به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۳۳۲۶۰۵

رونق اقتصادی عربستان دو برابر می‌شود

رونق اقتصادی عربستان دو برابر می‌شود
گروه اقتصادی: صندوق بین‌المللی پول با انتشار تازه‌ترین گزارش ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی جهان اعلام کرد که تبعات ناشی از جنگ اوکراین و حمله نظامی روسیه به این کشور موجب کاهش قابل توجه رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد.
این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳.۶ درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش یابد که این نرخ به ترتیب ۰.۸ و ۰.۲ واحد درصد پایین‌تر از پیش‌بینی پیشین صندوق بین‌المللی پول برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی است.صندوق بین‌المللی پول همچنین برآورد کرده که نرخ تورم طی سال ۲۰۲۲ در اقتصادهای پیشرفته به طور متوسط به ۵.۷ درصد برسد و این نرخ در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه نیز تا ۸.۷ درصد بالا برود. این نهاد بین‌المللی در ژانویه گذشته نرخ تورم اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه را در سال جاری میلادی به ترتیب ۳.۹ و ۵.۹ درصد پیش‌بینی کرده بود.
صندوق بین‌المللی پول افزون بر پیش‌بینی روند نزولی نرخ رشد اقتصادی آمریکا و منطقه یورو، برآورد کرده که نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر رشد قیمت جهانی نفت بیش از ۱۰۰ درصد در مقایسه با سال گذشته میلادی افزایش یابد و به ۷.۶ درصد برسد.این در حالی است که این پیش‌بینی از کاهش ۱ واحد درصدی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی و ادامه آن در سال ۲۰۲۳ حکایت دارد.
مطابق برآورد صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ایران نیز در سال جاری میلادی به ۳۲.۳ درصد می‌رسد و نرخ بیکاری از ۹.۸ درصد در سال گذشته میلادی به ۱۰.۲ درصد در ۲۰۲۲ میلادی و ۱۰.۵ درصد در ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت.این نهاد بین‌المللی همچنین برآورد کرده که اقتصاد روسیه حداقل تا پایان سال ۲۰۲۳ در رکود سنگین اقتصادی قرار داشته باشد.

 
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها