به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۳۳۲۱۷

شرط عجیب پرداخت وام فرزندآوری

شرط عجیب پرداخت وام فرزندآوری
گروه اقتصادی:  قرار بود از امروز چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام وام فرزندآوری آغاز شود و خانواده‌‌ها به ازای داشتن هر فرزند از وام ۲۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند.بر اساس مصوبه مجلس و دستور بانک مرکزی، وام قرض‌الحسنه فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است و خانواده‌هایی که ۵ فرزند و بیشتر دارند مشمول وام ۱۰۰ میلیون تومانی شوند. 

اما حالا برخی از متقاضیان می‌گویند موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و هنگام ثبت‌نام پیامی روی صفحه سایت مشخص می‌شود که اعلام می‌کند چون نرخ باروری استان و محل سکونت پدر و محل تولد فرزند از رقم مشخصی بالاتر است، خانواده مشمول وام قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‌شود.به عبارتی گویا تسهیلات فرزندآوری تنها در شهرهایی پرداخت می‌شود که نرخ باروری آنها از رقم مشخصی پایین‌تر است و تعداد زاد و ولد در آنها پایین است.

شرط عجیب برای پرداخت وام فرزندآوری
به گفته یکی از متقاضیان بعد از وارد کردن اطلاعات پدر و فرزند متولد شده این پیام روی صفحه نمایش داده شده است: «بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ باروری شهر محل تولد پدر ۲٫۶۱ و نرخ باروری شهر محل تولد فرزند ۲٫۶۱ است. مطابق قانون مصوب مجلس، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری فقط به فرزندانی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند هر دو کمتر از ۲٫۵ باشد.»

بر این اساس تسهیلات فرزندآوری تنها به شهرهایی تعلق می‌‌گیرد که نرخ باروری آنها کمتر از ۲٫۵ باشد . بر اساس این پیام، هم نرخ باروری شهر محل تولد نوزاد و هم نرخ باروری شهر محل تولد پدر باید کمتر از ۲٫۵ باشد. در غیر این صورت هیچ وام فرزندآوری به خانواده تعلق نمی‌گیرد.

این شرط عجیب در حالی است که چنین نکته‌ای هنگام اعلام پرداخت وام و تسهیلات فرزندآوری عنوان نشده بود و به نظر می‌رسید کلیه خانواده‌هایی که از سال ۹۹ به این سو صاحب فرزند شده‌اند می‌توانند از وام فرزندآوری استفاده کنند. اما حالا مشخص شده که در پرداخت این وام محدودیت وجود دارد و همه خانواده‌ها نمی‌توانند از وام استفاده کنند.

این محدودیت فقط شامل وام فرزندآوری نیست و گویا دیگر تسهیلات فرزندآوری را هم شامل می‌شود. چون همین محدودیت درباره وام ودیعه مسکن فرزند سوم هم وجود دارد و این وام هم در شهرهایی که نرخ باروری کمی دارند، پرداخت نمی‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: وام فرزندآوری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها