به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۳۳۲۳۳۳

آیا چین از ایران واکسن کرونا می‌خواهد؟

آیا چین از ایران واکسن کرونا می‌خواهد؟
گروه جامعه: در اوایل این هفته بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در شانگهای چین اعلام آمادگی کرد تا پزشک و واکسن به این کشور که خود از جمله صادرکنندگان بزرگ واکسن است، صادر کند.سخنان رئیسی در حالی است که هنوز بیماری کرونا در کشور وجود دارد و جمعیت قابل توجهی از ایرانیان واکسینه نشده‌اند. از سوی دیگر به گفته برخی مقامات در حال حاضر ایران یک ذخیره ۵۰ میلیونی از مجموع هر دو واکسن ایرانی و خارجی دارد.

همچنین این سخنان در حالی از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور و رئیس ستاد ملی کرونا عنوان می‌شود که اما و اگر‌هایی نیز در رابطه با احتمال بروز پیک هفتم بیماری کرونا وجود دارد.در همین حال که ابراهیم رئیسی از صادرات پزشک به چین برای کنترل کرونا سخن می‌گوید که همچون دولت قبل نقد‌های بسیار زیادی به نحوه مدیریت کرونا در این دوره نیز وجود دارد. به همین دلیل اینگونه اظهارات او به نظر می‌آید ناشی از بی اطلاعی یا بیشتر شوآف باشد.

این گفته‌ها در حالی است که به دلیل سیاست‌های غلط توزیع پزشک در ایران بسیاری از مناطق محروم کشور از کمبود پزشک رنج می‌برند. از سوی دیگر بسیاری از پزشکان نیز از وضعیت مالی خود لب به شکایت گشوده‌اند.
حسین کرمانپور، سخنگوی سابق سازمان نظام پزشکی، با اشاره به سخنان رئیسی، اعزام پزشک به چین را نوعی ایجاد مقدمه برای اعزام پزشک به کشور‌های خارجی دانست و گفت: دولت و بیمه‌ها در پرداخت به پزشکان دچار یک ورشکستگی در برنامه‌ریزی شده‌اند و از یک سو برنامه و بودجه اجازه استخدام آن‌ها را در بخش‌های دولتی نمی‌دهد و از سوی دیگر اجازه رشد منطقی تعرفه‌ها را نیز نمی‌دهند.

وی افزود: مردم دوست دارند درمان آن‌ها کمترین هزینه را داشته باشند و این حق آنان است. از سوی دیگر پزشک هم باید درآمدی داشته باشد تا بتواند به کار خود ادامه دهد. الان خط فقر از پزشک عمومی به پزشک متخصص رسیده است. بیمه‌ها باید به هر دوی این موضوعات رسیدگی کنند، اما در حال حاضر بیمه‌ها به چالش برخورده‌اند و این برای کشور خوب نیست. به همین دلیل دولت شاید دنبال راهی باشد که پزشکان را به بیرون از کشور اعزام و هزینه آن‌ها را از این طریق تأمین کند.

کرمانپور همچنین با اشاره به عملکرد انتقادآمیز دولت و ستاد کرونا در مدیریت پیک اومیکرون اظهار کرد: اگر این سخنان به منظور بیان موفقیت در مدیریت کرونا هم باشد باید گفت که دو شاخص مرگ و فقر اقتصادی به عنوان میزان موفقیت کشور‌ها در مورد مدیریت موفق پاندمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که هر دوی این شاخص‌ها در کشور ما روند افزایشی داشته است.

تلفات اومیکرون در ایران بالا بود
این مدیر سابق سازمان نظام پزشکی یادآور شد: اومیکرون در بسیاری از کشور برعکس سایر سوش‌های کرونا بسیار کم تلفات بود، اما این واریانت از ابتدای ورود آن به کشور تا امروز نزدیک ۵ هزار نفر کشته داده است، این نشان می‌دهد که مدیریت ما خوب نبوده است. اگر خوب عمل می‌کردیم هم می‌بایست مردم فقیر نمی‌شدند و هم اینکه تعداد مرگ‌ها بالا نمی‌رفت.این پزشک اورژانس تأکید کرد: در برخی جا‌ها هم این دولت و هم دولت قبل خوب عمل کردند و کسی هم منکر این مسأله نمی‌شود، اما به طوری کلی ضعف‌های زیادی به ویژه در قرنطینه‌ها، بازگشایی‌ها و ... داشته‌ایم.

آیا چین از ایران واکسن کرونا می‌خواهد؟
وی همچنین در مورد گفته‌های ابراهیم رئیسی برای صادارت واکسن کرونا به چین که خود تولید کننده و صادرکننده واکسن است، گفت: نخست باید دید که آیا چین از ایران واکسن درخواست می‌کند یا خیر؟ که این امر بعید بوده و چین در حال حاضر نیازی به واکسن‌های ایران ندارد چرا که هنوز در حال صادرات واکسن است. مگر اینکه یک واکسن اختصاصی در کار باشد که از واکسن‌های ساخت ایران استفاده کنند.

کرمانپور یادآور شد: هنوز جمعیتی از کشور به صورت کامل واکسینه نشده‌اند و باید ذخیره‌ای برای واکسیناسیون این افراد داشته باشیم. از سوی دیگر باید به سمت یک ارزیابی مجدد از واکسیناسیون کادر درمان بود و احتمالا باید واکسنیاسیون آن‌ها تکرار شود؛ لذا در این شرایط هم کشور به واکسن نیاز دارد.
مرجع : جامعه 24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها