به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۳۳۲۴۲۷

تولید زغال را از کجا شروع کنیم؟

گروه کسب و کار: زغال یکی از محصولات پرکاربرد است که علاوه بر مصارف خانگی، در صنعت و پزشکی نیز کاربرد دارد. امروزه همه کشورها از زغال استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود. در کشور ایران هم راه­اندازی خط تولید زغال می‌تواند بسیار پر سود باشد.اما برای بسیاری از افراد که قصد را­ه‌­اندازی این کسب و کار را دارند، این سوال مطرح است که تولید زغال را از کجا شروع کنیم؟
تولید زغال را از کجا شروع کنیم؟
افرادی که به‌ دنبال راه اندازی یک کسب و کار سودده هستند، یکی از راه‌های پردرآمد را راه‌اندازی خط تولید زغال می‌دانند، اما باید توجه داشت که تولید زغال باید توسط دستگاه‌ زغال فشرده با کیفیت انجام بشود تا بتوانید در بازار با موفقیت پیش بروید. در ادامه قصد داریم نشان دهیم که تولید زغال را از کجا شروع کنیم و چه مراحلی باید طی کنیم تا در بازار از رقبا پیشی بگیریم.

قبل از شروع تولید زغال باید به چه مواردی توجه کرد؟
قبل‌ از اینکه بدانیم تولید زغال را از کجا شروع کنیم، باید در مورد میزان سرمایه‌ لازم جهت تولید زغال فشرده و میزان استقبال از این محصول در بازار هدف، دستگاه‌های مورد نیاز و هزینه راه اندازی خط تولید، تحقیقات کافی به عمل آورید.
به طور کلی برای تولید زغال فشرده در این کار، باید از مواد اولیه با کیفیت و با تخصص بالا استفاده کرد. اگر بتوانید از مواد اولیه درجه یک برای تولید زغال فشرده استفاده کنید، کسب و کارتان به میزانی رونق خواهد گرفت که می‌توانید به مرحله صادرات زغال برسید و برند خود را شکل دهید.
داشتن کارگاه تولید زغال فشرده می‌تواند شغلی پر سود برای افراد جویای کار باشد و به دلیل نیاز کشور و مصرف آن در صنایع مختلف، این خطوط تا زمانی که کیفیت محصول را تضمین کنید، سرپا خواهند ماند.
اما برای داشتن کارگاهی که کیفیت زغال فشرده تولید شده آن استاندارد باشد، باید از دستگاه زغال فشرده مناسب و کارآمد استفاده کرد. در ادامه علاوه بر بررسی نحوه راه اندازی این کسب و کار، به انواع روش­های تولید زغال فشرده و دستگاه­ زغال فشرده اشاره می­کنیم.

روش تولید زغال با انواع دستگاه زغالساز
اولین گام برای راه اندازی کسب و کار تولید زغال فشرده، این است که با روش تولید آن آشنا شویم. تولید زغال به دو روش انجام می‌شود: یک روش، تولید زغال با استفاده از چوب است که در کوره زغال به عمل می‌آید و روش دیگر تولید زغال با استفاده از ضایعاتی مانند خاک ‌اره و خاک زغال است که با استفاده از دستگاه‌ زغال فشرده به دست می‌آید و در آن از بریکت استفاده می‌شود.

تولید زغال با استفاده از چوب
اگر بخواهیم با استفاده از چوب، زغال تولید کنیم، باید از کوره‌های زغال ساز که در دو نوع صنعتی و سنتی در بازار وجود دارند؛ استفاده کنیم. اما کوره‌های صنعتی به دو نمونه تقسیم می‌شود: کوره‌های تک منظوره و کوره‌های چندمنظوره.
منظور از کوره‌های تک منظوره، کوره‌های زغالی است که از آن زغال مخصوص پخت و پز و زغال قلیانی بدست می­‌آید و مصرف آن محدود می‌باشد. اما از کوره‌­های چند منظوره برای تولید انواع زغال کبابی، قلیان و مجلسی در انواع مختلف چوب از جمله لیمو، سیب، مرکبات، انگور، انجیر و… که زغال مرغوب و با کیفیتی را تولید می­کند، استفاده می­شود.
اگر بخواهیم مزایای کوره‌های چند منظوره را بررسی کنیم، باید بگوییم که از کوره‌های تک منظوره، فقط برای تولید زغال کبابی استفاده می­­شود و به‌ هیچ‌ عنوان کیفیت مورد انتظار را ندارند. اما از کوره‌های چند منظوره می‌توانید زغال‌های مختلفی چون زغال لیمو، مرکبات و همچنین زغال مناسب قلیان و کباب را به‌ صورت تضمینی و با کیفیت بالا تولید کنید. کوره‌های چند منظوره با توجه به کیفیت و کاربرد بیشتر در تولید، به مراتب قیمت بالاتری نسبت به کوره‌های تک منظوره دارند.

تولید زغال از ضایعات چوب



در این‌ روش دو مدل خط تولید زغال وجود دارد. یک مدل از این خط تولیدها، با استفاده از خاک زغال کار می‌کند و خط تولید پرس هیدرولیک نامیده می‌شود. دومین خط تولید، با استفاده از ضایعاتی مانند خاک ‌اره، پوست گردو، زغال فشرده تولید می‌کند که دستگاه تولید زغال اکسترودری نام دارد.

1. تولید زغال با استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک
مواد اولیه­ای که در این خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاک زغال است که کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد. از خاک زغال می‌توان زغال قلیان و زغال کبابی به وجود آورد. جالب است بدانید که این زغال به‌ عنوان زغال قلیان و مجلسی شناخته می­شود و تمام کشورها از جمله امارات، عمان، قطر، عراق و ترکیه از این دستگاه برای تولید انواع زغال استفاده می‌کنند. دستگاه پرس امکان تولید زغال به اشکال هندسی مختلف و با ابعاد متفاوت را دارا است.

2. تولید زغال با استفاده از دستگاه زغال­ساز اکسترودری
در این دستگاه که یک نوع دستگاه تولید زغال فشرده است، تولید زغال از مواد اولیه­ای چون پوست گردو، خاک ‌اره و خاک زغال صورت می­گیرد که براساس کاربرد و مصرفی که دارد، مقرون ‌به‌ صرفه خواهد بود. در این روش برای تولید زغال فشرده، باید پوست گردو و خاک ‌اره با هم ترکیب و فشرده‌سازی شوند. در این دستگاه فقط می‌توان زغال‌های چهارگوش که وسط آن سوراخی ایجاد می‌شود را تولید کرد. بعلاوه چون زغال‌های بریکت، مواد فشرده‌ شده خام هستند، برای تبدیل آنها به کربن باید درون کوره قرار گیرند.
مکانیزم تبدیل زغال­ها به کربن به دو صورت است: اولین روش، از طریق روش سنتی است که با کاه‌گل آماده می‌شود، به گونه‌ای که زغال حرارت و شعله مستقیم می‌بیند و دوم از طریق کوره‌های صنعتی است.

تفاوت خط تولید پرس هیدرولیک و اکسترودر در چیست؟
تفاوت این دو خط تولید در نوع مواد اولیه بکار رفته در آنهاست. در دستگاه پرس هیدرولیک، از خاک زغال استفاده می‌شود، اما در خط تولید اکسترودری، از ضایعاتی مانند پوست گردو و خاک ‌اره استفاده می‌شود، که هر دو از کیفیت مطلوبی برخورداند.
خط تولید اکسترودری استهلاک بیشتری دارد و به این دلیل که مواد اولیه از نوع ضایعات هستند، کثیف‌کاری بیشتری هم دارد. مصرف برق در خط تولید پرس کمتر از خط تولید اکسترودری است. چون در خط تولید پرس، زغال­ها به ‌صورت دیجیتال به اشکال مختلف ساخته می­شوند و کثیف‌کاری کمتری دارد.
حال که به سوال تولید زغال را از کجا شروع کنیم، پاسخ دادیم، باید نکته مهمی در مورد دستگاه زغال فشرده یادآور شویم و آن این است که اگر شما نیاز بازار و خود را بدانید که چه زغالی می‌خواهید تولید کنید و به چه نوع دستگاه زغال فشرده ای­ نیاز دارید، مطمئناً می‌توانید خط تولید و کارگاه پرسود ساخت زغال فشرده داشته باشید.
همانطور که گفته شد، به دلیل کاربرد و مصارف مختلفی که زغال در صنایع مختلف دارد، راه اندازی خط تولید زغال فشرده از طریق انتخاب یک دستگاه مناسب، می‌تواند اوضاع مالی شما را به سطح بالایی برساند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها