کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پشت پرده گرانی‌ها بسیار عیان است

بدون اف‌ای‌تی‌اف پول نفت چگونه به ایران آمد

قرن نو , 3 ارديبهشت 1401 ساعت 10:47


گروه اقتصادی: یک عضو هیات علمی دانشگاه چمران گفت: افزایش قیمت دلار این سئوال را ایجاد می‌کند که اگر درآمدهای نفتی افزایش یافته چرا نمود عینی آن را در اقتصاد نمی‌بینیم. مرتضی افقه  افزود: در روزهای اخیر شاهد بودیم که وزیر نفت از افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی و توفیق در دور زدن تحریم‌ها سخن گفته و حالا برخی رسانه‌های اصولگرا نیز همصدا اعلام می‌کنند که میزان صادرات نفت افزایش یافته و پول آن نیز وصول می‌شود.
 

وی با اشاره به رشد قابل توجه قیمت دلار و افزایش قیمت این ارز از محدوده 25 هزار تومان به حدود بیست و هشت هزار تومان گفت: بنده حدس می‌زنم طرح چنین مواردی از جنس همان وعده‌هایی است که در دوره انتخابات و اوایل فعالیت دولت می‌شنیدیم.  وی ادامه داد: به نظر می‎رسد این سیاست‌های دولت است که با انتشار اخبار مثبت مردم را به آینده امیدوار کنند.

وی اضافه کرد: اما فراموش نکنیم اگر این اخبار نمود عینی نداشته باشد، اثر معکوس خواهد داشت.تاثیر ادعاهای وزیر نفت باید در زندگی مردم ملموس باشد.وی در توضیح این مطلب افزود: عدم کاهش تورم و رشد قیمت ارز این فرضیه را ایجاد می‌کند که یا فروش نفت تحقق نیافته و یا ارز حاصل از فروش نفت وارد کشور نشده است. افقه گفت: البته سئوال مهم ما این است که بدون پذیرش  FATF چطور ممکن است که پول حاصل از فروش نفت وارد کشور شده باشد.

رنج دولت از نبود افراد با تجربه اقتصادی
افقه درباره تاکید رئیس جمهور نسبت به شناسایی و معرفی پشت پرده گرانی‌ها گفت: آقای رئیسی متاسفانه هیچ سابقه اجرایی نداشته و به نظر می‌رسد بسیاری از وعده‌هایی که داده است حتی اگر صادقانه باشد، بدون آگاهی از واقعیات، ساختارها و موانع اجرایی کشور بوده است.این اقتصاددان افزود: متاسفانه مشاوران اقتصادی رئیس دولت سیزدهم هم فاقد تجربه و دانش هستند و این وضعیت سبب شده با پیچیدگی بیشتری روبرو باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز گفت: مجموعه این نوع سیاست‌‌‌ها و اتفاقات به کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به دولت خواهد انجامید.

پشت پرده گرانی‌ها بسیار عیان است
وی درباره پشت پرده گرانی‌ها توضیح داد: گرانی‌ها، پشت پرده‌ای ندارد و بسیارعیان است  البته می‌توان گفت پشت پرده همان بی‌تدبیری‌های سه دهه گذشته است. واقعیت این است که ما دردها را خوب تشخیص نداده‌ایم و نسخه‌های اشتباه پیچیده‌ایم و نتیجه این شده که اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌ها بسیار آسیب‌‌پذیر شده است.
افقه ادامه داد: تداوم تحریم‌ها و وابستگی تولید و مصرف به صادرات و تجارت بین‌المللی آسیبی جدی متوجه ما کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون گرانی‌ها مستقیما به تحریم‌ها ربط  دارند و آنچه که آقای رئیسی قبل از انتخابات و حین مدیریت امور اجرایی کشور وعده داد و اعلام کرد برنامه‌اش وصل نکردن سفره و معیشت مردم به تحریم‌هاست، حالا ناکارکردی خود را نشان می‌دهد .وی گفت: هدف غایی ما نیز این است که اقتصاد در گرو تحریم نباشد اما این مهم ریشه در اصلاح ساختارهای ضد تولید و ضد توسعه دارد، برنامه‌ای که در دولت سیزدهم مشاهده نمی‌شود.
به گفته وی تا زمان پایداری تحریم‌ها باید همچنان منتظر ماندگاری تورم در اقتصاد بود.


کد مطلب: 332882

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/332882/بدون-اف-ای-تی-اف-پول-نفت-چگونه-ایران-آمد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir