به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۳۳۲۷۲۸

سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران

سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران
گروه بین الملل: گزارشگر ویژه سازمان ملل در "امور تحریم‌های قهری و یک‌جانبه" به ایران سفر می‌کند تا بازتاب این تحریم‌ها را بر حقوق بشر و حقوق شهروندی بررسی کند. در رابطه با سایر موارد نقض حقوق بشر در ایران گزارشگری اجازه ورود نیافته‌است.
آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل "در امور تحریم‌های قهری و  یک‌جانبه" از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری به ایران سفر می‌کند. وب‌سایت سازمان ملل در بیانیه‌ای هدف سفر او به ایران را "جمع آوری اطلاعات دست اول در رابطه با تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر"، "ارزیابی این تاثیرات" و "تدوین توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه" برای کاهش یا از بین بردن آنها" اعلام کرده است.  بنا بر این بیانیه گزارشگر ویژه سازمان ملل علاوه بر دیدار با مسئولان حکومتی با "آژانس‌های سازمان ملل متحد در ایران و همچنین سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای، نهادهای مالی بین‌المللی، نهاد ملی حقوق بشر و نمایندگان جامعه دیپلماتیک حاضر در تهران دیدارهای خصوصی خواهد داشت."آلنا دوهان همچنین با "سازمان‌های غیردولتی، جامعه تجاری و جامعه مدنی، به‌ویژه سازمان‌هایی که فعالیت‌هایشان ممکن است تحت تأثیر تحریم‌های اجباری یک‌جانبه قرار گرفته باشد و همچنین با دانشگاهیان و کارشناسانی که در این زمینه تخصص دارند"، دیدار خواهد کرد.او که پیشتر در توییترش از این سفر خبر داده، در سپتامبر ۲۰۲۲ گزارشی از نتایج کار به پنجاه و یکمین نشست شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد.
در بیانیه سوالاتی نیز به منظور همکاری با او برای انجام تحقیقاتش طرح شده است. از جمله این که "چه نوع تحریم‌هایی بیشترین تأثیر منفی را داشته است، کدام بخش‌های جامعه بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و تأثیر تحریم‌ها بر گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر از جمله افراد بیکار و فاقد حمایت‌های اجتماعی، دارای معلولیت، سالمندان و همچنین تأثیر خاص تحریم‌های یکجانبه بر زنان و کودکان چه بوده است.از جمله سوال شده است: «آیا فعالیت بازیگران بین‌المللی و ملی امور بشردوستانه در ارسال کمک‌های انسانی و اجرا و توسعه  پروژه‌های بشردوستانه در ایران تحت تأثیر تحریم‌های یکجانبه قرار می‌گیرد؟»گزارشگر سازمان ملل قصد دارد در این باره نیز کنکاش کند که «دولت ایران برای کاهش اثرات سوء تحریم‌های یکجانبه چه اقداماتی انجام داده است.»

 
برچسب ها: سازمان ملل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها