به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۳۳۲۴۸۹

دولت به‌جای مانع گذاری‌فکری به حال کارگران کند

دولت به‌جای مانع گذاری‌فکری به حال کارگران کند
گروه اقتصادی: دبیر اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کارگران در سال جدید احتمال کاهش سرانه مصرف محصولات پروتئینی در کارگران وجود دارد ،گفت: غیر از تأسف و غصه خوردن کاری برای کارگران از دست‌مان بر نمی‌آید اما پیشنهاد می کنم دولت به جای مانع گذاری بر سر راه کارگران حالشان را درک کرده و برای بهتر شدن زندگی شان فکری کند.

به گزارش ایلنا، حسین علی اکبری گفت: همه کسانی که با قانون کار، جامعه کارگری و اقتصاد کار و تولید ارتباط دارند می دانند که تنها قشری که در جامعه ما قانون دارد جامعه کارگری است و به خیال مسئولان کارگران هیچ گاه نباید دچار مشکل شوند.وی با اشاره به اینکه انتظارمان از مسئولان و نمایندگان مجلس بیش از این هاست .گفت: بسیاری از کارگران به دلیل حقوق کم و تورم بالا آرزو به دل ماندند و برای تامین حداقل مایحتاج زندگی خود   شرمنده خانواده هایشان شدند.

اکبری گفت: در کشور مشکلات معیشتی بسیاری وجود دارد و خانواده‌های زیادی با این مشکلات مواجه هستند. کارگران هم بیش از سایر اقشار جامعه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند چرا که هم حقوقشان کفاف زندگی را نمی دهد و هم عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه و مزایای‌شان جامعه کارگری را به دو بخش تقسیم می‌کند .

اکبری اذعان داشت: ما هرسال بر اساس ماده 41 افزایش دستمزد را انجام می دهیم اما سئوال اینجاست که در شرایطی که تورم و افزایش قیمت گاهی به 100 درصد هم می رسد آیا همتی برای بهبود شرایط کارگران و حل مشکلاتشان هست؟ما نمی گوییم مشکلات برای اقشار دیگر نیست اما جامعه کارگری با حقوقی که دریافت می کند در مضیقه است.دبیر اجرایی خانه کارگر استان گفت: با توجه به افزایش قیمت ها و عدم همسان سازی حقوق کارگران با شرایط جامعه، قطعا سال 1401 کارگران با مشکلات بیشتری مواجه خواهند بود.انتظار ما از مسئولین این است که جامعه کارگری را دریابند.

وی اذعان داشت: کارفرمایان و دولت شرایط کارگران را می دانند و چه بسا در سال جدید با توجه به وضعیت کارگران سرانه مصرف محصولات پروتئینی در کارگران کاهش یابد .من واقعا خوش بین نیستم و غیر از تاسف و غصه خوردن کاری برای کارگران از دستمان بر نمی آید اما انتظارمان از مسئولان و نمایندگان مجلس بیش از این هاست . 
وی گفت: در سالی که گذشت نه بر بازار نظارتی شد نه بر تورم . قدرت خرید کارگران تا جایی کاهش یافت که برخی از کارگران آرزوی مصرف یک کیلو گوشت قرمز را داشتند.وی افزود: در شرایطی که قیمت حبوبات هم افزایش صد در صدی داشته دیگر دست کارگران به جایی بند نیست و نمی‌توانند حتی حبوبات را با چنین قیمت‌هایی تهیه کنند. شرایط اقتصادی جامعه کارگری بسیار بغرنج است و حال کارگران خوب نیست . من از مسئولان ، دولت و مجلس می خواهم که کارگران را دریابند.

دبیر اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان اذعان داشت: ما بر تحریم ها آگاه هستیم و می دانیم  رزمندگان این جنگ کارگران هستند. شرایط روحی و روانی کارگران هم با مشکلات جامعه تحت تاثیرات منفی قرار گرفته است. قطعا جامعه کارگری با تداوم شرایط فعلی در وضعیت بدتری قرار خواهد گرفت .

وی افزود: متاسفانه نظارت بر قیمت، حقوق ، بیمه و سایر مسائل مربوط به کارگران با دقت انجام نمی شود و ما کارگران به این عملکرد انتقاد داریم.ما انتظار داریم مسئولان جامعه کارگری و اقتصادی را  دریابند. وی گفت: درخصوص تغییر قانون کار باید بگویم که هر قانونی نیاز به بررسی و به روز شدن دارد و قانون کار هم از این شرایط مستثنا نیستی اما این قانون کار حتی اجرا نشده چه برسد به این که تغییر کند و اگر واقعا مسئولان به بهانه رفع موانع تولید می خواهند قانون را تغییر دهند هیچ مشکلی ندارد اما باید شرایط جامعه کارگری را هم در نظر بگیرند. از کارشناسان جامعه کارگری استفاده کنند هر زمان با بحث سه جانبه گرایی دولت ، کارفرما و کارگر به این نتیجه رسیدند که باید  برای  رفع موانع تولید قانون کار تغییر کند، این قانون را تغییر دهند هرچند که ما  قانون کار را به عنوان مانعی برای تولید نمی بینیم اما اگر مسئولان به این نتیجه رسیدند بیایند شرایط جامعه کارگری را در نظر بگیرند و شرایط را برای کارفرمایان تسهیل کنند و در تولید، فروش و تامین مواد اولیه از آن ها حمایت کنند.

وی افزود: این مسائل ، موانع تولید کار است نباید قانونی مصوب شود که حقوق کارگران کمتر از آنچه که هست بشود. این کمال بی انصافی است که بخواهیم همین حق و حقوق حداقلی کارگران را هم به بهانه رفع موانع تولید و تغییر قانون کار ضایع کنیم.وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان بسیاری از شهرستان ها و روستاها هنوز گاز ندارد و یک کارگر برای یک سیلندر گاز باید حدود 25 هزار تومان هزینه کند و بسیاری از مشکلات درمانی و بهداشتی که هزینه های هنگفتی را روی دست کارگران می گذرد. 

اکبری در پایان گفت: مسئولان اگر می خواهند به جامعه کارگری کمکی کنند در بحث مسکن کارگران در قالب تعاونی ها و حمایت های صد در صدی کمک کنند دولت طرح مسکن ملی را در شرایطی پیش می برد که شرایط کارگران در نظر گرفته نشده است. چون هیچ کارگری نمی تواند 200 میلیون تومان پول برای خانه پرداخت کند و شرایط باید برای کارگران تسهیل شود. کارگری که چند ماه حقوق نگرفته اندوخته 200 میلیون تومانی برای  خرید خانه را از کجا بیاورد؟ که اگر همین مبلغ را هم پرداخت کند اقساط 3 میلیون تومانی مسکن ملی را چگونه باید پرداخت کند؟
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها