به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۳۳۲۲۱۶

تصویری از فوران در خورشید

تصویری از فوران در خورشید
گروه علمی: خورشید در تعطیلات آخر هفته عید پاک یک شعله بزرگ پرتاب کرد و باعث خاموشی رادیویی شد و زمینه را برای طوفان‌های خورشیدی بیشتر در آینده فراهم کرد. شعله‌های خورشیدی عید پاک صبح  یکشنبه به وقت تهران به اوج خود رسید و دقایقی بعد با یک فوران عظیم خورشیدی که به‌عنوان پرتاب جرم تاجی شناخته می‌شود، ادامه یافت.
 
مقامات مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضایی آمریکا (SWPC) گفتند که این شراره به‌عنوان یک طوفان خورشیدی کلاس X1.1 ثبت شد و حدود ۳۴ دقیقه طول کشید. طوفان‌های کلاس X قوی‌ترین طوفان‌های خورشید هستند.
این آژانس در به‌روزرسانی خود نوشت: «انتظار می‌رود فعالیت‌های خورشیدی در هفته آینده تداوم داشته باشند، زیرا لکه‌های خورشیدی در سراسر صفحه قابل مشاهده، حرکت می‌کنند.»بر اساس SWPC، شعله خورشیدی عید پاک، باعث خاموشی مختصر رادیویی شده و به عنوان انفجار رادیویی خورشیدی نوع دوم طبقه بندی شد.

تونی فیلیپس، ستاره‌شناس نیز نوشت: «چنین انفجارهایی توسط امواج ضربه‌ای در لبه‌های جلویی CME ایجاد می‌شوند. از آنجایی که فوران در قسمت شرقی خورشید رخ داده است، پرتاب جرم تاجی که ایجاد کرده است، احتمالاً به سمت زمین نیست.»به گفته SWPC، این شعله از مناطق ۲۹۹۴ و ۲۹۹۳، خوشه‌ای از لکه‌های فعال خورشیدی که از زمانی که در قسمت شرقی خورشید ظاهر شد، شاهد «شعله‌ور شدن قابل توجه» بوده است.
برچسب ها: خورشید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها