به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۳۳۲۳۲۰

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی

روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی
گروه سلامت:عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: هیچ روش شناسایی برای تفکیک قارچ های سمی از غیر سمی وجود ندارد.دکتر محمدرضا آصف اظهار کرد: تشخیص قارچ سمی و غیر سمی برای افراد عادی غیر ممکن است و هیچ روش شناسایی برای تشخیص آن ها وجود ندارد.
 
وی افزود: تنها افرادی که می توانند قارچ های سمی را از غیرسمی تشخیص دهند افراد دارای تخصص قارچ شناسی و حاضر در آزمایشگاه های قارچ شناسی هستند.دکتر آصف ادامه داد: علاوه بر آن هیچ روش واضح و غیر واضحی نیز برای شناسایی آن ها وجود ندارد.

مسئول تشخیص قارچ های سمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: به عنوان مثال چند سال گذشته در منطقه غرب کشور در میان گونه قارچ غیرسمی، قارچ سمی رویش پیدا کرده که این دو گونه دقیقا شبیه یکدیگر بودند و همین امر موجب شد تا افراد محلی هم قارچ های سمی و غیرسمی را با یکدیگر برداشت و مصرف کنند که در نهایت موجب مسمومیت بسیاری از افراد نیز شد.وی تاکیدکرد: تنها راه جلوگیری از بروز مسمومیت با قارچ ها این است که احتیاط کرد و قارچ هایی که در طبیعت می رویند را مصرف نکرد.

دکتر آصف تصریح کرد: تمامی قارچ هایی که در واحدهای تولیدی قارچ تولید می شود، غیر سمی بوده و مصرف آن ها هیچ گونه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.این دکترای قارچ شناسی در ادامه بیان کرد: رویش حدود سه هزار و ۸۰۰ گونه قارچ در ایران شناسایی شده که از میان آن ها ۱۰۰۰ گونه دارای کلاهک بوده و قابل رویت است.

وی افزود: از ۱۰۰۰ گونه مذکور حدود ۱۰۰ گونه سمی هستند و از ۱۰۰ گونه ۱۰ گونه کشنده است.دکتر آصف ادامه داد: ۱۰۰ گونه قارچ سمی در اغلب مناطق شرقی، شمال شرقی، شمالی، شمال غربی و غرب کشور بسته به نوع گونه، جغرافیا و فصل می روید.

وی تصریح کرد: رویش ۱۰ گونه کشنده نیز در مناطق مختلف کشور پراکنده است.عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی خاطرنشان کرد: تمامی قارچ های سمی که در ایران می روید از نوع گوارشی بوده و مشکل گوارشی ایجاد می کند.وی گفت: بر اثر تماس با قارچ های سمی، مسمومیت ایجاد نمی شود و فقط ممکن است حساسیت های پوستی ایجاد شود.
برچسب ها: قارچ سمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها