به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۳۳۲۶۴۶

تغییر محاسبه سن در کره جنوبی

تغییر محاسبه سن در کره جنوبی
گروه گوناگون:  در کره جنوبی این کشور آسیایی سه روش مختلف برای محاسبه سن شما وجود دارد که یکی از آن روش‌ها بدان معنی است که نوزاد تازه متولد شده می‌تواند دوساله باشد. اکنون رئیس جمهور تازه انتخاب شده کره جنوبی به دنبال تغییر این شیوه محاسبه سن است.
تعیین سن واقعی در کره جنوبی گیج کننده به نظر می‌رسد. برای مثال، اگر شما بپرسند چندساله بودید که متولد شدید؟ آسان است و پاسخ می‌دهید صفرساله بودید البته مگر این که در کره جنوبی متولد شده باشید.در آن صورت شما یک‌ساله قلمداد خواهید شد. این شیوه محاسبه سن در کره جنوبی است. پرسش دوم این است که افراد در کره جنوبی در چه مرحله‌ای یک سال دیگر بزرگتر می‌شوند؟ شاید شما بگویید در روز تولد، اما پاسخ منفی است. در کره جنوبی افراد در تاریخ یکم ژانویه یک سال بزرگتر می‌شوند.همه افراد در سراسر آن کشور دقیقا در همان زمان یک سال بزرگتر می‌شوند. این سنت محاسبه سن در کره جنوبی است. در کره جنوبی زمانی که نوزادی به دنیا می‌آید یک‌ساله در نظر گرفته می‌شود. در روز سال نو، آنان یک سال دیگر به دست می‌آورند. این بدان معناست نوزادی که در ماه دسامبر متولد می‌شود تنها ظرف مدت چند هفته دوساله می‌شود.
این موضوع می‌تواند سایر مردم جهان را گیج کند. کره جنوبی تنها کشوری در جهان است که نوزاد تازه متولد شده می‌تواند دوساله شود. به همین دلیل است که «یون سوک یول» رئیس جمهور منتخب کشور نوسازی و اصلاح این سنت را پیشنهاد کرده است.سیاست نوسازی مشابهی در سال ۲۰۱۹ میلادی و بار دیگر در سال گذشته پیشنهاد شد، اما هر دو تلاش ناکام مانده و به قانون تبدیل نشدند. این روش شمارش سن سنتی چند صدساله در کره جنوبی محسوب می‌شود. کارشناسان در مورد معنای این اقدام جدید برای جامعه کره علیرغم موافقت با این پیشنهاد از منظر اداری با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
«جانگ یو سونگ» پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات شرق‌شناسی در دانشگاه دانکوک به بخش بین المللی شبکه خبری «بی بی‌سی» می‌گوید که روش شمارش سن کره‌ای بازتاب سنت است.
او می‌گوید: «به نظر می‌رسد جامعه ما چندان نگران ترک سنت نیست. آیا ما در خطر این هستیم که منحصر به فرد بودن و فرهنگ خود را کنار بگذاریم و یکنواخت‌تر شویم»؟
«لی یونگ هو» رئیس کمیته انتقالی رئیس جمهور منتخب می‌گوید که دولت آتی به دنبال استانداردسازی روش شمارش سن است تا کره جنوبی را با سایر نقاط جهان هماهنگ سازد. او می‌گوید محاسبات مختلف سنی در کره جنوبی منجر به «آشفتگی مداوم» و «هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی غیر ضروری» شده است.
سه راه برای شمارش سن در کره وجود دارد. به طور رسمی، این کشور از سال ۱۹۶۲ میلادی در اکثر تعاریف قانونی و فرآیند‌های اداری از سیستم شمارش بین المللی با استفاده از تاریخ تولد افراد استفاده کرده است.این کشور هم چنین روش رسمی دیگری برای شمارش سن دارد که در آن نوزادان در سن صفر سالگی متولد می‌شوند و در یکم ژانویه هر سال یک سال افزایش می‌یابد. بر این اساس، نوزاد متولد دسامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۲ میلادی دوساله می‌شود حتی اگر به طور رسمی تا دسامبر همان سال دوساله نشده باشد.
این روش عمدتا برای تعریف سن قانونی به منظور حوزه‌هایی از قانون که درصد قابل توجهی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهند از جمله خدمت سربازی یا تعیین سنی که نوجوانان باید در برابر سوء استفاده محافظت شوند استفاده می‌شود.سپس روش «سن کره ای» وجود دارد که معمولا توسط همه افراد جامعه استفاده می‌شود که در آن همه افراد به طور خودکار در بدو تولد یک‌ساله هستند و بدون توجه به تاریخ تولدشان در روز سال نو یک سال بزرگتر می‌شوند. بر اساس این روش‌ها «کیم ته هیونگ» با نام مستعار V از گروه کی پاپ بی‌تی اس متولد ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵.۲۸ سال (سن کره ای)، ۲۶ سال (سن بین المللی) یا ۲۷ سال (سن رسمی کره‌ای دیگر) دارد. برای برخی ممکن است سن تنها یک عدد باشد، اما سن مقوله‌ای است که در کره جنوبی بسیار جدی گرفته می‌شود.
برای مردم کره جنوبی تشخیص اینکه آیا فردی بزرگتر از آنان است یا خیر مهم‌تر از کشف نام فرد در یک بستر اجتماعی است و برای انتخاب نحوه خطاب کردن آن شخص و افتخار یا عنوان مورد نیاز ضروری است.
«کیم یون جو» استاد حقوق و سیاست در دانشگاه هانسانگ می‌گوید: «جهانی شدن کره‌ای‌ها را بیش‌تر نسبت به سن بین المللی آگاه ساخته است. این امر بر جوانان تاثیر می‌گذارد، زیرا آنان احساس می‌کنند کره‌ای‌ها به خاطر این سیستم‌های شمارش سن مورد تمسخر قرار می‌گیرند».با این وجود، جدای از تمسخر این شیوه تاثیرات واقعی بر مردم کره جنوبی نیز داشته است.
به عنوان مثال، برخی از والدین سعی کرده‌اند در سیستم ثبت تولد تقلب کنند، زیرا نگران هستند که نوزادان متولد شده آنان در ماه دسامبر در مراحل بعدی زندگی به خصوص در مدرسه در وضعیت نامساعدی قرار بگیرند.در طول شیوع کرونا پس از آن که مقام‌های بهداشتی کره جنوبی از سن بین المللی و سن کره‌ای به جای یکدیگر برای تعیین محدوده سنی واجد شرایط بودن واکسن استفاده کردند درخواست‌هایی برای استانداردسازی سن وجود داشت که منجر به سردرگمی زیادی شد.
لی هم چنین پیش از این با اشاره به یک پرونده حقوقی که به دلیل سردرگمی در مورد تعریف سن برای دستمزد‌های اضافی و بازنشستگی به دادگاه عالی ارائه شد «هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی غیرضروری» ناشی از شمارش سن به روش کره‌ای را برجسته کرده بود.
با این وجود، یک موضوع که همه می‌توانند روی آن توافق داشته باشند این است که حتی اگر سن بین المللی در کره جنوبی پذیرفته شود بعید به نظر می‌رسد کسانی که در کره هستند چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی به زودی استفاده از شیوه شمارش سن کره‌ای را متوقف سازند.


 
برچسب ها: کره جنوبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها