به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۹:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۳۳۱۹۵

خطر بیماری قلبی در کمین مبتلایان به دیابت

خطر بیماری قلبی در کمین مبتلایان به دیابت
گروه علمی: افراد مبتلا به دیابت و زوال شناختی ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری قلبی قرار گیرند.
 بر اساس نتایج تحقیق جدید افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که دارای اختلالات شناختی هستند، نسبت به سایر افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ قرار دارند.

اختلال شناختی زمانی است که فرد در به خاطر سپردن، یادگیری مطالب جدید و تمرکز یا تصمیم‌گیری مشکل دارد که بر زندگی روزمره وی تاثیرگذار است. بیش از ۱۶ میلیون نفر در ایالات متحده با اختلالات شناختی زندگی می‌کنند و سن بزرگترین عامل خطرزاست. اختلالات شناختی از خفیف تا شدید متغیر و با بیماری آلزایمر، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است.

هرتزل سی. گرستاین از دانشگاه مک مستر در همیلتون کانادا گفت: نتایج تحقیق ما نشان داد نمرات پایین در آزمون‌های شناختی در افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی و سایر عوامل خطرزای قلبی را پیش‌بینی می‌کند. اگرچه توضیح برای این موضوع نامشخص است اما داروهای اثبات شده قلبی باید به این بیماران ارائه شود تا از خطر حمله قلبی یا سکته در آینده کاسته شود.

محققان رابطه بین عملکرد شناختی و رویدادهای قلبی عروقی آینده را در ۸۷۷۲ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ از یک کارآزمایی(REWIND که یک کارآزمایی چندمرکزی، تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونماست که در ۳۷۱ مکان در ۲۴ کشور انجام شد) طی بیش از پنج سال پیگیری ارزیابی کردند. آنان دریافتند کسانی که کمترین سطح عملکرد شناختی را دارند، نسبت به افرادی که سطح عملکرد شناختی بالاتری دارند، در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی بیشتری هستند.

افراد مبتلا به اختلال شناختی شدید تا ۱.۶ برابر بیشتر احتمال دارد که حوادث نامطلوب قلبی عروقی را تجربه کنند و ۱.۸ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی یا مرگ در مقایسه با افراد بدون اختلال شناختی بودند. این یافته‌ها نشان می‌دهد عملکرد شناختی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در آینده پیش‌بینی کند.یافته‌های این تحقیق در مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم بالینی انجمن غدد درون‌ریز(Endocrine Society's Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism) منتشر شده است.
برچسب ها: بیماری قلبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها