به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۳۳۳۸۵۷

مهاجرت کارگران استان‌های مرزی به اربیل

مهاجرت کارگران استان‌های مرزی به اربیل
گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان گفت: بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، کارگران ایرانی که بیشتر آنها ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق کشانده است. افزایش نرخ بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران، دلایل اصلی این مهاجرت است.
سید کمال حسینی درباره آخرین وضعیت مبادلات اقتصادی و تجاری استان کردستان با اقلیم کردستان به خبرنگار ایلنا گفت: ارزش صادرات استان ما طی دوازده ماهه سال 1400 به میزان 432 میلیون دلار و به وزن 949 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 36 درصد از لحاظ ارزشی و 39 درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است. بیشترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک باشماق با 70درصد است.وی افزود: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان 456 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش یافته است. ارزش صادرات استان طی دوازده ماهه سال 1400 به میزان 432 میلیون دلار که حاکی از تحقق 55 درصدی هدف در بخش صادرات است. صادرات سایر گمرکات استان منتهی به 12 ماهه سال 1400 برابر با 1053 هزار تن به ارزش 536 میلیون دلار است که در مقایسه مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 42 درصد و به لحاظ ارزشی 26درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به حجم واردات استان کردستان در سال گذشته خاطرنشان کرد: واردات استان منتهی به 12 ماهه سال 1400 بالغ بر 30 هزارتن به ارزش 41.7 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 26 درصد و به لحاظ ارزشی 23درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت هر تن کالای  وارداتی استان 1350 دلار است که در مقایسه با مشابه سال قبل 4درصد افزایش یافته است.
 حسینی افزود: ترانزیت استان منتهی به 12 ماهه سال 1400 به وزن 3175 هزار تن به ارزش 6805 میلیون دلار که در مقایسه با ما مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 70 درصد و به لحاظ ارزشی 54 درصد افزایش یافته است. کل مبادلات استان منتهی به 12 ماهه سال 1400 برابر با 5207 هزار تن به ارزش 7815 میلیون دلار که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 1درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 33 درصد افزایش یافته است.رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ترکیه بزرگ‌ترین رقیب ایران و استان در عراق و اقلیم کردستان است، تصریح کرد: حجم صادرات ترکیه به عراق و اقلیم کردستان طی یک سال گذشته بالغ بر 18 میلیارد دلار بوده که دو برابر حجم صادرات ایران به عراق است. کشورهای رقیب دیگر از جمله: چین، هندوستان، آلمان، کره جنوبی، عربستان و ...هستند.
حسینی درباره روند مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان گفت: بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، کارگران ایرانی که بیشتر آنها ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق کشانده است. افزایش نرخ بیکاری و کاهش ارزش پول ملی ایران، دلایل اصلی این مهاجرت است.
وی افزود: کردستان عراق با استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی توانست به سرعت پیشرفت کرده و زیر ساخت‌های منطقه را مستحکم کند. با روند افزایش سرمایه‌گذاری و آبادانی، نیاز به نیروی کار نیز افزایش یافت و این خود عاملی برای استخدام تعداد زیادی نیروی کار بود. در سال‌های اخیر هزاران نفر از ایران برای کار به کردستان عراق وارد و مشغول به کار شدند.


 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها