به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۳۳۳۵۲۱

تاثیر جای مهر روی پیشانی در دولت سیزدهم!

تاثیر جای مهر روی پیشانی در دولت سیزدهم!
گروه سیاسی: در هفته گذشته یکی از سوژه هایی که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت، جای مهر روی پیشانی مهدی رضایی، مدیرعامل بانک کشاورزی بود. این مسئله از این باب اهمیت داشت که همین فرد 5 سال قبل که مسئولیت های بانکی را در دولت حسن روحانی پذیرفته بود، با چهره ای شش تیغ در میان رسانه ها حاضر می شد. بعضی کاربران به کنایه پرسیده اند شاید در عرض شش ماه، محاسن در صورت رشد می کند اما جای مهر روی پیشانی، به این سادگی حاصل نمی شود!

مهدی رضایی که پیش از این سوابق اجرایی در بانک های گردشگری، انصار، پارسیان، شرکت ارتباط فردا و سرپرست اجرایی موسسه اعتباری ثامن را در پرونده کاری خود داشته است هم اکنون مدیرعامل بانک کشاورزی است. هرچند موسساتی مثل ثامن و بانک انصار، عملکرد موفقی نداشتند اما همین رزومه برای ابراهیم رئیسی کافی بود تا رضایی را در مسئولیت مدیریت بانک کشاورزی قرار دهد.

 مدیران اقتصادی رئیسی با تغییر چهره در مسئولیت ابقا می شوند
رضایی اولین مدیر دولت روحانی نیست که در دولت رئیسی مسئولیت می گیرد. چند روز پیش هم با حکم رییس جمهور، سردار حسین دهقان به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران منصوب شد. حسین دهقان خود را نامزد اعتدالی معرفی کرده بود اما وقتی رد صلاحیت شد، به نفع ابراهیم رئیسی بیانیه حمایتی صادر کرده بود و در واقع یکی دیگر از رقیبان پوششی رئیسی بود که در دولت به کار گرفته شده است.

به جز حسین دهقان، چند چهره کلیدی دیگر دولت روحانی هم همچنان در مسئولیت های سابق یا مسئولیت های کلیدی دیگر باقی مانده اند. افرادی مثل علی شمخانی در دبیری شورای امنیت ملی، محمد اسلامی وزیر راه روحانی که در دولت رئیسی رئیس سازمان انرژی اتمی شده، یا مدرس خیابانی که به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شده است.

جای مهر روی پیشانی همواره نماد سجده های طولانی بوده اما در ادبیات مذهبی شیعه، گروه خوارج ( که عامل شهادت حضرت علی بودند) به پیشانی پینه بسته در اثر سجده شهرت دارند. "از کثرت و شدت سجده بر درگاه الهی، پیشانی شان پینه بسته و جای مهر کاملاً در صورت شان مشخص بود ولی وقتی قرآن بر سر نیزه رفت نتوانستند حق را از باطل تشخیص دهند."

همچنین  در ادبیات سیاسی ایران، به عنوان نمادی از تحجر و گاهی به عنوان ریاکاری نیز شناخته می شود. سید حسن خمینی سال 94، گفته بود متحجر تعاریف متعددی دارد اما بر اساس تعریف رایج، متحجر کسی است که درک درستی از شرایط امروز جامعه ندارد و احکام قدیم را بدون توجه به شرایط می خواهد به زمان حال منتقل کند.   وی با بیان اینکه این افراد متصلب ولی دین دار هستند، گفته بود: اینجاست که ما بعضا با کسانی مواجه می شویم که جای مهر روی پیشانی دارند، روزه می گیرند و شب زنده دار هستند اما شرایط روزگار را نمی شناسند و درک درستی از موضوعات زمانه ندارند و نمی توانند ذهن خود را بر شرایط زمانه منطبق کنند.

رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی با حضور در برنامه «بدون توقف» نیز گفته بود  الان حفظ دین با این همه هجمه شدید خیلی مشکل است. من در جلسه‌ای شرکت کردم با حضور حدود ۶۰ نفر از جوان‌ها که اغلب آنها می‌گفتند ما نماز نمی‌خوانیم به این دلائل، که خودش حدود ۵۰ دلیل شد، مثلا یکی می‌گفت‌ وقتی می‌بینم فلان اختلاسگر جای مُهر روی پیشانی‌اش دارد و تسبیح دستش می‌گیرد و نمازش ترک نمی‌شود ،من می‌گویم نمازی که از آن اختلاس دربیاید نمی‌خوانم.

عبدالله رمضان زاده نیز در مقطعی، از جای مهر روی پیشانی برای کنایه زدن به اصولگرایان (و احتمالا حمید رسایی) استفاده کرد. در آن زمان اصولگرایان به صورت سازماندهی شده، درباره آقازاده ماساژور توئیت می زدند و ادعا می کردند یکی از نزدیکان پروانه سلحشوری در یک باند فساد بازداشت شده است. حمید رسایی یکی از افرادی بود که به این دروغ دامن زده بود. بعد از اینکه مشخص شد این ادعا از اساس دروغ بوده است، رمضان زاده در توییتر نوشت «رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات هم در توییتی نوشت: «جای مُهر بر پیشانی تان نشان از سجده بر کدام بُت دارد که در مذهب او تهمت و دروغ بستن بر دیگران روا یا شاید واجب است؟ الحق که روی گوبلز و عمرو بن عاص را سفید کرده اید؟ پیامبر دین ما برای اتمام مکارم اخلاق آمده بود، پیامبر مکتب شما چه رسالتی دارد؟»
شاید اشاره رفیعی به اختلاسگر با جای مهر روی پیشانی، مربوط به دادگاه یکی از متهمان پرونده بابک زنجانی باشد. علیرضا زیباحالت منفرد در پنجمین جلسه محاکمه خود درباره جای مهر یک دفعه ظاهر شده روی پیشانی خود گفته بود  من اصالتا یزدی هستم و یزد معروف به شهر قنات و قنوت است. شاید پیش از این لیاقت نداشتم که این نشان بر روی پیشانی‌ام باشد غیر از نماز یومیه هم نماز دیگری نمی‌خوانم اما نمی‌دانم این اثر مهر گاهی هست و نیست. هرچه هم با ناخنم می‌تراشم نمی‌رود!

رحیم پور ازغدی نیز در مقطعی گفته بود  «در هر حال امروز شاهدیم کسانی با یقه‌های بسته و با جای مهر بر پیشانی دزد از آب درآمده اند و رقم‌های هزار میلیاردی به جیب زده اند و همین‌ها حیثیت برای کسی نمی‌گذارند؛ بنابراین باید مراقب نفوذ بود.» البته این هشدارها برای دولت قبل بود و افرادی مثل ازغدی دیگر نگران نفوذ در میان دولتمردان نیستند.

البته بعضی سیاستمداران ایران هم جای مهر روی پیشانی خود دارند. معروفترین جای مهر در میان سیاستمداران ایران، مربوط به سعید جلیلی، دبیر سابق شوای عالی امنیت ملی است که در انتخابات سال 92، جای مهر روی صورت او دیده می شد اما سال 1400 دیگر اثری از آن جای مهر نبود. گفته می شد صدا و سیما او را به شکلی گریم کرده است که جای مهر روی پیشانی سعید جلیلی، کمرنگ تر به نظر برسد. یکی دو روز بعد از این ماجرا، حالا تصویر یکی دیگر از مدیران میانی منتشر شده که محاسنش در این مدت به شدت بلند شده است. به نظر می‌رسد گروهی از مدیران میانی، روی نردبان ریاکاری، توانسته اند از سادگی ابراهیم رئیسی سو استفاده کنند. مسئله ای که ممکن است در آینده برای رئیسی دردسر ساز شود.
مرجع : دیده‌بان ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها