به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۳۳۴۴۷۳

چه واکسن‌هایی برای دوز چهارم بهتر است؟

چه واکسن‌هایی برای دوز چهارم بهتر است؟
گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تأثیر سینوفارم و واکسن‌هایی با پلت فرم ویروس غیرفعال شده نسبت به واکسن‌های ریکامبیننت کمتر است و تزریق دوز چهارم از این واکسن موجب تحریک سیستم ایمنی نمی‌شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم افرادی که سه دوز واکسن سینوفارم گرفتند، برای دوز چهارم یک واکسن ریکامبیننت مثل آسترازنکا، اسپوتنیک، پاستو کووک، اسپایکوژن، رازی و یا نورا تزریق کنند.

مصطفی نوری‌زاده  با اشاره به آغاز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در کشور ما مثل کشورهای دیگر، اظهار کرد: در مرحله اول کادر درمان به همراه افراد بالای ۸۰ سال و در مرحله دوم افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی و سن بالای ۷۰ سال دارند می‌توانند واکسن چهارم را دریافت کنند.

وی انتخاب دوز چهارم واکسن کرونا را بسیار مهم دانست و گفت: در دستورالعملی که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده، بهتر است واکسن چهارم با سه دوز قبلی یکسان باشد، درحالی‌که در کشور ما بیشتر افراد بالای ۶۰ سال سه دوز سینوفارم را دریافت کرده‌اند و می‌دانیم که مطالعات سینوفارم برای افراد زیر ۶۰ سال است، اما مطالعات دیگر در ارتباط با واکسن‌هایی با پلت فرم غیرفعال نشان داده که تأثیر واکسن‌های غیرفعال در افرادی که سن آن‌ها بالاست کمتر از واکسن‌های ریکامبیننت است، بنابراین تزریق واکسن‌های ریکامبیننت به نفع جامعه و به نفع افراد واکسینه شده خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران ادامه داد: مطالعه‌ای است که از طرف شرکت واکسن سازی سینوفارم منتشر شد نشان داد که تزریق دوز چهارم برای افرادی که سه دوز سینوفارم گرفتند موجب تحریک ایمنی نشده است، یعنی تزریق دوز چهارم از این نوع واکسن سود به‌سزایی نخواهد داشت.

وی همچنین به مطالعاتی اشاره کرد که در مورد میکس واکسن‌ها انجام شده و گفت: همه این مطالعات ثابت می‌کنند که میکس واکسن در تحریک ایمنی بسیار مؤثر است، بنابراین در این شرایط بهتر است به نوع واکسن انتخاب شده برای این افراد که بیشترشان سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای دارند دقت شود و حساسیت لازم را داشته باشیم.

نوری‌زاده تصریح کرد: تأثیر سینوفارم و واکسن‌هایی با پلت فرم ویروس غیرفعال شده نسبت به واکسن‌های ریکامبیننت کمتر است و تزریق دوز چهارم از این واکسن موجب تحریک سیستم ایمنی نمی‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنم افرادی که سه دوز واکسن سینوفارم گرفتند؛ دوز چهارم را یک واکسن ریکامبیننت مثل آسترازنکا، اسپوتنیک، پاستو کووک، اسپایکوژن، رازی و یا نورا را بگیرند، چراکه میکس واکسن‌ها موجب تحریک بیشتر سیستم ایمنی می‌شود. در این زمینه مطالعاتی در سراسر دنیا انجام شده که همه این مطالعات نتایج یکسانی داشتند.

وی در مورد افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم تزریق کردند و دوز سوم را واکسن ریکامبیننت گرفتند نیز گفت: دوز چهارم این افراد بهتر است همان واکسنی باشد که در دوز سوم آن را گرفتند. در کنار این برخی از افراد نیز سه دوز آسترازنکا و یا سه دوز اسپوتنیک دریافت کردند که توصیه می‌کنم این افراد نیز از واکسن‌های پروتئینی به‌عنوان دوز چهارم استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران اظهار امیدواری کرد که با تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای سنین بالا و انتخاب نوع واکسن، ریسک ابتلا و فوت در این افراد کاهش یافته و به نزدیک صفر برسد.وی همچنین به افرادی که دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند نیز توصیه کرد که هرچه زودتر برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند و افزود: تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای افراد در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال نیز اهمیت زیادی دارد، درحالی‌که در کشور ما تزریق دوز بوستر برای این گروه سنی هنوز تائید نشده است.نوری‌زاده در خاتمه خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد زیر ۱۸ سال در کشور ما بیش از ۶ ماه قبل دوز دوم واکسن شان را دریافت کردند و الان بهتر است با تزریق دوز سوم ایمنی این عزیزان تکمیل شود.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها