به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۳۳۳۸۷۳

تصویب حق بازخواست صاحبان حق وتو

تصویب حق بازخواست صاحبان حق وتو
گروه بین الملل: مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن اعضای دائمی شورای امنیت باید در صورت استفاده از حق وتوی خود برای ارائه توضیحات در مجمع حاضر شوند.
 هفته گذشته نزدیک به ۴۰ کشور قصد طرح پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشتند که هدفش پاسخگو کردن پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت این سازمان، به هنگام به کارگیری این امتیاز بوده است.
این قطعنامه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ملزم می‌کند به اینکه هنگامی که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا از حق وتوی خودشان برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای در شورا استفاده کنند، نشستی را برگزار کنند و برای ارائه توضیحات در مجمع حاضر شوند.
براساس این قطعنامه‌ که توسط لیختنشتاین ارائه شد و حمایت آمریکا را در پی داشت، اگر یکی از اعضای دائم قطعنامه شورای امنیت را وتو کند، بطور خودکار تشکیل جلسه مجمع عمومی را به دنبال دارد.اخیرا مجمع عمومی سازمان ملل متحد با برگزاری یک نشست ویژه اضطراری در واکنش به بحران جنگ در اوکراین، اقدام به مداخله در قبال این بحران کرد. این مجمع طی دو رای‌گیری، روسیه را از بابت این حمله "محکوم کرده" و خواستار آن شد که اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به اوکراین را بدهد. هر دو رای‌گیری بعد از آن رخ دادند که روسیه با حق وتوی خود یک بار جلوی برخورد شورای امنیت را گرفت و بار دوم نیز به استفاده از حق وتو تهدید کرد.
روسیه یکی از کشورهایی‌ است که دفعات زیادی از حق وتوی خود استفاده کرده است؛ این کشور تاکنون ۸۲ قطعنامه را وتو کرده است. در حالیکه انگلیس و فرانسه از سال ۱۹۸۹ از حق وتوی خود استفاده نکرده‌اند.



 
برچسب ها: سازمان ملل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها