به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۳۳۴۳۲۶

داستان تلخ فصل اول لیونل مسی در پاریس

داستان تلخ فصل اول لیونل مسی در پاریس
گروه ورزشی:لیونل مسی این فصل را هرگز قبل از این ندیده بودیم؛ سه بازی تا پایان فصل لیگ فرانسه باقی مانده و او تنها چهار گل به ثمر رسانده است. در بارسلونا، برنده هفت توپ طلا آمار گل خارق‌العاده‌ای داشت. او ۱۲ فصل متوالی در نوکمپ حداقل ۲۵ گل در لیگ زد و در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ به آمار وحشتناک ۵۰ گل در لیگ رسید.
 
اما در نخستین تجربه بیرون از باشگاهی که در آن رشد کرد و همه چیز به دست آورد، خیلی بعید است که آمار گل او دورقمی شود. در واقع، مربی پاری‌سن‌ژرمن، مائوریسیو پوچتینو آشکارا گفت باشگاه تلاش می‌کند کیلیان امباپه هم بهترین گلزن لیگ شود هم بیشترین پاس گل را داشته باشد و همه می‌دانند این بخشی از تلاش باشگاه پایتخت فرانسه برای حفظ بازیکن قهرمان جام جهانی از گزند انتقال به رئال مادرید است.
 
 
فصل رویایی امباپه البته تا حدی به قیمت افت مسی تمام شده که دیگر نقش اصلی‌اش را در تیم از دست داده و به بازیکن مکمل تبدیل شده است. بخشی از این به انطباق سخت مسی با فوتبال فرانسه ربط دارد که موجب درخشش امباپه در پیشانی تیم شده است. بدشانسی هم در آمار پایین گل مسی نقش داشته به‌عنوان مثال هیچ بازیکنی در پنج لیگ ممتاز اروپا به اندازه مسی توپش به تیرک دروازه حریفان نخورده، او دو برابر تعداد گل‌هایش در لیگ یک توپ را به تیرک دروازه رقبا کوبیده.
 
تلاش
اما همان‌طور که منتقدان مسی سعی در زیر سؤال بردن عملکرد او در اولین فصل بازی در پاری‌سن‌ژرمن دارند-که حتی باعث شده هواداران خودی او را هو کنند – دلایلی هم وجود دارد که ثابت می‌کند او تلاش خود را کرده و برای بدترشدن اوضاع عملکرد او تنها با شاخص گلزنی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
با توجه به نقش جدید مسی و مشکلاتی که پاری‌سن‌ژرمن در جا انداختن این سیستم داشت، افت شخصی او بیش از همیشه به رخ کشیده شد، هر چند هیچ کس انتظار نداشت در این مقطع از فصل اینقدر گل زده باشد. مسی چند هفته بعد از آمدن به پاری‌سن‌ژرمن گفت:«این لیگ فیزیکی‌تر است و بازی‌ها پرهیجان دنبال می‌شود. بازیکنان قوی و سریع هستند، اما از نظر فیزیکی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. در اسپانیا همه تیم‌ها دوست دارند بیشتر با توپ بازی کنند و اگر خیلی خوب پرس نکنید توپ را از دسترس شما دور نگه می‌دارند. البته بزرگترین تفاوت، فیزیکی بودن است.»
 
پوچتینو هم به سختی‌هایی که بازیکن هموطنش با آنها مواجه شده، اشاره می‌کند:«به خاطر کووید، مصدومیت و تیم ملی آرژانتین که هر ماه او را دعوت می‌کرد، شانس او برای انطباق با تیم محدود شد. او هیچ وقت بهانه‌جویی نکرده و ما هم مثل او بوده‌ایم. او هیچ وقت در تیمی غیر از بارسلونا بازی نکرده و طبیعتاً وقتی شما به یک باشگاه جدید می‌روید، همیشه باید یک فرایند طبیعی صورت بگیرد تا شما جایتان را پیدا کنید.مصدومیت‌ها، سفر و اینکه در کنار هم‌تیمی‌ها نباشید، زمان انطباق با تیم جدید را بیشتر می‌کند.»
 
جادو همچنان هست
این هم کاملاً مشهود است که جادوی مسی همچنان وجود دارد البته نه به آن شکلی که هواداران فوتبال به دیدنش عادت کرده بودند. در واقع مسی به جای یک گلزن تمام عیار، گلساز فوق‌العاده‌ای شده است.رقیب ابدی مسی، کریستیانو رونالدو با گذشت زمان و بالارفتن سن تلاش کرد منطبق شود و حالا مسی در نقش جدید مقدار بسیار زیادی فضا را در خط میانی و حمله برای هم‌تیمی‌ها ایجاد می‌کند و بیشترین بهره را از این حیث کیلیان امباپه برده است.
 
مسی در این فصل 13 پاس گل داده و به آمار یک پاس گل در هر 138 دقیقه رسیده است.تنها چهار بازیکن در کل اروپا هستند که بیشتر از 10 بازی کامل انجام داده‌اند و آماری بهتر از یک پاس گل در سه ساعت به‌نام خود به ثبت رسانده‌اند. یکی از آنها که از مسی عبور کرده، هم تیمی سابق او در بارسلونا، عثمان دمبله است.
 
از نظر نسبت زمان به شانس گل ایجاد شده، می‌توان او را براحتی در میان 20 نفر اول در پنج لیگ ممتاز دانست، هر چند از این بابت نیمار در پاری‌سن‌ژرمن اول است.تردیدی نیست که مسی همچنان آمار خیلی خوبی دارد اما در ظرفیت متفاوتی نسبت به آنچه در 15 سال بازی در بارسلونا از خود به نمایش گذاشته بود. ضمن اینکه بحث می‌شود اگر به او زمان و فضای لازم داده شود، می‌تواند همان بازیکن توانمند قبلی بشود.
 
گل او در لیگ قهرمانان مقابل منچسترسیتی-اولین گلش برای پاری سن ژرمن- به شکلی بسیار خاص زده شد اما گل هفته قبل به لانس که قهرمانی پاریسی‌ها در فصل را قاطعیت بخشید، حتی بهتر از قبلی بود.افت مسی تا حدی بزرگنمایی شده. بعد از انتقال سخت به پاری‌سن‌ژرمن، او حالا بخشی از استخوان‌بندی اصلی تیم است. امباپه شاید فوق‌ستاره باشد اما نقش مسی غیرقابل انکار است.
مرجع : ایران ورزشی
برچسب ها: لیونل مسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها