها از نوعی اکتینوباکتری ها به دست آمده است اما این میکروب های جدید که محققان دانشگاه های آمریکایی روی آنها مطالعه کرده‌اند، به عنوان اکتینوباکتری نادر شناخته و دسته بندی شده اند ولی مطالعات گسترده ای روی آنها انجام نشده است.

به گفته بلاجت، منظور از نادر در مورد این میکروب ها این است که به سختی پیدا می شوند و رشد آنها به کندی صورت می گیرد.به این دلیل و به دلایل دیگر بسیاری اکتینوباکتری های نادر به طور کامل برای تولید دارو و با اهداف فناوری زیستی دسته بندی نشده اند.

وی افزود: باکتری لنتزا فلاویوروسوسا برای ما شگفت انگیز بود. زیست شناسی غیرمعمولی دارد و آنزیم‌شناسی کمتردیده شده‌ای در آن ناشی از آن شیمی غیرمنتظره ای دیده می شود که همه به دلیل گروهی از باکتری‌های تا حد زیادی ناشناخته است.این محققان کشف کردند که این نوع نادر باکتری اکتینوباکتری مولکول هایی تولید کردند که علیه نوع مشخصی از سلول‌های سرطان خون، پروستات، سارکوما و تخمدان عمل می کنند. اما وقتی بیشتر تحقیق کردند متوجه شدند قسمت خاصی از ژنوم باکتری می تواند دو نوع مولکول متفاوت تولید کند.

بلاجت می گوید: این تا حدی عجیب و غریب است. ما معمولا خوشه ای از ژن ها یا گروهی را منشا تولید مولکول‌های دارومانند مشخص می دانیم. اما به نظر می رسید ترکیب شیمیایی این خوشه متفاوت و بسیار زیاد است.سرنخ های اولیه درست بود و محققان توانستند با استفاده از ترکیبی از روش های شیمیایی و متابونومیکس جدید نشان دهند که این اکتینوباکتری نادر دو نوع مولکول زیست کنش ور از یک دسته ژن مشخص به نام ابرخوشه تولید می کند.
برچسب ها: آنتی بیوتیک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها