به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۳۳۳۱۷۸

سیگنال‌های منفی از وین

سیگنال‌های منفی از وین
اقباله هیئتی

علی‌رغم وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی كه از ابتدا تا همین حالا اعلام كرده بود معیشت مردم را به مذاكرات برجام و حصول توافق  گره نمی‌زنیم، این روزها و با هر قدمی كه از توافق هسته‌ای دورتر می‌شویم،‌ بیشتر مشخص می‌شود كه اقتصاد كشور و معیشت مردم تا چه میزان در گروی دستیابی به توافق بوده است.
با توقف گفتگو‌های هسته‌ای در وین و چشم‌انداز نه چندان روشنی كه می توان برای توافق در افق‌های نزدیك پیش رو دید،‌ بلاتکلیفی اقتصادی، مهمترین عاملی است كه در هفته‌های گذشته و علیرغم تعطیلات نوروزی به افزایش بهای دلار و به دنبال آن طلا، خودرو و مسكن انجامیده است. در كنار چنین افزایش قیمت‌هاییريال گرانی مواد غذایی و كالاهای اساسی در ماه رمضان هم مشكل بزرگ دیگری است كه گریبا بسیاری زا خانواده‌های قشر متوسط را گرفته است، تا جایی كه گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی هم  افزایش قیمت‌های نجومی را تجربه می‌كنند.

هر چند در اسفند ماه سال گذشته هم همچنان خوش‌بینی‌ها به برجام و توافق، نرخ دلار را در كانال 26 هزار تومان قرار داده بود اما در ادامه و پس از آنكه مقامات آمریكایی اعلام كردند، به این راحتی‌ها حاضر نیستند سپاه پاسداران را از لیست سیاه تحریم خارج كنند و البته پس از كارشكنی‌های روسیه، وارد فاز تازه‌ای از ناامیدی و بی‌اطمینانی شد. همین موضوع به سرعت بر بازار ارز و قیمت دلار اثر كرد و نرخ دلار وارد كانال 28 هزار تومان شد. مسلما طولانی شدن توقف مذاكرات به احتمال گران شدن دوباره دلار وعبور از قیمت 30 هزار تومان را هم ممکن می‌کند. از سوی دیگر،‌ با تكذیب خبر آزادسازی منابع ایران از سوی كره جنوبی كه احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوكه شده ایران نزد دیگر كشورها را كاهش داده است،  و ایالات متحده آمریكا هم بر این موضوع تاكید كرده است، شوك روانی تازه‌ای هم بر بازار ارز و هم سایر بازارهای اقتصادی از جمله طلا و خودرو را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود.

تمامی این موارد تاكید بر این نكته است كه نمی‌توان واقعیت اقتصادی را با حرف درمانی بی‌اثر كرد؛ در واقع  برخلاف آنچه مسئولین و مقامات دولت سعی دارند این مسئله را به افکار عمومی بقبولانند که اقتصاد و معیشت لرزان مردم را به مذاکرات و سیاست خارجی گره نزده‌اند، واقعیتی كه همه آن را لمس می كنیم این است که اقتصاد ایران، همچون همه كشورهای جهان با پارامترهای سیاسی خارجی و داخلی، گره خورده است و نمی‌توان با حرف‌درمانی و وعده و وعید از این مضووع عبور كرد.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها