به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۳۲۷۶۰

سلامت روان، مهمترین ابزار مقابله با کرونا

سلامت روان، مهمترین ابزار مقابله با کرونا
گروه جامعه: سلامت روان از مهم ترین مقوله های حوزه بهداشت به شمار می رود که بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت روان به حالتی از کیفیت زندگی گفته می شود که فرد بتواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید؛ درواقع یک فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی کار کند و با جامعه در مشارکت باشد.

همچنین این نهاد بین المللی با توجه به اهمیت سلامت روان در عصر حاضر اعلام کرده است: اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، بیماری روانی تا ۲۰۳۰ میلادی شایع ترین بیماری در جهان خواهد شد.متاسفانه ویروس کرونا زمینه بروز این بیماری را دوچندان کرده و نه تنها زندگی و سلامت میلیون ها انسان را مورد تهدید قرار داده و مرگ و میر و آسیب های جسمی به همراه داشته بلکه باعث ایجاد فاجعه روانی در کل جهان شده است تا آنجا که بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در تحلیل تأثیرات روانی و اجتماعی پاندمی کرونا در جامعه، اعلام کرد: بررسی‌های سامانه خودارزیابی روانشناختی نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه اول شیوع کرونا ۹ تا ۱۱ درصد استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط گزارش شده است و اکنون این رقم به ۱۶ درصد افزایش یافته است.

موضوعی که احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم  گفت: براساس بررسی‌های انجام شده ۲۹.۷ درصد افراد در گروه سنی بالای ١۵ سال به بالا یک مشکل روانشناختی دارند و میزان شیوع اختلالات در مبتلایان کرونا ٣٩.٧ است.حاجبی افزود: بر اساس این بررسی ها، ١۴ درصد افراد مبتلا به کرونا، یک عضو خانواده خود را در دوران کرونا از دست دادند و میزان مشکلات روانشناختی در این افراد ۴۰.۸ درصد بوده و باید توجه داشت در همه جای دنیا کرونا موجب اختلالات روانی شده است.

اضطراب و افسردگی که به گفته یک روانشناس بالینی، مانع و سد بزرگ مقابله با کرونا به شمار می رود ضمن اینکه این فشارهای روانی باعث می شود سایر بیماری های احتمالی و زمینه ای افراد نیز بروز کند.عطیه سروش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، وجه مشترک مراجعه کنندگان به کلینیک های روانشناسی و روانشناختی را اضطراب بالا و داشتن علائمی شبیه مبتلایان به ویروس کرونا عنوان و تصریح کرد: این افراد به دلیل اضطراب زیادی که از ابتلا به کرونا دارند، باعث شده که سیستم عصبی آنان فعال شود، دائما عرق کنند، دهان آنان خشک و نفس کشیدن برایشان سخت شود. درواقع بدن آنان به دلیل ترس، علایمی مشابه ویروس کرونا نشان می دهد که همین باز خود باعث اضطراب بیشتر شود.

وی یادآور شد: در حالی که بین علایم بیماری کرونا با اختلال پانیک یا حمله های عصبی و وحشت تفاوت های ظریفی وجود دارد مثلا نشان های اولیه کرونا تنفس سخت، تب و لرز و غیره است ولی در حملات پنیک که اضطرابی است علائم متفاوتی مانند درد و سنگینی روی قفسه سینه، گز گز دست ها، مور مور شدن بدن، انقباض عضلات، رعشه، خشکی دهان، عرق کردن و تپش زیاد قلب و ترس شدید از مردن یا بیماری است.
این روانشناس بالینی یکی از راهکارهای کاهش استرس و اضطراب را نوشتن عواطف، ترس ها و نگرانی ها بر روی کاغذ عنوان کرد و گفت: این کارها کمک می کند که افکار و اطراف را شفاف تر ببینیم. همچنین برای حل مساله برنامه ریزی داشته باشیم و به خود یادآوری کنیم که زمان هایی در زندگی بوده که اوج اضطراب را تحمل کرده و حل کرده ام پس می توانم این بار هم خوب کار کنم.

سروش یادآور شد: تمرین های تن آرامی داشته باشیم و عبارات مثبت و مهربانانه به خود بگوییم و از تخریب و تنبیه و غیره و  شنیدن اخبار و حوادث ناگوار بپرهیزیم. از آن مهمتر به بعد جسمانی اهمیت دهیم و در کنار خواب کافی و رژیم غذایی مناسب، ورزش و حرکات جسمانی داشته باشیم.
برچسب ها: سلامت روان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها