به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۳۳۳۲۴۰

مکرون برای دومین بار رئیس‌جمهور فرانسه ‌شد

مکرون برای دومین بار رئیس‌جمهور فرانسه ‌شد
گروه بین الملل: امانوئل مکرون برای دومین دوره مارین لوپن را شکست داد و اولین رئیس‌جمهوری در بیست سال گذشته  شد که دو دوره پست سر هم به ریاست‌جمهوری رسیده است.  مکرون ۵۸ درصد آرا را به دست آورد.
 فرانسوی‌های زیادی تا لحظات آخر تصمیم نگرفته بودند که آیا رای بدهند یا به چه کسی رای بدهند. نارضایتی از عمکرد امانوئل مکرون در دوره ریاست‌جمهوری‌اش رو به افزایش بوده است.
دور اول انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد، با پیشتازی  مکرون با ۲۷/۸ و در رتبه دوم مارین لوپن با ۲۳/۲ درصد آرا به پایان رسید و کار به رقابت مستقیم دو نامزد در دور دوم کشید.
مارین لوپن ۵۳ ساله از حزب راست افراطی "اجتماع ملی" در سال ۲۰۱۷ هم در دور دوم از مکرون شکست خورد، با فاصله زیاد، با تقریبا ۳۳ به ۶۶ درصد آرا. اگر همین پیش‌بینی به عنوان نتیجه نهایی اعلام شود خانم لوپن توانسته فاصله رای خود با  مکرون به تقریبا نصف دوره قبل کاهش دهد.
هر دو نامزد در دور دوم محتاج حمایت رای‌دهندگانی بودند  که در دور اول به نامزدهای دیگر، بخصوص ژان لوک ملانشون بودند که با ۱/۲ درصد اختلاف پشت سر مارین لوپن در دور اول سوم شده بود.فضای انتخاباتی امسال در فرانسه پرتنش بود و مخالفان امانوئل مکرون او را متکبر و رئیس‌جمهور ثروتمندان خواندند و مارین لوپن هم به روابط نزدیک با مسکو متهم شد.
امانوئل مکرون پنج سال پیش با وعده تغییر به میدان آمد اما حالا بسیاری می‌گویند کارنامه قابل قبولی نداشته است.دوره ریاست‌جمهوری او مصادف با بحران کرونا و همچنین تظاهرات‌ گسترده در اعتراض به گران‌شدن بهای سوخت و افزایش سن بازنشستگی بود و اکنون هم جنگ اوکراین و افزایش تورم، باعث نارضایتی بسیاری از فرانسویان شده است. در طرف دیگر، مارین لوپن با پرهیز از اشتباهات انتخابات سال ۲۰۱۷ تلاش کرد با وعده‌های معیشتی و محدودکردن مهاجرت به فرانسه و ممنوع کردن حجاب، بخشی از جامعه فرانسه را با خود همراه کند.

 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها