به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۳۳۳۸۸

شرکتهای پیمانکاری بلای جان کارگران شده اند!

شرکتهای پیمانکاری بلای جان کارگران شده اند!
گروه اقتصادی: یک فعال کارگری، حفظ امنیت شغلی، ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری و حذف شرکتهای پیمانکاری را از مطالبات اصلی جامعه کارگری عنوان کرد و از وزارت کار خواست تا نسبت به کسانی که درصدد ایجاد حاشیه‌های مزدی و تحریک کارگران هستند، ‌ واکنش قاطع نشان بدهد.به گزارش ایسنا، ناصر چمنی  با تبریک هفته کارگر به تلاشگران سراسر کشور گفت: کارگران به فرموده رهبر معظم انقلاب سربازان جنگ اقتصادی هستند و همواره نقش مهمی در راستای توانمندسازی اقتصاد و پیشبرد صنعت و تولید کشور در شرایط سخت حریم ایفا کرده اند.
 
وی افزود:در تمام دنیا (یک می) به عنوان روز کارگر نام نهاده شده است ولی در تقویم ما به یک روز بسنده نشده و از زمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تاکنون، پنجم اردیبهشت ماه تا یازدهم اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر و به منظور ارزش گذاشتن و بزرگداشت مقام کارگران کشور نامگذاری شده تا به دغدغه ها و مطالبات جامعه کارگری پرداخته شود.

این فعال کارگری حذف شرکتهای پیمانکاری را از مهمترین مطالبات کارگران برشمرد و گفت: کارگران همچنان پیگیر امنیت شغلی خود هستند و انتظار دارند که شرکتهای پیمانکاری که به عنوان دلال نیروی انسانی در حال گسترش هستند حذف شوند. این شرکتها باید در پروژه‌ها ورود کنند نه در کارهایی که دارای ماهیت دائم و مستمر هستند.

به گفته چمنی شرکتهای پیمانکاری، بلای جان نیروهای کار و اقتصاد کشور شده‌اند و کارگران به جای شرکتهای واسطه ای، باید مستقیما با کارفرمای اصلی قرارداد ببندند چرا که وجود پیمانکاری ها در مجموعه ها غیر قانونی است و باید دست آنها از مجموعه های صنعتی و تولیدی کشور کوتاه شود.

این فعال حوزه کار درعین حال با بیان اینکه ۹۶ درصد جامعه کارگری با قرراداد موقت مشغول کار هستند، اظهارکرد: نبود امنیت شغلی بزرگترین دغدغه کارگران بعد از معیشت به شمار می‌رود و از فراکسیون مجلس انتظار داریم در مباحث کارگری خصوصا تدوین آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار از وزارت کار سوال کند که چرا این آیین نامه تاکنون تدوین نشده و تعیین تکلیف مشاغل دارای ماهیت مستمر و غیر مستمر را مطالبه کند.

وی حق آزادی تشکل‌ها و ایجاد تشکل‌های مستقل را از مطالبات اصلی کارگران عنوان کرد و گفت: ایجاد سندیکاها و تشکل‌های آزاد کارگری در قانون کار دیده شده و انتظار داریم به جای اصلاح، اجرای قانون کار را شاهد باشیم.

ما باید به مقاوله‌نامه ۹۸ سازمان جهانی کار بپیوندیم تا از این مساله سوء استفاده نشود و ارزش ندارد که دولت در مجامع بین المللی به دلیل چنین مباحثی زیر سوال برود و اینطور اعلام شود که دولت در تشکل‌های کارگری نفوذ دارد.

این فعال کارگری با اشاره به تصویب افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران گفت: این افزایش اگر نسبت به تورم بیشتر تصویب شد ولی وقتی بنابر اعلام مرکز آمار ایران در یک ماه گذشته بیش از ۵ درصد کالاهای اساسی و خوراکی ها گران شده است یعنی ۵ درصد از دستمزدی که یک ماه از تصویب آن می گذرد و کارگران شاید هنوز به طور کامل دریافت نکرده باشند، کم شده است.

چمنی با بیان اینکه افزایش خوب دستمزد موجب ایجاد اشتغال پایدار می شود، اظهار کرد: علیرغم آنکه عده‌ای در تلاشند تا بحث افزایش دستمزد را به حاشیه ببرند و بین جامعه کارگری و کارفرمایی تنش ایجاد کنند ولی حقیقت آن است که افزایش خوب دستمزد باعث می شود که بیمه شده اجباری بیشتری داشته باشیم و اشتغال به کار بیشتری در کشور به وجود آید.

وی تاکید کرد: عده معدودی در تلاشند تا افزایش دستمزد را به چالش بکشند و توافق قانونی صورت گرفته در شورای عالی کار را زیر سوال ببرند که معتقدم وزارت کار باید به جای کوتاه آمدن در این زمینه واکنش جدی و قاطعی نشان بدهد تا حاشیه‌های مزدی به وجود نیاید و افرادی که دنبال تحریک و ملتهب کردن جامعه کارگری هستند به هدف خود نرسند.
برچسب ها: کارگران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها