به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۳۳۱۶۶۸

بازگشت فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین

بازگشت فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین
گروه علمی: فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ چین پس از شش ماه اقامت در فضا با موفقیت بر روی زمین فرود آمدند.
یک فضاپیمای شنژو حامل سه فضانورد چینی روز جمعه(۱۵ آوریل) درست قبل از ساعت ۱۰ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۶:۳۰ صبح به وقت تهران) با موفقیت در منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمدند.فضانوردان این ماموریت حدود ۹ ساعت پس از خروج از ماژول اصلی تیانه ایستگاه فضایی جدید این کشور به نام تیانگونگ با موفقیت روی زمین فرود آمدند.

فضانوردان چینی پس از شش ماه اقامت در فضا و انجام طیف وسیعی از عملیات با موفقیت به زمین بازگشتند و اکنون رکورددار اقامت در تیانگونگ هستند. پیشتر رکورد اقامت طولانی در ایستگاه فضایی چین در دست فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ بود که سال گذشته میلادی سه فضانورد آن به مدت ۹۲ روز در انجا اقامت داشتند.تاکنون در مجموع شش فضانورد طی ماموریت شنژو-۱۲ و سه فضانورد طی ماموریت شنژو-۱۳ به ایستگاه فضایی تیانگونگ رفته‌اند که فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ نیز اخیرا پس از شش ماه حضور در فضا به زمین بازگشتند.

سه فضانورد به نام‌های نی هایشنگ(Nie Haisheng)، لیو بومینگ(Liu Boming) و تانگ هونگبو(Tang Hongbo) فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ بودند. "لیو" و "تانگ" به همراه فرمانده این ماموریت به نام "نی هایشنگ" در تاریخ ۱۷ ژوئن  ۲۰۲۱ برای یک ماموریت سه‌ماهه به ایستگاه فضایی "تیانگونگ" رسیدند. فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ در طول ماموریت سه ماهه خود تنها دو پیاده‌روی فضایی انجام دادند. این اولین پرواز سرنشین دار بود که طی آن فضانوردان از ایستگاه فضایی دائمی این کشور به نام تیانگونگ یا کاخ بهشتی بازدید کردند.

"ژای زیگنگ"(Zhai Zhigang) ، "وانگ یاپینگ"(Wang Yaping) و "ای گوانگفو"(Ye Guangfu)  نیز سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳بودند. در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۱، فضاپیمای "شنژو-۱۳" حامل سه فضانورد چینی سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲‌اف"(که از خانواده موشک‌های لانگ مارچ است) از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد.

مدت کوتاهی پس از فرود، هر سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳ در تماس رادیویی اعلام کردند که پس از ماموریت فضایی طولانی خود احساس خوبی دارند. البته گفتنی است اقامت شش ماهه در فضا امر چندان عجیبی هم نیست چرا که اغلب ماموریت‌های فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی(که کشور چین در آن پروژه حضور ندارد) این مدت به طول می‌انجامد. برخی ماموریت‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی حتی بیشتر هم به طول می‌انجامد برای مثال "مارک ونده هی" فضانورد ناسا و  پیوتر دوبروف فضانورد روسکاسموس چندی پیش و پس از ۳۵۵ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند.

شنژو-۱۳ آخرین ماموریت سال گذشته میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد.

چینی‌ها قصد دارند در مجموع شش فضانورد را طی ماموریت‌های "شنژو-۱۴" و "شنژو-۱۵" به ایستگاه فضایی تیانگونگ بفرستند. فضانوردان طی ماموریت شنژو ۱۴ به نظارت بر اتصال ماژول اصلی تیانه و دو آزمایشگاه فضایی خواهند پرداخت و در ادامه نیز به پیکربندی این دو آزمایشگاه فضایی خواهند پرداخت. ماموریت شنژو ۱۵ نیز احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت و طی آن فضانوردان ماموریت شنژو-۱۵ با فضانوردان ماموریت شنژو-۱۴ در ایستگاه فضایی تیانگونگ ملاقات خواهند کرد.

چینی‌ها طی این ماموریت علاوه بر آنکه توانستند برای نخستین بار به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی تیانگونگ بمانند و رکوردی را برای خود به ثبت رسانند توانستند رکورد دیگری را نیز برای خود ثبت کنند و آن حضور "وانگ یاپینگ" اولین فضانورد زن چینی در ایستگاه فضایی این کشور بود. یاپینگ به اولین زنی تبدیل شد که به مدت شش ماه در تیانه زندگی کرد و اولین زن چینی شد که موفق به انجام یک راهپیمایی فضایی شد.

وانگ از اعضای ماموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر پنج ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است. وانگ یاپینگ که در خانواده‌ای روستایی به دنیا آمده است، به دلیل مصمم بودن در بین همکارانش معروف است. او پس از لیو یانگ که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است.

ژای، وانگ و ای در طول شش ماه که در مدار بودند بسیار فعال بودند. فضانوردان چینی طی این ماموریت در مجموع دو پیاده روی فضایی انجام دادند، بیش از ۲۰ آزمایش علمی مختلف را انجام دادند و دو سخنرانی آموزشی زنده از ماژول تیانه ارائه کردند. همچنین مدتی را صرف آماده‌سازی تیانه برای دور بعدی بازدیدکنندگان که به زودی به آنجا ارسال خواهند شد، کردند. انتظار می‌رود ماموریت شنژو-۱۴ در اوایل ماه ژوئن سال جاری میلادی انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها