به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ - ۱۱:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۳۴۱۴۷

انحصار و گرانی، بلای جان بیماران دیابتی

انحصار و گرانی، بلای جان بیماران دیابتی
گروه جامعه: گران شدن دارو و کمیابی آن در این ایام کاملا مشهود است. در این میان، اما تنها دارو نیست که بیماران را آزار می‌دهد. کمبود اقلام پزشکی و کالا‌های مصرفی حوزه سلامت یا گرانی بیش از اندازه آنها نیز موجب آزار بسیاری از این افراد شده است.کمبود برخی نوار‌های تست قند خون و گران شدن آن‌ها و یا سرسوزن‌های تزریقی انسولین این روز‌ها موجب شده است که بسیاری از بیماران دیابتی در کشور با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم کنند.

جهش نجومی در قیمت سر سوزن انسولین
میترا کاج‌آبادی، فعال حقوق بیماران دیابتی ، با بیان اینکه در حال حاضر دو مشکل در این حوزه بسیار مشهود است، اظهار کرد: بیماران دیابتی از یکسری سر سوزن یکبار مصرف برای تزریق انسولین استفاده می‌کنند که هر بسته ۱۰۰ تایی آن را حدود ۸۰ هزار تومان خریداری می‌کردند و اکنون قیمت این سر سوزن‌ها به دلیل برداشتن ارز دارو و تجهیزات پزشکی ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.


وی افزود: بسیاری از بیماران در زمان قیمت ۸۰ هزار تومان، توان خریداری آن‌ها را نداشتند الان هم که دیگر با این قیمت مشخص نیست چگونه می‌توانند این سرسوزن‌ها را تهیه کنند.این فعال حقوق بیماران دیابتی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این سر سوزن‌ها یکبار مصرف هستند و اگر چند بار از آن‌ها استفاده شود ممکن است که بیماران را دچار مشکل کند، چرا که انسولین در آن‌ها رسوب کرده و در صورت تزریق انسولین کمتری به بیمار می‌رسد. این امر مخصوصا برای بیماران دیابتی نوع یک به ویژه کودکان بسیار آسیب‌زا است.

به گزارش جامعه ۲۴، تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۲ درصد جمعیت بزرگسال کشور یعنی حدود ۸ میلیون نفر به یکی از انواع دیابت مبتلا باشند. این در حالی است که تقریبا ۵۰ درصد این افراد شناسایی شده‌اند.
تعداد بسیار زیادی از این جمعیت را دیابتی‌های نوع دو تشکیل می‌دهند که نیاز به تزریق انسولین ندارند، اما به صورت مرتب و روزانه باید قند خون آن‌ها تحت کنترل باشد. این افراد و دیگر بیماران در معرض دیابت و دیابتی‌های نوع یک هر روز باید تست قند خون بدهند.

انحصار در تولید دستگاه قند خون
تا یکی دو سال تنوع بسیار زیادی در دستگاه‌ها و نوار‌های تست قند خون وجود داشت که بسیاری از بیماران و سایر افراد جامعه می‌توانستند از این تست‌ها استفاده کنند، اما این روز‌ها نوار تست‌های قند خون که هر یک انحصارا برای یک برند خاص کاربرد دارد به سختی برای بیماران در دسترس است.فروردین ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه واردات تجهیزات تست قند خون به بهانه حمایت از تولید ملی ممنوع شده است. همزمان با این موضوع انجمن‌های سراسری و استانی دیابت در نامه‌های جداگانه به دولت، نسبت به «تبعات تداوم تولید انحصاری نوار تست قند خون» هشدار دادند.

از سوی دیگر به نوشته دنیای اقتصاد، تولید نوار تست قند، حالت انحصاری دارد که تبعات این مدل تولید و عرضه باعث کمیاب شدن نوار تست قند خون، گرانی و عدم‌دسترسی مناسب افراد مبتلا به دیابت به این تجهیزات» شده است. در نامه تشکل‌های حوزه سلامت مرتبط با دیابت، به‌صراحت تاکید شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع‌یک که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها کودکان و افرادی هستند که باید روزانه حداقل سه‌نوبت میزان قند خون خود را کنترل کنند، از دسترسی مناسب به نوار تست قند خون باکیفیت و با قیمت مناسب محروم هستند.

انحصا در تولید؛ محدودیت در دسترسی
کاج‌آبادی اظهار کرد: در حال حاضر شایعه‌ای که در بین بیماران وجود دارد این است که تولید نوار‌های تست قند خون منحصر به یک شرکت شده است. تا پیش از این موضوع این دستگاه‌ها و نوار‌های آن‌ها در بازار از تنوع بسیار زیادی برخوردار بود و بیماران می‌توانستند به راحتی به این نوار‌ها دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: در زمانی که قیمت این نوار‌ها گران شد بیماران دیابتی با دادن سریال دستگاه و کد ملی نیز می‌توانستند تعداد محدودی از این نوار‌ها را دریافت کنند، اما اکنون تا حدودی دسترسی به این نوار‌ها مشکل شده است.این فعال حقوق بیماران دیابتی در ادامه اظهار کرد: بیماران با ایرانی بودن یا خارجی بودن آن مشکلی ندارند، اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که این دستگاه ایرانی مدت زیادی نیست معرفی شده است؛ لذا هنوز بسیاری از بیماران آن را نمی‌شناسند و از سوی دیگر این پرسش وجود دارد که آیا این برند ایرانی توانایی پوشش این تعداد از بیمار ایرانی را دارد یا خیر؟

کیفیت فدای تولید ملی
کاج‌آبادی یادآور شد: موضوع دیگر دقت این دستگاه است، وقتی رقابت وجود داشته باشد کیفیت هم بالا می‌رود، اما در انحصار اینگونه نیست، به عنوان نمونه می‌توان به موضوع خودرو در کشور اشاره کرد. دستگاه تست قند خون بسیار حساس است و یک درجه خطا نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر بیمار به ویژه کودکان بگذارد. بر همین اساس باید یک تجدید نظری در این موضوع وجود داشته باشد.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: تست قند خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها