به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۳۳۲۲۱۷

چرا باید از سرخک بترسیم؟

چرا باید از سرخک بترسیم؟
گروه جامعه: یک متخصص کودکان گفت: سرخک احتیاجی به درمان خاصی ندارد، اما در کودکانی که دچار نقص ایمنی هستند و یا بیماری خاص دارند این بیماری می‌تواند حالت شدیدتر و حتی کشنده‌تری داشته باشد.
آینا ریاحی، متخصص کودکان درباره بیماری سرخک، اظهار کرد: سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق ویروس سرخک منتقل می‌شود، علائم اولیه این بیماری می‌تواند به صورت سرماخوردگی، تب، آبریزش بینی، بی حالی باشد که در کنار آن ضایعات پوستی که راش پوستی نیز گفته می‌شود به علائم اضافه می‌شود. مضافاً بر این بیمار می‌تواند درگیری چشمی یا علائم تنفسی به صورت سرفه را به همراه داشته باشد.

وی افزود: بیماری سرخک معمولاً در کودکانی که سالم هستند اگر هم ایجاد شود خطرناک نیست، اما در کسانی که نقص ایمنی یا بیماری زمینه‌ای دارند در موارد نادر نیز در کودکان سالم می‌تواند عوارضی شدیدی را به دنبال داشته باشد.این متخصص کودکان درباره تفاوت بیماری سرخک با آبله مرغان، خاطرنشان کرد: سرخک یک بیماری واضح و شناخته شده‌ای است که با آبله مرغان و یا سایر بیماری‌های ویروسی متفاوت است، سرخک از نظر سطح درگیری و همراهی علائمی مانند سرفه با آبله مرغان متفاوت است.

وی ادامه داد: در سرخک ضایعات راش‌های پوستی به صورت قرمز رنگ وجود دارد، اما در آبله مرغان ضایعات پوستی به صورت تاول بوده وگاهی اوقات زخمی شونده نیز هستند در نتیجه آبله مرغان با سرخک دو بیماری کاملاً متفاوت هستند.ریاحی درباره علائم سرخک گفت: علائم این بیماری از روز اول با سرماخوردگی شروع می‌شود، پس از آن به صورت متداول ضایعات پوستی و درگیری ریوی به صورت سرفه ظاهر می‌شود و بعد از طی دوره نقاهت رفع خواهد شد.

وی درباره نحوه درمان سرخک نیز بیان کرد: به تازگی گفته شده سرخک شیوع پیدا کرده است، این ویروس در افرادی که سالم هستند معمولاً یک بیماری است که احتیاجی به درمان خاصی ندارد و خود به خود اصلاح می‌شود، اما در کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و یا بیماری خاص دارند این بیماری می‌تواند حالت شدیدتر و حتی کشنده‌تری داشته باشد.

این متخصص کودکان با اشاره به واکسیناسیون سرخک در کشور، تأکید کرد: در کشور ما واکسیناسیون سرخک در دو مرحله تزریق می‌شود، نخست در سن یکسالی در قالب واکسن MMR و به همراه واکسن اوریون و سرخجه تزریق و دیگری در سن ۱۸ سالگی دز دوم سرخک زده می‌شود.

وی درباره احتمال ابتلای کودکان زیر ۵ سال به سرخک، خاطرنشان کرد: معمولا سرخک کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند، اما با توجه به شیوع این بیماری نگران کننده، توصیه می‌کنیم افرادی که در زمینه سرخک کودکان خود را واکسینه کامل نکرده‌اند یا اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند برای واکسینه شدن کامل به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

این متخصص کودکان، در پاسخ به این پرسش که اگر دز دوم واکسن سرخک تزریق شده باشد آیا مراجعه بعدی نیاز است، خاطرنشان کرد: در پاسخ به این پرسش باید بگویم خیر نیازی نیست. بلکه راه انتقال این بیماری از قطرات تنفسی و تماس‌های نزدیک است، توصیه می‌کنیم آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای یا دارای نقص سیستم ایمنی هستند بچه‌ها در محیط‌های شلوغ قرار نگیرند تا محفوظ بمانند.وی ابراز کرد: سرخک در حالت عادی درمان خاصی ندارند بلکه حمایتی است مانند کنترل تب، تأمین آب مورد نیاز بدن، اما در مواقع شدید می‌تواند درگیری شدید ریوی و سیستم مغزی و سیستم عصب مرکزی یا اسهال‌های شدید را به همراه داشته باشد، در آن زمان احتمالا نیاز به بستری شدن کودک نیز وجود دارد.
برچسب ها: بیماری سرخک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها