به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۳۳۲۲۰۹

بحران شیر خشک به ایران می‌رسد؟

بحران شیر خشک به ایران می‌رسد؟
گروه اقتصادی: بحران شیر خشک در ایران موضوع جدیدی نیست. شاید تا کنون سیاست‌های ارزی و گمرکی عامل بروز این بحران بودند، اما اکنون به نظر می‌رسد پاندمی کرونا و بازار جهانی، شوک دیگری به بازار شیر خشک ایران وارد کند.آن‌طور که سی‌بی‌اس گزاش داده، آمریکا برای مقابله با بحران شیر خشک به سهمیه‌بندی آن روی آورد. گویا این کشور در زنجیره تامین با مشکلات جدی مواجه است.

بحران شیر خشک با منشا ارزی
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در پاسخ به این پرسش که بحران شیر خشک به ایران می‌رسد یا خیر؟ گفت: در مورد انواع شیر خشک رژیمی ممکن است این اتفاق رخ دهد. چراکه این محصولات عمدتاً وارداتی هستند و تخصیص ارز به آن‌ها صورت نمی‌گیرد.هانی تحویل‌زاده  توضیح داد: شیر خشک سه نوع متفاوت دارد. یک مدل شیرخشک رگولار یا معمولی است. این مدل برای استفاده نوزادان سالم استفاده می‌شود. نوع دیگر شیر خشک رژیمی است که بیشتر برای نوزادان با مشکلات گوارشی مصرف دارد. در واقع این مدل برای نوزادانی است که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند.

او افزود: نوع دیگر شیر خشک، متابولیک نام دارد که به طور معمول توسط هلال احمر و شرکت‌های دولتی وارد کشور می‌شود. مقدار این نوع شیر در بازار بسیار کم است و تنها برای شرایط حاد و ویژه در نظر گرفته می‌شود. در واقع این نوع شیر خشک نوعی دارو محسوب می‌شود و برای نوزادانی است که به پروتئین حساسیت بالایی دارند.

وی درباره شرایط موثر داخلی بر بروز بحران شیر خشک عنوان کرد: تخصیص ارز برای واردات شیر خشک در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شد. اکنون در نوع رگولار هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد. چراکه ما تولیدکننده شیرخشک‌های رگولار هستیم و تولید بخشی از شیرخشک‌های رژیمی را نیز بر عهده داریم. اما در زمینه بعضی از شیر خشک‌های رژیمی به دلیل عدم تخصیص به‌موقع ارز با کمبود مواجه شده‌ایم. این نوع شیرخشک‌ها عموما وارداتی هستند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: شیر خشک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها