به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۳۳۳۴۱۱

جزئیات برنامه هند برای سفر به ماه

جزئیات برنامه هند برای سفر به ماه
گروه علمی: به گفته رئیس آژانس فضایی هند، تلاش دیگر هند برای فرود یک فضاپیما بر روی ماه احتمالا تا سال ۲۰۲۳ به تعویق خواهد افتاد.به گزارش ایسنا، "اس سومانات"(S. Somanath)، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در گفتگو با کانال خبری هندی "نیوز ایکس" گفت که ماه‌نورد "چاندرایان ۳" در مرحله مونتاژ است؛ اما محققان همچنان در حال آزمایش سیستم‌های حیاتی هستند و این به آن معنا است پرتابی که قبلا برای ماه اوت برنامه‌ریزی شده بود، ممکن است تا سال آینده به تعویق افتد.
 
"سومانات" گفت: در حال حاضر ما در حال آزمایش سیستم پیشرانش "چاندرایان ۳" هستیم، زیرا می‌دانید که آخرین تلاش با مشکل مواجه شد. این نظر  او به ماموریت "چاندرایان ۲" در سال ۲۰۱۹ اشاره دارد که شامل یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک ماه‌نورد بود. ماموریت "چاندرایان ۲" بیش از دو سال بود که با موفقیت کار می‌کرد، اما فرودگر ویکرام پس از از دست دادن کنترل بر رانش فضاپیما، دچار فرود سختی شد.  

برای جلوگیری از بروز حادثه مشابه در "چاندرایان ۳"، سازمان تحقیقات فضایی هند تغییراتی را در تنظیمات این ماموریت اعمال کرده است. "چاندرایان ۱" در سال ۲۰۰۸ پرتاب شد و یکی از اولین ماموریت‌های اصلی برنامه فضایی هند بود. این ماموریت که از یک مدارگرد و یک کاوشگر نفوذ در سطح تشکیل شده بود، اولین مأموریتی بود که شواهد موجود در مورد حضور آب در ماه را تایید کرد. متأسفانه کمتر از یک سال بعد ارتباط آن با ماهواره قطع شد و این اتفاق ناخوشایند با جانشین آن یعنی "چاندرایان-۲"(Chandrayaan-۲ ) نیز رخ داد. "چاندرایان ۲" متشکل از یک مدارگرد، یک سطح‌نشین(ویکرام) و یک ماه‌نورد بود. چند ماه بعد از این اتفاق هندی‌ها خبر از توسعه "چاندرایان ۳" دادند. این ماموریت از یک سطح‌نشین و ماه‌نورد تشکیل خواهد شد. اگر همه چیز خوب پیش برود، "چاندرایان ۳" در حوضه قطب جنوب-آیتکن فرود خواهد آمد. حوضه قطب جنوب-آیتکن نام یک دهانه برخوردی بر روی سطح کره ماه است.

"سومانات" گفت: تغییری در سیستم پیشرانش این ماموریت ایجاد شده است. ما در حال آزمایش این بخش در مرکز پیشرانش مایع در ماهندراگیری هستیم. محققان در حال آزمایش یکپارچه‌سازی پیشرانش، رایانه و سیستم‌های حسگر آن هستند.در حالی که نتایج آزمایش‌ها بسیار خوب بوده‌اند، اما سازمان فضایی هند باز هم با دقت در حال بررسی این عملیات است.

"سومانات" گفت: ما می‌خواهیم این بار بسیار محتاطانه عمل کنیم؛ زیرا می‌دانیم چگونه به ماه برویم. این به خوبی ثابت شده است. تنها چیزی که ما به آن نیاز داریم، این است که یاد بگیریم چگونه و بدون خطا فرود بیاید.
مأموریت سرنشین دار "گاگانیان"(Gaganyaan) سازمان تحقیقات فضایی هند نیز در حال پیشرفت است. به گزارش ایندیا تودی یک شرکت دولتی هوافضا به نام "Hindustan Aeronautics" اولین مجموعه سخت‌افزاری "گاگانیان" را در ۴ آوریل به سازمان تحقیقات فضایی هند تحویل داد.

برای گام‌های بعدی، سازمان تحقیقات فضایی هند آزمایش خطای مأموریت را در ماه اوت و دسامبر انجام خواهد داد. این آزمایش‌ها برای تایید این موضوع طراحی شده‌اند که سیستم‌های اضطراری می‌توانند فضانوردان را در صورت بروز ناهنجاری در حین پرتاب به محل امن برسانند. آزمایشات خطا قبل از انجام پروازهای آزمایشی مداری کپسول "گاگانیان" توسط هند انجام خواهد شد.

ماموریت "گاگانیان" در اوت ۲۰۱۸ با هدف پرتاب اولین ماموریت سرنشین دار هند و قبل از هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال هند اعلام شد. در سال ۲۰۲۱ سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد که همه‌گیری کووید-۱۹ اولین پرواز سرنشین‌دار را تا سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخته است. انتظار می‌رود در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات خطا، پروازهای آزمایشی در سال ۲۰۲۳ انجام شود، اما اولین پرواز سرنشین‌دار ممکن است در سال ۲۰۲۴ انجام شود. فضاپیمای "گاگانیان" سوار بر یک پرتابگر ماهواره زمین‌آهنگ اصلاح شده پرتاب خواهد شد.
برچسب ها: سفر به ماه هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها