به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۳۴۴۱۴

سریع‌ترین سفر "دراگون" به ثبت رسید

سریع‌ترین سفر "دراگون" به ثبت رسید
گروه علمی: شرکت "اسپیس‌ایکس" که به تازگی ماموریت "کرو-۴" حاوی چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی رسانده است، موفق شد سریع‌ترین سفر کپسول "دراگون" خود را ظرف کمتر از ۱۶ ساعت به انجام برساند.به گزارش ایسنا، شرکت "‌اسپیس‌ایکس" به تازگی رکورد جدیدی را برای سریع‌ترین سفر سرنشین‌دار کپسول فضایی "دراگون"(Dragon) خود به ثبت رسانده است.
 
شرکت "اسپیس‌ایکس"متعلق به ثروتمندترین فرد جهان "ایلان ماسک"، چهار فضانورد را در ماموریتی موسوم به "کرو-۴"(Crew-4) ظرف کمتر از ۱۶ ساعت در روز چهارشنبه ۲۷ آوریل به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و کوتاه‌ترین زمان پرواز از زمان آغاز پروازهای سرنشین‌دار "اسپیس‌ایکس" در سال ۲۰۲۰ را رقم زد."استیو استیچ"، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا پس از پرتاب روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این سریع‌ترین پرتابی است که ما انجام داده‌ایم. این تقریباً برابر با زمانی است که می‌خواهید از نیویورک به سنگاپور پرواز کنید، بنابراین به نوعی جالب است.

"اسپیس‌ایکس" در ساعت ۳:۵۲ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی چهار فضانورد ماموریت "کرو-۴" را در یک کپسول جدید "دراگون" به نام "آزادی"(Freedom) همراه با یک موشک فالکون ۹ از سکوی 39A واقع در مرکز فضایی "کندی" ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب کرد و این فضانوردان اواخر همان شب به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند و در ساعت ۷:۳۷ بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی در این ایستگاه پهلو گرفتند.

مدت زمان کلی این پرواز ۱۵ ساعت و ۴۵ دقیقه بود که به سریع‌ترین پرواز "اسپیس‌ایکس" از زمین به ایستگاه فضایی تبدیل شد.برای مقایسه‌ بد نیست بدانید که اولین پرواز سرنشین‌دار "اسپیس‌ایکس" برای ناسا، ماموریت "دمو-۲"(Demo-2) در ماه مه ۲۰۲۰ بود که حدود ۱۹ ساعت طول کشید تا به ایستگاه فضایی برسد، در حالی که پرواز پیشین این شرکت موسوم به "کرو-۳" تقریبا یک شبانه‌روز کامل طول کشید.

"جسیکا جنسن"، معاون عملیات مشتریان و یکپارچه‌سازی "اسپیس‌ایکس"، گفت: می‌توانم بگویم که این کار کمی همراه با خوش‌شانسی است، زیرا ما در واقع چیزی را تغییر نداده‌ایم، بلکه این فقط مکانیک مداری است که این زمان را تعیین می‌کند و به اینکه ایستگاه فضایی بین‌المللی کجاست و "دراگون" از کجا می‌آید، بستگی دارد.
این پرواز درست قبل از پیاده‌روی فضایی توسط دو فضانورد روس در خارج از ایستگاه فضایی در روز پنجشنبه انجام شد، بنابراین به گفته مقامات ناسا، مستقر شدن سریع خدمه "دراگون" در ایستگاه فضایی یک امتیاز بود.

"استیچ" گفت: «این قرار کوتاه برای ما بسیار مطلوب بود. ما می‌توانیم کمی سریع‌تر به ایستگاه برسیم و می‌توانیم آماده‌سازی‌های لازم را پس از پهلوگیری انجام دهیم تا اژدها را برای EVA آماده کنیم.»قابل ذکر است در حالی که پرواز اخیر "دراگون" سریع‌ترین پرواز "اسپیس‌ایکس" به ایستگاه فضایی تاکنون بوده است، اما سریع‌ترین پرواز سرنشین‌دار تا به حال نبوده است، چرا که این عنوان همچنان در اختیار فضاپیمای "سایوز" روسیه است که رکورد جهانی گینس را برای سریع‌ترین زمان رسیدن به ایستگاه فضایی با ثبت زمان ۳ ساعت و ۳ دقیقه در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ در اختیار دارد.

خدمه کپسول فضایی شرکت اسپیس‌ایکس که "آزادی" نام گرفته بود، فرمانده پرواز "کیل لیندگرن" (Kjell Lindgren)، ۴۹ ساله، خلبان ماموریت رابرت هاینز (Robert Hines)، ۴۷ ساله و متخصص مأموریت جسیکا واتکینز (Jessica Watkins)، ۳۳ ساله را همراه با فضانورد ایتالیایی سامانتا کریستوفورتی (Samantha Cristoforetti)، ۴۵ ساله، از آژانس فضایی اروپا (ESA) با خود به فضا برد.پرتاب کپسول دراگون ماموریت کرو-۴ به دلیل شرایط بد جوی و عدم بازگشت فضانوردان اولین ماموریت تماما خصوصی اکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بارها به تعویق افتاده بود و در حالی که آن‌ها قرار بود هفته‌ی گذشته به فضا بروند، ماموریت خود را امروز آغاز کردند.  

بنابر برنامه‌ریزی‌ها قرار است این چهار خدمه به مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشته باشند. این سومین ماموریت عملیاتی سرنشین‌دار اسپیس ایکس برای ناسا به عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری این سازمان فضایی بود. قرار است هر ماموریت، از جمله کرو-۳، تقریبا ۶ ماه به طول بینجامد و اسپیس ایکس مسئول پرتاب فضانوردان و همچنین بازگرداندن آنها به زمین است.

در حال حاضر خدمه ماموریت کرو-۳ اسپیس ایکس در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند. طی این ماموریت چهار فضانورد ناسا به نام‌های "راجا چاری"، "توماس مارشبورن"، "کایلا بارون" و یک فضانورد آژانس فضایی اروپا به نام "ماتیاس ماورر" برای انجام یک ماموریت ۶ ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند. این اولین پرواز فضایی "بارون"، "چاری" و "ماورر" و سومین پرواز "مارشبورن" بود. این ماموریت ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ ساعت ۲۱:۰۳ به وقت منطقه زمانی شرقی(بامداد پنجشنبه ساعت ۰۵:۳۳ به وقت ایران) به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. قرار است فضانوردان ماموریت کرو-۳ نیز به زودی به زمین بازگردند.

همچنین "جسیکا واتکینز" اولین زن سیاه‌پوستی است که برای اقامتی طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور یافته و با انجام این ماموریت تاریخ‌ساز شده است. با این حال شاید این آخرین باری نباشد که او تاریخ‌ساز می‌شود، زیرا "واتکینز" یکی از فضانوردان ماموریت آرتمیس ناسا است که طی آن قرار است به‌عنوان اولین فضانورد زن به همراه یک فضانورد مرد بر روی کره‌ ماه فرود بیایند.

از حدود ۲۵۰ نفری که به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده‌اند، تنها ۱۰ نفر سیاه پوست بوده‌اند و پیش از آغاز کار این ایستگاه "مای جمیسون" (Mae Jemison) تبدیل به اولین زن سیاه‌پوستی شد که در سال ۱۹۹۲ به فضا سفر کرد. راه او را زنان سیاه‌پوست دیگری از جمله فضانوردان ناسا، "استفانی ویلسون" (Stephanie Wilson) و "جوآن هیگین بوتهام" (Joan Higginbotham) ادامه دادند.ایستگاه فضایی بین‌المللی، بزرگترین جسم مصنوعی در فضا که به اندازه یک زمین فوتبال آمریکایی است، از نوامبر سال ۲۰۰۰ به طور مداوم میزبان فضانوردان بوده و توسط کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از پنج آژانس فضایی از ۱۵ کشور به رهبری ایالات متحده آمریکا و روسیه اداره می‌شود.

این ایستگاه فضایی به طور معمول میزبان دست‌کم هفت نفر است و هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد.
محیط ریزگرانشی ایستگاه، آزمایشگاه منحصر به فردی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا آزمایش‌های گوناگونی از مکانیک سیالات و احتراق گرفته تا رشد و پیری سلول به انجام برسانند.
برچسب ها: اسپیس‌ایکس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها