به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۳۳۳۱۹۰

ارسال یک کاوشگر رباتیک به ماه

ارسال یک کاوشگر رباتیک به ماه
گروه علمی: چین قصد دارد یک کاوشگر رباتیک به سمت پنهان ماه ارسال کند.به گزارش ایسنا، به گفته یک مقام ارشد آژانس فضایی چین، دانشمندان و مهندسان چینی در حال بررسی برای ارسال یک کاوشگر رباتیک به منظور جمع‌آوری غبار و سنگ از سمت پنهان ماه هستند."وو یانهوا"(Wu Yanhua) معاون سازمان ملی فضایی چین گفت که ایالات متحده، روسیه و چین پیشتر نمونه‌های ماه را به زمین بازگردانده‌اند اما هیچ یک از آنها تاکنون نمونه‌هایی از سمت پنهان این کره‌ نقره‌ای(که هرگز رو به زمین نیست) جمع‌آوری نکرده‌اند.
 
وو در یک نشست خبری در دفتر مرکزی دولت در پکن به خبرنگاران گفت، محققان چینی پیشنهاد کرده‌اند که دولت می‌تواند از ماموریت رباتیک چانگ ای -۶ برای فرود در سمت پنهان ماه و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین استفاده کند.
او گفت: بسیاری از دانشمندان در داخل و خارج از کشور به ما گفتند که مشتاقانه از ما انتظار دارند که نمونه‌هایی را از سمت پنهان ماه به زمین بیاوریم زیرا چنین نمونه‌هایی از نظر علمی بسیار ارزشمند خواهند بود. آنها دانشمندان را قادر می‌سازند تا مطالعات خود را در مورد سن سمت پنهان ماه ارتقا دهند. محققان همچنین ترکیب نمونه‌ها را تجزیه و تحلیل خواهند کرد تا دانش خود در مورد سمت پنهان ماه را گسترش دهند.

به گفته وو، نمونه‌هایی که توسط کاوشگر چانگ ای ۵ چین بازگردانده شده است به دانشمندان کمک کرده است تا دریابند که حدود دو میلیارد سال پیش فعالیت‌های آتشفشانی در سمت پیدای ماه وجود داشته است و نمونه‌های به دست آمده از سمت پنهان ماه نیز به آنها اجازه خواهد داد تا فرضیه آتشفشان‌ها که حدود چهار میلیارد سال پیش در سمت پنهان ماه غیرفعال شده‌اند را نیز تایید کنند.

به گفته وو برای دستیابی به این هدف، انتقال سیگنال بین سمت پنهان و کنترلگرهای زمینی مورد نیاز است. در حال حاضر، ما ماهواره بازپخش Queqiao را داریم که در مدار ماه برای انتقال سیگنال‌ها بین مرکز کنترل و فرودگر چانگ ای ۴ و همچنین مریخ نورد یوتو ۲ فعالیت می‌کند، اما این ماهواره به اندازه کافی برای پشتیبانی از ماموریت چانگ ای ۶ مناسب نخواهد بود. ما در حال بررسی امکان ایجاد بازپخش سیگنال و شبکه ناوبری در ماه هستیم.

چین برنامه کاوش ماه خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کرده است. چهارمین کاوشگر چانگ ای ۴، در ژانویه ۲۰۱۹ در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که ماه را از نزدیک مشاهده کرد. سطح نورد آن که یوتو۲ نام دارد، بیش از ۱۰۰۰ روز است که در آنجا کاوش می‌کند. این کاوشگر از زمانی که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ متصل به فضاپیمای "چانگ‌ای-۴" روی ماه فرود آمد، دهانه ۱۸۶ کیلومتری "ون کارمان" را کاوش کرده است. "چانگ‌ای-۴" چهارمین ماموریت چین به ماه و دومین ماموریتی بود که همراه آن یک ماه‌نورد به ماه فرستاد. ماموریت‌های "چانگ‌ای-۱" و "چانگ‌ای-۲" مدارگرد بودند، در حالی که "چانگ‌ای-۳" با اولین ماه‌نورد "یوتو" در سمت نزدیک ماه فرود آمد.

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ نیز کاوشگر چانگ‌ای ۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این کاوشگر را با این هدف پرتاب کرد که نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. این کاوشگر در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود. چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت "لونا۲۴"(Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.
برچسب ها: چین کره ماه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها