به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۳۳۳۲۳۷
هر دو نامزد برای برگزاری جشن پیروزی آماده شده‌اند

مشارکت ۷۰درصدی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

گروه بین‌الملل: مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) آغاز شد و شهروندان فرانسوی برای انتخاب رئیس‌جمهور خود از ساعت ۸ صبح به وقت محلی به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.
مشارکت ۷۰درصدی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه
در این انتخابات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور راست میانه کنونی و مارین لوپن، رقیب او از جناح راست افراطی به رقابت می‌پردازند و برنده برای مدت ۵ سال در کاخ الیزه زمام امور کشور را در دست خواهد گرفت. آخرین نظرسنجی‌ها از برتری نسبی ماکرون حکایت دارند، با این حال مارین لوپن در صورت رأی آوردن، نخستین رهبر فرانسه از جناح راست افراطی و نخستین رئیس جمهور زن این کشور خواهد شد. حدود ۴۸.۷ میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند و رای‌گیری به مدت ۱۲ ساعت ادامه خواهد داشت. در حالی که مراکز اخذ رای در شهرهای بزرگ فرانسه تا ساعت ۲۰ و در مناطقی با جمعیت کم تا ساعت ۱۹ فعال هستند، از هم اکنون جایگاه سخنرانی و برگزاری جشن پیروزی هر دو نامزد این انتخابات در دو نقطۀ مختلف شهر پاریس آماده شده است و جمع قابل توجهی از طرفداران هر کدام از این دو نامزد نیز در محل برگزاری این جشن‌ها تجمع کرده‌اند. 
وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات تا ساعت ۵ بعد از ظهر حدود ۶۳.۲۳ درصد بوده که پیش بینی می‌شود نرخ مشارکت حتی نسبت به دور اول این انتخابات که ۶۵ درصد بوده است بالاتر برود و به ۷۰ درصد برسد. نرخ مشارکت رای دهندگان فرانسوی در دور دوم انتخابات ۵ سال پیش یعنی ۲۰۱۷ میلادی نیز حدود ۶۵.۳۰ درصد بوده است. نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امشب و نتیجۀ تایید شدۀ آن روز چهارشنبه ۲۷ آوریل «به طور رسمی» اعلام می‌شود. مراسم معارفه رئیس جدید دولت نیز حداکثر تا ۱۳ می برگزار خواهد شد. در این مراسم، بار دیگر رئیس شورای قانون اساسی فرانسه نتایج انتخابات را قرائت و بطور رسمی نام پیروز انتخابات را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور اعلام می‌کند. فرانسوی‌ها امسال یک بار دیگر در ماه ژوئن به پای صندوق‌های رای خواهند رفتند تا در انتخابات پارلمانی شرکت کنند.
اولویت اصلی ماکرون و لوپن در صورت پیروزی چیست؟
امانوئل ماکرون، نامزد حزب میانه‌رو جمهوری به پیش، اعلام کرده که در صورت رهیابی مجدد به کاخ الیزه، تصویب قانونی را در حمایت از افزایش قدرت خرید مردم فرانسه در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. در مقابل مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی، اجتماع ملی، نیز تاکید کرده که در صورت غلبه بر رقیب خود، گفتگوها با همتایان اروپایی را برای نزدیکی استراتژیک روسیه و ناتو آغاز خواهد کرد.  
امانوئل و بریژیت ماکرون رای خود را به صندوق انداختند
امانوئل ماکرون به همراه همسرش، بریژیت ماکرون ظهر یکشنبه با حضور در حوزه رای‌گیری شهری کوچک لوتوکه واقع در شمال فرانسه رای خود را به صندوق انداخت. آنها تا ۲۰ دقیقه پس از رای دادن در حوزه رای‌گیری حضور داشتند و با هواداران خود گفتگو کردند و عکس گرفتند. ماکرون به هنگام خروج از ساختمان حوزه رای‌گیری نیز به ابراز احساسات حامیان خود که مقابل حوزه رای‌گیری تجمع کرده‌ بودند، پاسخ گفت.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها