به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۳۳۴۲۶۲

آیا حیات از سیارک‌ ها نشات گرفته است؟

آیا حیات از سیارک‌ ها نشات گرفته است؟
گروه علمی:گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند که نقشه ساخت (Blueprint) حیات ممکن است از دل سیارک‌ ها ایجاد شده باشد.دانشمندان به تازگی با بررسی تجزیه و تحلیل‌های جدید دو واحد از پنج واحد اطلاعاتی دی.ان.ای و آر.ان.ای را که در نمونه‌ های شهاب سنگ‌ها کشف نشده بود شناسایی کردند.در حالی که تشکیل دی.ان.ای در یک شهاب سنگ بعید است اما نتایج این کشف نشان می‌دهد که این قطعات ژنتیکی پتانسیل این کار را دارند و می‌توانند به توسعه مولکول‌های آموزشی در زمین اولیه کمک کرده باشند.

این کشف که توسط یک تیم بین‌المللی از محققان و محققان ناسا انجام شده است به شواهد پیشین مبنی بر اینکه واکنش‌های شیمیایی در سیارک‌ ها می‌تواند برخی از بلوک‌های سازنده حیات را ایجاد کند، می‌افزاید.
تمام دی.ان.ای و آر.ان.ای که حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساختن و عملکرد هر موجود زنده روی زمین هستند از پنج جز اطلاعاتی تشکیل شده‌اند و با نام «باز نوکلئوتیدی» (nucleobases) شناخته می‌شوند.

تاکنون دانشمندانی که نمونه‌ های فرازمینی را جست‌وجو می‌کردند، تنها سه مورد از این پنج مورد را پیدا کرده بودند. با این حال، یک تجزیه و تحلیل اخیر توسط تیمی از دانشمندان به رهبری «یاسوهیرو اوبا» از دانشگاه هوکایدو ژاپن، دو مورد نهایی را که قبلا دانشمندان از کشف آنها باز مانده بودند شناسایی کردند.

باز نوکلئوتیدها به گروهی از ملکول‌ های ارگانیک به نام پورین و پیریمیدین که تنوع زیادی دارد، مرتبط هستند. با این حال همچنان این موضوع کشف نشده است که چرا تعداد بیشتری از آنها در شهاب سنگ‌ها کشف نشده‌اند.
یاسوهیرو اوبا در این باره گفت: من متعجب بودم که چرا پورین و پیریمیدین‌ها در این موضوع مستثنی هستند و هیچ تنوع ساختاری در شهاب سنگ‌های کربنی برخلاف دیگر ترکیبات آلی مانند آمینواسیدها و هیدروکربن‌ها دیده نمی‌شود. از آنجا که پورین و پیریمیدین‌ها را می‌توان در محیط‌های فرازمینی سنتز کرد، انتظار می‌رود تنوع گسترده‌ای از این مولکول‌های آلی در شهاب سنگ‌ها وجود داشته باشد.

«دنی گلاوین» یکی از نویسندگان این مطالعه از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا گفت: ما اکنون شواهدی داریم که نشان می‌دهد مجموعه کاملی از باز نوکلئوتیدها که در زندگی امروزی یافت می‌شوند، می‌توانستند در زمان ظهور حیات روی زمین نیز در دسترس بوده باشند.

این جفت باز نوکلئوتید کشف شده، سیتوزین (cytosine) و تیمین (thymine) نام دارند و احتمالا به دلیل ساختار ظریف‌ترشان که ممکن است زمانی که دانشمندان قبلا نمونه‌ها را استخراج کرده‌اند، تخریب شده باشد، در تحلیل‌های قبلی شناسایی نشده بودند. در آزمایش‌های قبلی، دانشمندان چیزی شبیه « چای شهاب‌ سنگ » (meteorite tea) ایجاد کردند و دانه‌هایی از شهاب‌ سنگ را در یک حمام داغ قرار دادند تا مولکول‌های روی عصاره نمونه وارد محلول شوند و سپس ترکیب مولکولی فرازمینی را تجزیه و تحلیل کردند.

گلاوین گفت: ما عصاره‌های این ترکیب آبی را مطالعه می‌کنیم، زیرا حاوی مواد خوب و مولکول‌های آلی باستانی هستند که می‌توانستند بلوک‌ های کلیدی برای منشا حیات روی زمین باشند.به دلیل ظریف بودن این دو باز نوکلئوتید، محققان در ابتدا نسبت به مشاهده آنها در نمونه‌ها تردید داشتند. اما دو عامل ممکن است در کشف جدید نقش داشته باشد: اول، این گروه از محققان به جای اسید فرمیک داغ از آب خنک برای استخراج ترکیبات استفاده کردند که این ترکیب بسیار واکنش‌پذیر است و می‌توانست این مولکول‌های شکننده را در نمونه‌های قبلی از بین ببرد. دوم، تجزیه و تحلیل‌های حساس‌تری به کار گرفته شد که می‌توانست مقادیر کمتری از این مولکول‌ها را شناسایی کند.

نتایج این مطالعه یک مدرک قطعی مبنی بر اینکه آیا حیات روی زمین از فضا نشات گرفته است یا منحصرا در « سوپ پری بیوتیک » در دوران جوانی این سیاره به وجود آمده است، ارائه نمی‌دهد. اما تکمیل بررسی مجموعه‌ای از باز نوکلئوتید که زندگی امروزی را تشکیل می‌دهند، (علاوه بر مولکول‌های دیگر موجود در نمونه) به دانشمندانی که در تلاش برای درک آغاز زندگی هستند، ترکیبات بیشتری برای آزمایش در آزمایشگاه می‌دهد.
 
برچسب ها: حیات فرازمینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها