به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۳۲۸۹۳
موافق واگذاری اختیارات مجلس نیستم

طرح صیانت سفارشی و از بیرون مجلس بود

طرح صیانت سفارشی و از بیرون مجلس بود
گروه سیاسی: چندی پیش و پس از کش و قوس‌های فراوان، با رای قاطع نمایندگان مجلس، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از اصل هشتاد و پنجی که به واسطه آن در کمیسیون مشترک، ماه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، خارج شد تا همه نمایندگان بتوانند روی این طرح و در صحن مجلس بحث و بررسی کنند.

بدون تردید، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فقط یک دغدغه بزرگ اجتماعی نیست و شاید بُعد اقتصادی آن هم در حد وجه اجتماعی، پررنگ و قابل بحث باشد. در این ماه‌ها، همه افرادی که به واسطه فضای مجازی در حال کسب درآمد هستند، آینده خود را در خطر می‌بینند و باید دید مسئولان تصمیم‌گیر با وجود بحران‌های اقتصادی در کشور، این راه درآمد عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست، مسدود می‌کنند یا نه؟

حال خبر رسیده با نامه رئیس مجلس، این طرح جهت بررسی به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شد. محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به دبیر شواری عالی فضای مجازی خواستار بررسی این طرح در این شورا و اظهار نظر در خصوص سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی شده است. بدین ترتیب، رییس مجلس، ابتکار عمل را تا حدی از دست نمایندگان مجلس درآورده است و به اصطلاح، توپ در زمین شورای عالی فضای مجازی است.

در همین خصوص، غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد در مجلس یازدهم گفت: رییس مجلس، طرح صیانت را به شواری عالی فضای مجازی ارجاع داده است و اگر مبنای کار این باشد که کار‌های کارشناسی دقیق‌تر روی این طرح انجام بگیرد و به شکل یک لایحه به مجلس آورده شود و سپس مجلس درباره آن تصمیم بگیرد، اقدام خوبی است.

وی افزود: حال اگر اختیار قانون‌گذاری را به جای دیگری بدهیم، بنده شخصاً با این موضوع موافق نیستم، چراکه مجلس باید نقش تصمیم‌گیری و ریل‌گذاری خود را داشته باشد. اینکه شواری عالی فضای مجازی نظرات خود را بعد از بررسی به مجلس می‌دهد یک بحث دیگر است و اشکالی ندارد، اما بنده با واگذاری اختیارات مجلس موافق نیستم.

نوری تصریح کرد: شاید از نحوه بررسی، نگرانی وجود دارد که چه اتفاقی برای آن می‌افتد، به همین دلیل مخالف دادن اختیار به جایی غیر از مجلس هستم، به هر حال باید ساختار قانون اساسی را قبول کنیم و تصمیم‌گیری را مجلس انجام دهد. همیشه ما این انتقاد را داشته‌ایم که اختیار تصمیم‌گیری‌ها را به جای دیگری می‌دهند و نمایندگان مردم تاثیرگذار نیستند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: اینکه طرح مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و مراجع فنی مثل شواری عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و دولت، کار‌های کارشناسی روی این طرح انجام دهند و پیشنهادات خوبی برای آن لحاظ کنند و در قالب این طرح یا لایحه به مجلس بیاورند و سپس مجلس روی آن بررسی و نظر دهد را به شخصه قبول دارم، اما به شرطی که واقعاً رویکرد فقط همین باشد.

وی افزود: افرادی که طرح صیانت را نوشته بودند، به دنبال محدودکردن فضای مجازی بودند و خیلی به موضوعات اقتصادی و فنی طرح کاری نداشتند، بنابراین این فکر محدود کردن فضای مجازی باید کنار گذاشته شود و از نظر عملیاتی، شاید لازم باشد برای هر کدام از ابعاد آن، جداگانه قانون نوشته شود.

نماینده بستان‌آباد یادآور شد: به هر حال در این حوزه، بایستی قانون و مقرراتی وضع شود، اما باید در راستای دسترسی آسان‌تر، افزایش سرعت اینترنت و کاهش قیمت اینترنت باشد، نه اینکه برعکس شود و پهنای باند کمتر شود، ظرفیت کاهش پیدا کند و قیمت اینترنت هم بالاتر برود که دیگر کار، اسمش به ساماندهی اطلاق نمی‌شود.
نوری گفت: اگر این طرح پس از بررسی در شورای عالی فضای مجازی به صورت لایحه به مجلس آورده شود، بهتر است که نکات مدنظر ما در آن لحاظ شده باشد که در غیر این صورت شورای عالی فضای مجازی نیز، راه همان طراحان صیانت را رفته است، بنابراین نباید اختیار مجلس را به طور کامل واگذار کنیم. البته تصور بنده از این ارجاع این است که کارشناسان شورای مذکور روی آن کار کنند و نظرات خود را به شکل لایحه بیاورند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این‌قدر این طرح دچار حاشیه و بررسی‌های متعدد شده و تاکنون به جایی نرسیده است؟ گفت: این طرح، طرح مجلس نبوده است؛ اگر طرح مجلس باشد، نمایندگان روی آن اشراف دارند و نظر می‌دهند و طرح از پختگی لازم برخوردار می‌شود، اما این طرح را از بیرون و به صورت سفارشی نوشته و به برنامه‌های مجلس اضافه کرده بودند.

نماینده بستان‌آباد تصریح کرد: اوایل کار، نمایندگان درباره آن اطلاعاتی نداشتند و کسی نیز حاضر نبود از آن دفاع کند؛ بنابراین این طرح از پایه سست بود و طراحان نیت خوبی از تدوین آن نداشتند و به دنبال محدود کردن فضای مجازی و کم کردن دسترسی‌ها و فراری دادن پلتفرم‌های خارجی بودند.نوری در پایان خاطرنشان کرد: همچنین بحث اقتصادی در این طرح، مطرح بود و با این شاکله، آن را نوشته و عده‌ای نیز مامور پیگیری آن شده بودند و در این راستا، مقاومت می‌کردند، بنابراین کمیسیونی در این راستا شکل گرفت که آن هم مهندسی شده بود، لذا خیلی امکان اصلاح روی طرح وجود نداشت.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها