به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۳۳۳۷۲۶
چرا ایلان ماسک توئیتر را خرید؟

ثروتمند‌ترین فرد جهان توئیتر را تغییر می‌دهد

ثروتمند‌ترین فرد جهان توئیتر را تغییر می‌دهد
گروه فناوری: سرانجام پس از گمانه زنی‌های فراوان، هیات مدیره توئیتر روز دوشنبه اعلام کرد که با پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین فرد جهان برای خرید این شبکه اجتماعی معروف و مهم موافقت کرده است. البته همچنان اطلاعات اندکی در مورد برنامه‌های ایان ماسک برای توئیتر وجود دارد، اما طبق شواهد موجود، ماسک قرار است به ازای هر سهم توئیتر، مبلغ ۵۴ دلار و ۲۰ سنت به صورت نقدی پرداخت کند.
این اتفاق در حالی رخ داد که در طول روز‌های گذشته گمانه زنی‌های مختلفی در خصوص خرید توئیتر توسط ایلان ماسک مطرح شده بود؛ با این حال طبق بیانیه‌ای که اعضای هیات مدیره توئیتر منتشر کرده اند، ماسک قرار است حدود ۲۱ میلیارد دلار به صورت نقدی و مابقی را نیز به صورت تامین مالی حاشیه‌ای به صورت تضمینی بپردازد.
در این رابطه حالا ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، کنترل کامل خود را بر توئیتر به دست آورده است؛ با این حال هنوز سوالات مهم و کلیدی در خصوص برنامه آتی وی برای این شبکه اجتماعی محبوب وجود دارد که همچنان بی پاسخ مانده است.

چند سوال مهم
طبق گزارشی که CNBC در این خصوص منتشر کرده است: یکی از بزرگترین سوالاتی که توییتر با آن مواجه شده این است که ماسک چه کسی را به عنوان مدیرعامل جدید منصوب خواهد کرد؟ مدیرعامل فعلی، پاراگ آگراوال تنها پنج ماه است که پس از استعفای جک دروسی، بنیانگذار توئیتر در راس کار قرار دارد. آگراوال در همین مدت کوتاه با چالش ماسک مواجه بوده؛ به طوری‌که ایلان ماسک ۹ درصد سهام توئیتر را خریده و صحبت‌هایی نیز مبنی بر حضورش در هیات مدیره مطرح می‌شد. هر چند که ماسک در نهایت حضورش در هیات مدیره را لغو کرده و به فکر خرید کامل توئیتر افتاد؛ امری که آگراوال در خصوص تبعات آن هشدار داده بود.

چالش هیات مدیره
یکی از سوالات مهم دیگر در خصوص اعضای هیات مدیره توئیتر است. رئیس هیات مدیره، برت تیلور، پیش از این اقداماتی را برای مهار ماسک اتخاذ کرده است. هر چند که ماسک از حضور در هیات مدیره توئیتر اجتناب کرد، اما حالا با خرید کامل شرکت دست بالایی را برای انتخاب اعضاء خواهد داشت. حتی برخی معتقدند که ممکن است ماسک طی ائتلافی با جک دورسی، بنیانگذار توئیتر نیرو‌ها و افراد جدیدی را به ساختار رهبری شرکت اضافه کند.
در این رابطه هر چند که خرید توئیتر توسط ایلان ماسک قطعی شده، اما هنوز میزان کنترل وی بر شرکت مشخص نیست. ماسک هم اکنون مدیرعامل تسلا با ارزش بازار ۱ تریلیون دلار و همچنین مدیر اسپیس ایکس با ارزش بازار ۱۰۰ میلیارد دلار است. علاوه بر این ماسک، شرکت‌های دانش بنیانی مانند Neuralink و The Boring Company را نیز در اختیار دارد. با این حال مشخص نیست که آیا او مانند جف بزوس، مالک آمازون که پس از خرید واشنگتن پست هدایت مجموعه را به تیم مدیریت مستقلی سپرد عمل خواهد کرد یا اینکه به شخصه فرمان کنترل توئیتر را بر عهده خواهد گرفت؟ تمامی این پاسخ‌ها به آینده موکول شده و می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت آتی توئیتر را مشخص کند.

توئیتر به کدام سمت می‌رود؟
ایلان ماسک تا اینجا سعی کرده نظرات مختلف از جمله بیش از ۸۳ میلیون دنبال کننده خود در توئیتر را برای روند آتی این شبکه اجتماعی جمع آوری کند. در واقع سوال اصلی اکنون این است که آیا او بر اساس خواسته پیروانش تصمیم می‌گیرد؟

او تاکید کرده که آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توئیتر جایی خواهد بود که در آن علاوه بر آزادی بیان، موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ماسک همچنین با بیان اینکه قصد دارد عملکرد توئیتر را بهبود بخشیده و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کند، می‌گوید: توییتر پتانسیل فوق العاده‌ای دارد و من مشتاقانه منتظر همکاری با این شرکت و جامعه کاربران آن هستم.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که منظور ماسک از آزادی بیان چیست؟ او روز دوشنبه در توییتی نوشت: امیدوارم بدترین منتقدان من در توییتر باقی بمانند، زیرا آزادی بیان همین است. آیا او اجازه می‌دهد همه بمانند؟ می‌دانیم که آزادی بیان برای یک شرکت خصوصی لزوماً آن چیزی نیست که در متمم اول قانون اساسی آمریکا به آن اشاره شده است.

آیا ترامپ به توئیتر باز می‌گردد؟
سال گذشته به علت نقض قوانین توئیتر، حساب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این شبکه اجتماعی مسدود شد. اقدامی که علاوه بر ترامپ، خشم بسیاری از سیاست مداران محافظه کار را برانگیخت.ایان ماسک صریحاً اعلام کرده، سیاست‌های سانسور این شرکت را قبول ندارد. پس آیا باز هم ترامپ به توئیتر باز می‌گردد؟ اگر این اتفاق صورت بگیرد، چه میزان از کابران مخالف ترامپ ممکن است توئیتر را ترک کنند؟

ترامپ روز دوشنبه به CNBC گفت که حتی اگر ماسک این ممنوعیت را لغو کند، به توییتر بازنخواهد گشت. او می‌گوید: زمانی که در کاخ سفید بودم، کار‌های زیادی برای توئیتر انجام دادم، اما آن‌ها مرا ناامید کردند.چالش دیگر نیز برای ماسک این است که اکنون با ساختار جدید بحث دستمزد کارکنان توئیتر به چه شکل خواهد بود؟ می‌دانیم که صنعت فناوری یک بازار فشرده و به شدت رقابتی است که مدیران آن هر لحظه تحت فشار حفظ کردن کارمندان و متخصصان و نیز جایگاه شرکت هستند. در این شرایط چه تضمیمی وجود دارد که پرسنل توئیتر همچنان به ادامه همکاری با آن بپردازند؟ این امر یک مساله مهم برای ایلان ماسک است که بخواهد چگونه نیرو‌های خود را حفظ کرده یا از پتانسیل‌های جدید استفاده کند.

انگیزه ماسک از خرید توئیتر‌
می‌دانیم که با انتشار خبر مذاکرات ماسک با توئیتر، سهام این شرکت حداقل ۶ درصد افزایش یافته و گفته می‌شود سهامداران، قیمت هر سهم خود را ۳۸ درصد بالاتر از قیمت کنونی دریافت می‌کنند. به گزارش.fastcompany. به نقل از رویترز، پس از اینکه اعلام شد ماسک رقم ۴۶.۵ میلیارد دلاری برای خرید توئیتر را پیشنهاد داد، بسیاری از سهامداران شرکت از این موضوع استقبال کردند. به همین دلیل اگر قیمت سهام توئیتر به روند افزایشی خود ادامه دهد این امر نه تنها در ابتدای کار از لحاظ اقتصادی، بلکه در آینده به منظور سایر اقدامات بلندپروازانه ماسک شرایط را برایش مساعدتر خواهد کرد.

ثروتمندترین فرد جهان مدعی است توئیتر را به منظور اهمیتش برای آزادی بیان خریده نه پول. بگذارید این ادعا را باور کنیم. اما مساله این است که حتی اگر ماسک، توئیتر را آنطور که می‌گوید به سبب علاقه مندی اش به آزادی بیان خریده، باید انتظار داشته باشد که به منظور بقای سیستم، شرکت به سودآوری و درآمد خود ادامه دهد. حداقل ماسک باید انتظار داشته باشد، توئیتر به اندازه‌ای که برای خریدش هزینه کرده، ارزش خود را حفظ کند.
اما توئیتر با تمامی محبوبیت و اهمیت آن، چالش‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد. این محدودیت‌ها به تامین مالی، تجارت رایگان و پشتیبانی تبلیغاتی باز می‌گردد؛ جایی که اهمیت آن زمانی مشخص می‌شود که بدانیم توئیتر در مقایسه با گوگل و فیس بوک که سال گذشته میلادی به ترتیب ۲۵۷ و ۱۱۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند، تنها ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

به گزارش سایت VOX، احتمالاً ماسک برنامه‌هایی برای نیرو‌های خود در توئیتر داشته باشد. در واقع و در حالی که تعداد کارکنان توئیتر در سال گذشته ۳۶ درصد رشد کرده، باز هم از ۷۵۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند؛ در صورتی که این تعداد تنها ۱۰ درصد کارکنان فیس بوک را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل دغدغه درآمدزایی از کارمندان برای ایلان ماسک بسیار مهم است؛ زیرا در آمد هر کارمند برای توئیتر ۱ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود، در حالی که تسلا به ازای هر کارمند خود ۷۶۰ هزار دلار درآمد کسب می‌کند.

از سوی دیگر، هر چند که رشد مخاطبان توئیتر در سال‌های اخیر افزایش یافته، اما این کار همیشه هم آسان نیست. توئیتر همواره سعی کرده که مخاطبان بیشتری را جذب کند و برای این کار اقداماتی نیز انجام داده است؛ به خاطر همین هم هست که اعلام میزان کاربران ماهانه خود را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد. در این رابطه تنها تبلیغات، برند رسانه‌ای و ایجاد فضا برای کاربران مختلف کفایت نمی‌کند؛ اگر این کار جواب می‌داد، احتمالاً شبکه اجتماعی دونالد ترامپ به نام Truth Social اکنون موفق بود، نه اینکه حالا حتی به لطف تبلیغات گران قیمت‌تر به شهر ارواح تبدیل شود. واقعیت این است که اکنون آگهی دهندگان بیشتر به دنبال هزینه کردن برای اینفلوئنسر‌هایی هستند که در سایر رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک، می‌توانند مشتریان بیشتری جذب کنند؛ قابلیتی که توئیتر فاقد آن است. در واقع تنها تاثیرگذاری رسانه‌ای و خبری برای توئیتر جوابگو نیست و باید دید ایلان ماسک تا چه حد می‌تواند یک تنه با پیام‌های خود طوفانی تبلیغاتی به پا کند؟

اما برگ برنده ماسک و در عین حال تهدید او در این است که بخشی از معامله اش با توئیتر توسط بانک‌ها تامین می‌شود که در نهایت پول آن را پس خواهند گرفت. بخش دیگر پول نیز توسط سهام تسلا تامین می‌شود، سهامی که از یک سو ارزش بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر بی ثبات است. به همین دلیل علت این اقدام ایلان ماسک هر چه که باشد نمی‌تواند فارغ از انگیزه‌های مالی و استفاده از بستر رسانه‌ای قدرتمند توئیتر تلقی شود؛ امری که طی ماه‌های آینده نشان خواهد داد که آیا او صرفا این کار را به واسطه جذابیت توئیتر و بلندپروازی‌های شخصی انجام داده یا اهداف مالی کلان تری پشت آن نهفته است؟
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها