به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۳۳۶۳
پرسپولیس و مس یک هفته فرصت دارند

معادله‌هاي قهرمانی و بقا در لیگ برتر فوتبال

گروه ورزشی: با برگزاری دیدارهای هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر فوتبال ایران وضعیت تیم‌ها در معادله قهرمانی و بقای لیگ سیزدهم مشخص شده است.
معادله‌هاي قهرمانی و بقا در لیگ برتر فوتبال
لیگ برتر فوتبال ایران در سال 92 به پایان راه خود رسید و اکنون 3 هفته دیگر باقی مانده تا مشخص شود در 22 فروردین سال 1393 کدام تیم جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد. اکنون معادله رسیدن به قهرمانی، سهمیه آسیا و بقا در لیگ برتر بدین ترتیب است:

معادله قهرمانی
1- فولاد خوزستان: با 51 امتیاز صدرنشین لیگ برتر است. این تیم در صورتی که هر 3 دیدار باقی مانده خود را با پیروز پشت سر بگذارد، فارغ از هر نتیجه که تیم‌های دیگر به دست آورند قهرمان لیگ سیزدهم خواهد بود. اما در صورتی که در هر یک از دیدارهای خود امتیاز از دست بدهد باید منتظر نتایج 4 تیم استقلال، پرسپولیس، نفت و سپاهان بماند.

3 دیدار باقی‌مانده فولاد در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: فولاد خوزستان - تراکتورسازی تبریز (اهواز)
هفته بیست‌ونهم: فولاد خوزستان - استقلال (اهواز)
هفته سی‌ام: گسترش فولاد تبریز - فولاد خوزستان (تبریز)

2- استقلال: استقلال هم اگر 3 دیدار آینده خود را با پیروزی پشت سر بگذارد، صددرصد قهرمان لیگ برتر خواهد شد. به این دلیل که یکی از 3 دیدار پیش روی استقلال با فولاد است و برتری در این دیدار برای استقلال 6 امتیازی خواهد بود اما در صورتی که این تیم در دیدارهای خود امتیاز از دست بدهد باید منتظر لغزش فولاد و نتیجه نگرفتن پرسپولیس، نفت و سپاهان بماند.

3 دیدار باقی‌مانده استقلال در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: استقلال - نفت تهران (تهران)
هفته بیست‌ونهم: فولاد خوزستان - استقلال (اهواز)
هفته سی‌ام: استقلال - تراکتورسازی تبریز (تهران)

3- پرسپولیس: شاگردان علی دایی با 48 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به نفت سوم هستند. آنها در صورت برتری فولاد و استقلال در 3 دیدار آینده شانسی برای قهرمانی نخواهند داشت. با این حال اگر در 2 دیدار آینده خود پیروز شوند تا هفته پایانی در کورس قهرمانی خواهند بود. پرسپولیس تقریباً محکوم به برد در 3 دیدار باقی‌مانده است. تساوی فولاد در 2 بازی به ویژه در دیدار مقابل استقلال و توقف استقلال در یک بازی فرصتی است که می‌تواند پرسپولیس را در صورت کسب 3 برد پیاپی به قهرمانی لیگ برتر برساند.

نحوه نتیجه‌گیری پرسپولیس در دیدارهای خانگی و خارج از خانه و پیش رو بودن 2 دیدار خارج از خانه پیش داوری ناامیدکننده‌ای را پیش روی مردان دایی می‌گذارد و شاید کسب سهمیه آسیایی برای آنها در دسترس‌تر باشد.

3 دیدار باقی‌مانده پرسپولیس در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: داماش گیلان - پرسپولیس (رشت)
هفته بیست‌ونهم: پرسپولیس - راه‌آهن سورینت (تهران)
هفته سی‌ام: استقلال خوزستان - پرسپولیس (اهواز)

4- نفت: نفت هم مانند پرسپولیس 48 امتیازی است. این تیم برای رسیدن به قهرمانی علاوه بر معادله پیش روی پرسپولیس باید منتظر لغزش شاگردان دایی هم باشد. دیدار با استقلال در هفته بیست‌ونهم تا اندازه زیادی تکلیف این تیم برای قهرمانی را روشن خواهد کرد. برای نفت هم کسب سهمیه آسیایی می‌تواند اولویت مهم‌تری نسبت به قهرمانی در لیگ برتر باشد. ضمن آنکه در پیش بودن دیدار هفته پایانی مقابل سپاهان در اصفهان رویابافی برای نفت را دشوار خواهد کرد.

3 دیدار باقی‌مانده نفت در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: استقلال - نفت تهران (تهران)
هفته بیست‌ونهم: نفت تهران - گسترش فولاد تبریز (تهران)
هفته سی‌ام: سپاهان اصفهان - نفت تهران (اصفهان)

5- سپاهان: سپاهان 47 امتیازی است و راه دشواری برای قهرمانی خواهد داشت. فولاد باید متحمل یک شکست شده و به یک نتیجه تساوی رضایت دهد و البته آن یک شکست هم برابر استقلال نباشد تا سپاهان در گردونه قهرمانی بماند. در واقع این تیم تا هفته بیست‌ونهم سرنوشتش مشخص خواهد شد. برای کسب سهمیه آسیایی هم راه دشواری پیش روی سپاهان خواهد بود، چراکه این تیم باید در انتظار شکست خوردن پرسپولیس در دیدارهای پیش رو باشد و از سوی دیگر در دیدار پایانی لیگ مقابل نفت کار این تیم را یکسره کند.

3 دیدار باقی‌مانده سپاهان در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: سپاهان اصفهان - سایپای البرز (اصفهان)
هفته بیست‌ونهم: ملوان بندرانزلی - سپاهان اصفهان (انزلی)
هفته سی‌ام: سپاهان اصفهان - نفت تهران (اصفهان)

معادله کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا

معادله کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم میان همان 5 تیم بالای جدول است. ملوان 41 امتیازی می‌تواند تا امتیاز 50 هم برسد اما دیدارهای رودرروی استقلال و نفت و سپاهان و نفت و فاصله تفاضل گل ملوان با سپاهان و نفت تقریباً کار این تیم را برای سهمیه آسیا دشوار خواهد کرد. تراکتورسازی 39 امتیازی و رده هفتمی هم از مسیر آسان‌تر یعنی جام حذفی به لیگ قهرمانان آسیا رسیده است.

معادله سقوط

روی کاغذ گسترش فولاد رده هشتمی و سایپا رده نهمی با 32 امتیاز هم در موقعیت خطر قرار دارند. اگر این تیم‌ها هر 3 دیدار باقی‌مانده خود را ببازند و فجرسپاسی هر 3 دیدار خود را ببرد یکی از این 2 تیم در رده چهاردهم قرار خواهد گرفت و راهی پلی‌آف می‌شود. البته کسب یک امتیاز از 3 دیدار کار دشواری نخواهد بود اما در فوتبال هر احتمالی وجود دارد.

استقلال خوزستان: استقلال خوزستان با 29 امتیاز در رده دهم جدول قرار دارد. این تیم حتی با خطر سقوط مستقیم به لیگ یک روبه‌رو است. اگر شاگردان ویسی 3 دیدار باقی‌مانده را واگذار کنند، فجر و ذوب‌آهن هم در 3 دیدار پیش رو پیروز شوند آنگاه استقلال خوزستان راهی لیگ یک خواهد شد. 3 دیدار آینده این تیم به هیچ وجه بازی‌های آسانی نخواهد بود. البته کسب یک امتیاز از 3 دیدار پیش رو خطر سقوط مستقیم و 3 امتیاز خطر رفتن به پلی‌آف را برای این تیم از بین خواهد برد.

3 دیدار باقی‌مانده استقلال خوزستان در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: راه‌آهن سورینت - استقلال خوزستان (تهران)
هفته بیست‌ونهم: تراکتورسازی تبریز - استقلال خوزستان (تبریز)
هفته سی‌ام: استقلال خوزستان - پرسپولیس (اهواز)

صبای قم: صبا با 28 امتیاز شرایطی مشابه با استقلال خوزستان دارد، هرچند که آنها برای رسیدن به نقطه امن بین 3 تا 5 امتیاز از 3 دیدار باقی‌مانده می‌خواهند. دیدارهای هفته‌های بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم این تیم مقابل ذوب‌آهن و مس بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود.

3 دیدار باقی‌مانده صبای قم در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: صبای قم - ذوب‌آهن اصفهان (قم)
هفته بیست‌ونهم: مس کرمان - صبای قم (کرمان)
هفته سی‌ام: صبای قم - سایپای البرز (قم)

راه‌آهن سورینت: بازی مقابل تراکتورسازی در تبریز موهبتی بود که بی‌تردید تاثیر زیادی در سرنوشت راه‌آهن خواهد داشت اما هنوز هم این تیم 27 امتیازی شرایط خطرناکی دارد. به ویژه 3 دیدار پایانی مقابل استقلال خوزستان، پرسپولیس و ذوب‌آهن برای این تیم سرنوشت‌ساز است. شاید اگر خیال شاگردان ویسی از ماندن در لیگ راحت بود یک روز آسان در انتظار راه‌آهن بود اما این تیم روزهای دشواری در پیش دارد. هر چند که 3 امتیاز از 3 دیدار باقی‌مانده به معنای ماندن راه‌آهن در لیگ برتر است.

3 دیدار باقی‌مانده راه‌آهن در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: راه‌آهن سورینت - استقلال خوزستان (تهران)
هفته بیست‌ونهم: پرسپولیس - راه‌آهن سورینت (تهران)
هفته سی‌ام: راه‌آهن سورینت - ذوب آهن (تهران)

داماش گیلان: داماش 25 امتیازی و رده سیزدهمی در دسترس‌ترین هدف برای بقای فانوس‌به‌دستان است. این تیم علاوه بر دیدار دشوار خانگی مقابل پرسپولیس باید در 2 هفته پایانی در 2 فینال پیش رو مقابل ذوب‌آهن و مس هم نتیجه بگیرد تا سقوط نکند.

3 دیدار باقی‌مانده داماش در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: داماش گیلان - پرسپولیس (رشت)
هفته بیست‌ونهم: ذوب‌آهن اصفهان - داماش گیلان (اصفهان)
هفته سی‌ام: داماش گیلان - مس کرمان (رشت)

فجرسپاسی شیراز: فجر سپاسی با برتری در دیدار مقابل ذوب‌آهن با 23 امتیاز به رده سیزدهم و منطقه پلی‌آف آمد و بختش را برای بقا در لیگ برتر کمی بیشتر کرد. با این حال روزهای آسانی در انتظار فجر نیست، این تیم به دیدارهای رودررو تیم‌های قعر جدولی با یکدیگر دل بسته است اما شاگردان یاوری خودشان هم در 3 دیدار باقی‌مانده محکوم به کسب حداکثر امتیاز برای بقا هستند. دیدار هفته بیست‌وهشتم مقابل مس می‌تواند تکلیف این 2 تیم را تا اندازه زیادی روشن کند.

3 دیدار باقی‌مانده فجرسپاسی در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: فجرسپاسی شیراز - مس کرمان (شیراز)
هفته بیست‌ونهم: سایپای البرز - فجرسپاسی شیراز (کرج)
هفته سی‌ام: فجرسپاسی شیراز - ملوان بندرانزلی (شیراز)

ذوب‌آهن اصفهان: ذوب‌آهن با فیروز کریمی 3 فینال پیش رو دارد، با 3 تیمی که خودشان در معرض سقوط هستند. فرمول پیش روی این تیم مشخص است؛ 9 امتیاز از 3 دیدار باقی‌مانده و امید به از دست دادن امتیاز توسط رقبا برای بقا در لیگ برتر.

3 دیدار باقی‌مانده ذوب‌آهن در لیگ برتر
هفته بیست‌وهشتم: صبای قم - ذوب‌آهن اصفهان (قم)
هفته بیست‌ونهم: ذوب‌آهن اصفهان - داماش گیلان (رشت)
هفته سی‌ام: راه‌آهن سورینت - ذوب‌آهن اصفهان (تهران)

مس کرمان: برای مس حتی هفته بیست‌وهشتم هم می‌تواند هفته پایانی باشد. این تیم 19 امتیازی و رده شانزدهمی اگر دیدار با فجر را واگذار کند دیگر سقوطش از لیگ برتر قطعی خواهد شد. این تیم نیز مانند ذوب‌آهن 3 فینال با تیم‌هایی که خودشان صاحب انگیزه هستند دارد و حتی اگر بتواند هر 3 دیدار باقی‌مانده را به سود خود پایان دهد باز هم باید منتظر نتایج سایر حریفان باشد.

3 دیدار باقی مانده مس در لیگ برتر
هفته بیست‌‎وهشتم:‌ فجرسپاسی شیراز - مس کرمان (شیراز)
هفته بیست‌ونهم:‌ مس کرمان - صبای قم (کرمان)
هفته سی‌ام:‌ داماش گیلان - مس کرمان (رشت)
مرجع : تسنیم

فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۰:۱۰
پرسپولیس قهرمان می شه. (209088)
4
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۵ ۰۱:۲۴
خدا میدونه که این جوکه (209190)
زرشک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۵ ۰۲:۴۷
آره مث پارسال......!!!!!!!!!!!!!! (209195)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۳:۵۲
به امید قهرمانی یک تیم شهرستانی؛ ان شاءالله سپاهان؛ و در مرتبه بعد فولاد. (209185)
اهوازیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۵ ۰۱:۲۲
در فروردین 1393:
تیمی از سرزمین اب وآفتاب و نفت قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران خواهد شد و پوزه مافیای رسانه ای برای به حاشیه راندن این تیم و قهرمانی تیمهای دلخواهشان به خاک... (209189)