به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۳۳۴۲۵۹
آلبرت بغزیان:

انتشار لیست بدهکاران بانکی چه فایده‌ای دارد؟

انتشار لیست بدهکاران بانکی چه فایده‌ای دارد؟
گروه اقتصادی:یک اقتصاددان کهنه کار در رابطه با انتشار لیست موسوم به ابربدهکاران بانکی گفت: از ابتدا مشخص بود که لیست به صورت ناقص منتشر می‌شود. اگر قرار بود لیست بدهکاران به طور کامل منتشر شود، قبل از آن حتما خود بدهکاران یا بانک‌ها پیگیر می‌شدند تا مطالبات خود را تسویه کنند. حتی نباید تسهیلات به افرادی می‌دادند که نه وثیقه و نه ضمانت کافی برای دریافت چنین تسهیلاتی ندارند.

 آلبرت بغزیان اقتصاددان در رابطه با انتشار لیست ابربدهکاران توسط دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید: بحث جزئیات لیست اصلا اقتصادی نیست. از ابتدا مشخص بود که لیست به صورت ناقص منتشر می‌شود. اگر قرار بود لیست بدهکاران به طور کامل منتشر شود، قبل از آن حتما خود بدهکاران یا بانک‌ها پیگیر می‌شدند تا مطالبات خود را تسویه کنند. حتی نباید تسهیلات به افرادی می‌دادند که نه وثیقه و نه ضمانت کافی برای دریافت چنین تسهیلاتی ندارند.
وی عنوان می‌کند: مشتریان معمولی برای یک وام ۵۰ میلیونی، اعتبارسنجی می‌شوند و بارها با ضامن تماس می‌گیرند. چطور می‌شود که ابربدهکار تسویه نمی‌کند و این رقم هر روز بزرگ‌تر می‌شود؟ حتی بانک هم اقدامی نمی‌کند و تازه با انتشار لیست از سوی دولت مشخص می‌شود وضعیت بدهکاران به چه صورت است.

بغزیان می‌گوید: اصلا انتشار این لیست چه دردی را دوا می‌کند؟ وقتی اسم افراد به درستی مشخص نمی‌شود و جزئیاتی از آن بیان نمی‎‌شود، چه فایده‌ای دارد؟ تنها نکته‌ای که دارد این است که مردم عادی نگران می‌‎شوند که این پول‌ها الان کجاست. این پول تا به حال مشکل ایجاد کرده اما از حالا به بعد هم چرخه آن ادامه دارد. بسیاری از این پول‌ها تبدیل به دارایی‌های غیرمولد شده که افراد حتی با سود آن هم حاضر به بازپرداخت بدهی‌هایشان نیستند.
وی تاکید می‌کند: مدیران بانک دیگر با چه زبانی بگویند که نمی‌خواهند اسامی بدهکاران منتشر شود؟ می‌گویند نمی‌خواهند آّبروی افراد برود. اما آبروی مردم عادی که ضامن می‌شوند، به راحتی می‌رود و بارها با آنها تماس گرفته می‌شود.
مرجع : ایسکانیوز
برچسب ها: آلبرت بغزیان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها