به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۳۲۳۳۲

دلیل عجیب یک متهم برای سرقت کابل برق

دلیل عجیب یک متهم برای سرقت کابل برق
گروه حوادث: گرانی باعث افزایش سرقت‌های خرد مانند کابل دزدی شده و روزی نیست که سارقان از بالای تیر برق دستگیر نشوند. سرقت هایی که علاوه بر احتمال مرگ سارق، خسارت میلیاردی برجای می گذارد.روزی نیست که در کشور اهالی یک منطقه از خاموشی گلایه نکنند و اداره برق علت خاموشی را سرقت کابل‌های برق در محلات و خیابان‌ها اعلام نکند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که با گرم شدن هوا، اداره برق خودکار برق را قطع می‌کند، اما سرقت کابل‌ها می‌تواند قوز بالای قوز باشد و شهروندان را بیشتر دچار آسیب کند.

در روز‌های اخیر آمار سرقت و کشف کابل‌های سرقتی افزایش یافته و دزدان به دلیل مس موجود در کابل ها، آن‌ها را سرقت و به یک سوم قیمت به مالخران می‌فروشند.برای بررسی هدف سرقت و اینکه چرا یک دزد راضی می‌شود برای چند متر کابل خودش را در معرض خطر مرگ قرار دهد، گفتگویی را با یکی از سارقان کابل برق که از سوی پلیس دستگیر شده است، انجام دادیم.

مرد ۴۵ ساله با بیان اینکه مجبور به این کار شده و می‌خواست دخترش را به خانه بخت بفرستد، به جامعه ۲۴ می‌گوید: بیکار بودم تا اینکه یکی از دوستانم به من پیشنهاد داد برای سرقت همراه او شوم و نگران نباشم.
این سارق کابل‌های برق تهران می‌افزاید: در پوشش خریدار ضایعات در محلات حاشیه شهر و خلوت پرسه می‌زدیم و در فرصت مناسب با انبر مخصوص کابل‌ها را سرقت و فرار می‌کردیم. چندی قبل ماموران به ما شک کردند و بعد از دستگیری، ۳۰۰ متر کابل پیدا کردند و لو رفتیم. در یکی از سرقت‌ها دستکش نپوشیده بودم و نزدیک بود برق مرا بگیرد و جانم را بگیرد.

همه جای کشور سارقان کابل‌های برق به خاطر افزایش قیمت مس و ارزش کابل‌ها دست به سرقت می‌زنند، اما بیشترین سرقت‌های ثبت و اطلاع رسانی شده مربوط به جنوب شهر تهران و مناطق صنعتی است، جایی که سارقان بدون ترس دست به سرقت در این مناطق می‌زنند.چندی قبل ماموران پلیس ری موفق شد چند باند فعال را از جمله یک سارق که در حسین آباد دست به سرقت گسترده کابل زده بود را دستگیر کنند.

در پرونده‌ای دیگر یک سارق بعد از سرقت ۳۰ متر کابل برق فشار قوی دستگیر شد و اجازه نیافت خانه‌های زیادی را به خاموشی فرو ببرد. این سارق در امین آباد در شهرری دستگیر شد و به چهار سرقت دیگر اعتراف کرد.گاهی خوش شانس نیستند و هنگام سرقت قربانی سهل انگاری و طمع خود می‌شوند و برق جانشان را می‌گیرد. هجدهم فروردین امسال مرگ مرد جوانی روی تیر برق در شهرستان سلطانیه به پلیس اعلام شد. با حضور ماموران مشخص شد فرد فوت شده سارق کابل برق بوده و حین بریدن کابل‌ها دچار برق گرفتگی شده و جنازه اش از تیر برق آویزان مانده است.

در آبان ماه گذشته مردم یزد متوجه سقوط مرد میانسالی از بالای تیر برق و قطع شدن برق خانه‌های خود شدند. با حضور پلیس مشخص شد مرد میانسال دزد کابل برق بوده و حین سرقت دچار برق گرفتگی شده و از بالا به پایین سقوط کرده کرده و جانش را از دست داده است.در پرونده‌ای دیگر در آذر ماه گذشته مرد ۳۰ ساله قصد داشت از شهرک صنعتی سمنان کابل فشار قوی سرقت کند، اما برق او را به صورتی خشک کرد که حتی جنازه اش هم قابل شناسایی نبود.

در ماه‌های اخیر دزدان که از خطر برق گرفتگی آگاه شده اند به کار خطرناکی روی آورده و پایه‌های دکل برق را سرقت می‌کنند. این افراد پایه‌های آهنی دکل‌های برق را در شهر و حاشیه جاده‌ها سرقت می‌کنند که خودش می‌تواند تبدیل به فاجعه شود. اولین بار این سرقت در استان البرز رخ داد و با انتشار تصاویرش در رسانه‌ها سارقان به این اقدام روی آوردند و هر تیر فشار قوی چندین کیلوولتی را با سرقت به یک بمب ساعتی تبدیل می‌کنند.
سرهنگ دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی ری در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ گفت: در این حوزه شاهد سرقت کابل‌های برق در مقاطعی خاص هستیم که پلیس با قدرت با سارقان کابل‌های برق برخورد کرده و تاکنون کشفیات خوبی در ری و اطراف داشتیم.

وی افزود: سارقان باید بدانند با آن‌ها برخورد می‌کنیم و اجازه قدرت نمایی به آن‌ها نمی‌دهیم. سرقت کابل‌های برق خسارت‌های زیادی را به مردم و بیت المال وارد می‌کند و گاهی منجر به خسارت به لوازم خانگی شهروندان می‌شود.به گفته جلیلیان، سارقان اگر جان خود را دوست دارند نباید سمت سرقت کابل برق بروند که باعث می‌شود با جان خود بازی کرده و حتی جان خود را به خاطر چند میلیون تومان از دست بدهند.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: سرقت کابل برق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها