به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۳۳۲۵۵

روش جدید برای گرانی قیمت لوازم خانگی!

روش جدید برای گرانی قیمت لوازم خانگی!
گروه اقتصادی: محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی از پایان اردیبهشت در بخش لوازم خانگی آغاز می‌شود.این طرح با همکاری اصناف، انجمن‌ها و سازمان‌های نظارتی اجرا می‌شود. البته این طرح نافی سایر طرح‌های مقابله با قاچاق نیست بلکه برای بررسی بیشتر به ویژه در حوزه تکمیل سامانه‌ها انجام می‌شود. واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ به کشور ممنوع است، اما مشاهدات میدانی حاکی از وفور کالای قاچاق در بازار است.

طبق اعلام مقامات مسوول، از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یکی از چالش‌های مقابله با قاچاق تاکنون این بود که ارایه خدمات به کالای قاچاق، برای آنها امنیت ایجاد می‌کند و در این شرایط مردم هم تفاوتی بین کالایی که به‌طور قانونی وارد شده و کالای قاچاق نمی‌بینند. اما این مساله با جرم‌انگاری ارایه خدمات به کالای قاچاق در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز تغییر کرده است.

اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره آخرین تحولات بازار لوازم خانگی به «اعتماد» گفت: برای سال جدید هنوز کارخانجات افزایش قیمتی نداشته‌اند و مقرر شد براساس اعلام رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت‌های تولید‌کننده لوزام خانگی فاکتور و سند قیمت تمام شده تولیدشان را به این سازمان ارایه دهند تا اجازه افزایش قیمت به آنها داده شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که قیمت لوازم خانگی چند درصد رشد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست و قرار بر این است تا هر شرکتی براساس فاکتوری که از خرید مواد اولیه و اجناس خود ارایه می‌دهد افزایش قیمت داشته باشد که ممکن است یک شرکت ۵درصد افزایش قیمت داشته باشد و شرکت دیگر خواستار رشد ۲۵درصدی باشد که این موضوع به نوع مواد اولیه و جنسی که استفاده می‌کند مرتبط است.

پازوکی در ادامه با اشاره به رشد ۵۷درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری افزود: این نرخ تا پایان سال ثابت است که مسلما روی همه اجناس هم تاثیرگذار است، برای افزایش قیمت لوازم خانگی نیز به جز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و وزارت صنعت و معدن هم باید آن را تایید کند تا اجازه افزایش قیمت به کارخانجات داده شود.

رییس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه با اشاره به طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی که قرار است از پایان اردیبهشت ماه در بخش لوازم خانگی اجرا شود نیز گفت: این ابلاغیه در سال ۱۳۹۷ برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی صادر شد اما به دلیل شرایطی که به وجود آمد اجرایی نشد، در این سال تحریم‌ها هم تشدید شد و واردات لوازم خانگی نیز ممنوع شد اما هنوز کالاهایی در انبارهای شرکت‌های خارجی باقی مانده بود که باید در بازار عرضه می‌شدند و تا آن زمان هم خدمات پس از فروش این نمایندگی‌ها فعالیت می‌کردند. او با اشاره به طرح سامانه تجارت سال ۱۳۹۵ تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۸ این طرح اجرا نشد اما به یک‌باره از سال ۱۳۹۸ اعلام شد این طرح باید اجرا شود که در این طرح (باید کد کالا و شماره رهگیری روی کالا قید می‌شد) و اصناف هم که نه تولید‌کننده بودند و نه وارد‌کننده تا این کدها را روی این کالاها بزنند باعث شد تا میزان کالاهای قاچاق و تقلبی رشد کند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی افزود: در سال جاری میزان تولیدات به حدی افزایش پیدا کرده که میزان تقاضای داخلی را پوشش می‌دهد و طرح سامانه تجارت نیز در حال اجراست و قرار است از آخر اردیبهشت ماه نیز با شدت بیشتری دنبال شود.این فعال صنف لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که در سال ۱۴۰۰ چند واحد صنفی به دلیل تقلب یا قاچاق لوازم خانگی پلمب شدند، گفت: اغلب واحدهایی که پلمب شدند واحدهای جوازداری نبودند که آمار آنها را داشته باشیم و براساس آنچه گزارش شده است اغلب این کالاها در فضای مجازی به فروش رسیده که با رصد و همکاری پلیس امنیت اقتصادی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بخش بازرسی سازمان صنعت و معدن و اصناف توانستیم براساس تمامی شکایت‌ها این واحدها را ردیابی و پلمب کنیم.

پازوکی با انتقاد از عدم هدف‌گذاری در صنعت لوازم خانگی طی ۴۳ سال گذشته تصریح کرد: متاسفانه در این مدت نه هدف‌گذاری درستی صورت گرفت و نه نقشه راهبردی پیش روی تولیدکنندگان قرار داشت و باید گفت تا زمانی که صادرات لوازم خانگی نباشد اوضاع لوازم خانگی هم بهبود نخواهد یافت.رییس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته کیفیت تولیدات داخل بهتر از قبل شده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت برای حمایت از تولید‌کنندگان موضوع صادرات لوازم خانگی را به صورت جدی پیگیری کند و تنها به فروش ۴ کانتینر کالا در عراق و افغانستان بسنده نکنند و حتی نباید به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی راضی باشند در صنعت به این عظمت که می‌تواند پس از صنعت نفت بیشترین ارزآوری را برای کشور داشته باشد این میزان به ‌شدت ناچیز است.

پازوکی همچنین در مورد ارایه کارت‌های گارانتی تقلبی نیز گفت: قرار بر این بود که براساس سامانه جامع تجارت از خرداد ماه ۱۴۰۰ کارت فیزیکی گارانتی از روی لوازم خانگی حذف شود و مردم کد رهگیری کالا را به کمک گوشی تلفن همراه به شماره# ۷۷۷۷ * ۴* ارسال کنند تا از تقلبی و قاچاق نبودن کالا اطمینان حاصل کنند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: اما در حال حاضر کارت‌های گارانتی فیزیکی هنوز وجود دارند و شرکت‌ها باید در سامانه گارانتی ۱۲۴ اسامی‌شان را قید کنند و اگر در این سامانه اسم‌شان قید نشده باشد به عنوان کالای تقلبی شناسایی خواهند شد.پازوکی درخصوص وضعیت عرضه و تقاضای بازار لوازم خانگی نیز افزود: با وجودی که عرضه لوازم خانگی در بازار زیاد است اما متاسفانه تقاضایی وجود ندارد و آن‌هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است، وضعیت امسال شب عید به گونه‌ای بود که با وجود تولیدات بالای کارخانجات اما کسبه بیکار بودند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش قدرت خرید مردم باز هم تولید‌کنندگان خواستار افزایش قیمت کالاها هستند، گفت: انجمن تولیدکنندگان معتقد است که هزینه حمل و نقل کالا، هزینه کارگر و هزینه مواد اولیه و... رشد داشته که برمبنای این تغییرات قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند. او افزود: البته احتمال این موضوع هم می‌رود که اگر کارخانجات نتوانند قیمت‌های خود را افزایش دهند مجبورند تولیدات خود را کم کنند تا بازار خود را داشته باشند. این در حالی است که افزایش تولید باعث کاهش هزینه سربار می‌شود و قیمت‌ها هم افت می‌کند اما با افزایش هزینه سر بار قیمت‌ها هم رشد می‌کنند و تولید هم کم می‌شود و حتی ممکن است به بسته شدن کارخانه منجر شود.
مرجع : روزنامه اعتماد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها