به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۳۲۷۸۸

گردشگران فضایی فردا به زمین باز می‌گردند

گردشگران فضایی فردا به زمین باز می‌گردند
گروه علمی: تاریخ بازگشت فضانوردان ماموریت خصوصی شرکت "اکسیوم اسپیس" بار دیگر تغییر کرده و به تعویق افتادن این ماموریت باعث تغییر در زمان آغاز سفر چهار فضانورد ماموریت کرو-۴ به ایستگاه فضایی شده است.
به گزارش ایسنا، فضانوردان ماموریت خصوصی اکسیوم اسپیس(Axiom Space) قرار است روز شنبه ۲۳ آوریل(سوم اردیبهشت) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک کنند. این چهار فضانورد ابتدا قرار بود در روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل(۳۰ فروردین) پس از ۱۰ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگردند اما نامناسب بودن شرایط آب‌وهوایی در منطقه فرود آنها باعث به تعویق افتادن چندین روزه این ماموریت شد.

با گذشت چند روز اکنون زمان‌بندی جدید این ماموریت اعلام شده است. در صورت مساعد بودن شرایط جوی، کپسول دراگون شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در ساعت ۲۰:۳۵ روز شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۵:۰۵ بامداد یکشنبه به وقت تهران) از ایستگاه فضایی جدا شده و در روز یکشنبه ۲۴ آوریل(چهارم اردیبهشت) در ساعت ۱۳:۴۶ به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۲:۱۶ به وقت تهران) به زمین خواهند رسید.

مقامات این آژانس فضایی در بیانیه‌ای روز چهارشنبه ۲۰ آوریل نوشتند: این تصمیم براساس شرایط آب‌وهوایی برای بازگشت اولین ماموریت تماما خصوصی فضانوردان از ایستگاه فضایی اتخاذ شد تا خدمه‌ و فضاپیمای اسپیس‌ایکس در امنیت کامل به زمین بازگردند.

این تیم بررسی شرایط جوی را پیش از جدا شدن فضانوردان از ایستگاه فضایی ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که شرایط برای بازیابی فضانوردان ماموریت Ax-۱ و کپسول دراگون مناسب است.فضانوردان ماموریت Ax-۱ سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس در روز هشتم آوریل(۱۹ فروردین) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا رفتند. رهبری این ماموریت را مایکل لوپز-الگریا(Michael López-Alegría)، فضانورد سابق ناسا و کارمند کنونی شرکت اکسیوم بر عهده دارد.

طبق گزارش‌ها سه خدمه‌ی دیگری که در این پرواز حضور دارند یعنی "لری کانر"(Larry Connor)، "مارک پتی"(Mark Pathy) و "ایتان استیبه"(Eytan Stibbe) هر کدام حدود ۵۵ میلیون دلار برای این سفر هزینه کرده‌اند.
ماموریت Ax-۱  توسط شرکت اکسیوم اسپیس سازماندهی و در انجام آن از موشک و کسپول شرکت اسپیس‌ایکس استفاده شده است.

با توجه به تعویق این ماموریت اکنون ماموریت فضانوردان کرو-۴ نیز با تاخیر چندروزه مواجه شده است. فضانوردان کرو-۴ که "کیل لیندگرن"(Kjell Lindgren)، "رابرت هاینز"(Robert Hines) و "جسیکا واتکینز"(Jessica Watkins و "سامانتا کریستوفورتی"(Samantha Cristoforetti) هستند قرار بود روز شنبه ۲۳ آوریل سفر خود را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کنند. کپسول فضانوردان کرو-۴ از درگاه اتصالی استفاده خواهد کرد که اکنون توسط فضاپیمای خدمه‌ی Ax-۱ اشغال شده است و مقامات ناسا می‌گویند که قصد دارند یک بازه‌ی زمانی دو روزه بین بازگشت فضانوردان Ax-۱  و سفر فضانوردان کرو-۴ قرار دهند تا امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها وجود داشته باشد. آن‌ها در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کردند که اولین فرصت بالقوه برای انجام ماموریت کرو-۴، روز سه شنبه ۲۶ آوریل(ششم اردیبهشت) در ساعت ۰۴:۱۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۴۵ به وقت تهران) خواهد بود. اگر در این روز ماموریت کرو-۴ انجام نشود احتمال پرتاب آن در روز چهارشنبه و پنجشنبه نیز وجود دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها