به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۳۳۴۵۳۰

خاستگاه گل و گلاب جنوب کشور در تنگنا

خاستگاه گل و گلاب جنوب کشور در تنگنا
گروه اقتصادی: اردیبهشت توریست پذیر میمند باعث شده روزانه چندین هزار نفر به این شهر سفر کنند؛ از این‌رو مسئولان بخش میمند در تلاش هستند تا هشتم اردیبهشت را به عنوان روز ملی میمند نامگذاری کنند.برای نخستین بار گل سرخ از میمند به سایر نقاط کشور صادر شده است و از آنجا که گل و گلاب در دین ما تقدس دارد برای شستشوی اماکن مقدس از آن استفاده می شود.

شهردار میمند با اشاره به استقبال گردشگران از هوای عطر آگین میمند در اردیبهشت ماه، گفت: اقدامات زیادی برای معرفی آیین گلاب گیری انجام شده و برای ثبت این آیین روز هشت اردیبهشت را به عنوان روز میمند پیشنهاد و برای ثبت در تقویم فارس بررسی شد.به گفته علی اکبر حسن زاده، میمند یکی از نقاط ویژه گردشگری فارس است که آب و هوای اردیبهشت میمند و همچنین قرار گرفتن در شاه راه اصلی فارس از ویژگی های منحصر به فرد این شهر است.

شهردار میمند گفت: میمند با توجه به اینکه منبع اصلی گلاب کشور است می تواند سبب ارزآوری برای کشور شود.حسن زاده با اشاره به اقدامات شهرداری برای توسعه این شهر، بیان کرد: پارک ۱۱۰ هکتاری میمند با پیشرفت ۲۵ درصدی یکی از این اقدامات است که ۲۰میلیارد تومان بودجه برای این پروژه اط  تسهیلات صندوق توسعه درنظر گرفته شده است که برای تکمیل نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به مطالعات احداث کارخانه گلاب گیری در ورودی شهر میمند گفت:  ۱۲ هزار هکتار زمین آماده و در مرحله جذب سرمایه گذاری است که سبب اشتغال زایی می شود.شهردار میمند با اشاره به اینکه۱۲ بوم‌گردی این شهر راه اندازی شده است، یادآور شد:این تعداد اقامتگاه بوم گردی  دغدغه مهمانان و مسافران جهت اسکان را مرتفع کرده است و آمادگی میزبانی از مسافران را داریم.

حسن زاده افزود:  پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد بوم‌گردی ها به ۲۰ مورد برسد و  سرمایه گذارانی که تمایل سرمایه گذاری در این شهر دارند مورد استقبال شهرداری قرار می گیرد و امکانات برای آنها مهیا خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری  جلسه ای یا فرمانده سپاه فجر فارس گفت:  هفته آینده با حضور مسئولان جلسه ای برگزار می شود تا مشکلات میمند و ظرفیت های آن مورد بررسی قرار بگیرد.

۹۰ نوع عرقیات دارویی در میمند تولید می شود
در ادامه محمد رئیسی  نایب رییس اتحادیه باغداران یکی از تولیدکنندگان گلاب و عرقیات با اشاره به تجربه برگزاری ۱۱ جشنواره گل و گلاب گیری گفت: میمند تامین کننده ۶۰ درصد مواد اولیه داروهای گیاهی کشور است و هر ساله ۵۰۰ تن بهار نارنج، کیالک، آویشن و ... به سایر نقاط کشور صادر می شود.رئیسی نبود زیرساخت ها در سال های گذشته را یکی از  دلایل عدم پیشرفت این شهر دانست و افزود: ۱۵ کارگاه صنعتی و ۱۱۰ کارگاه سنتی در میمند فعالیت می کنند که ۴۰ درصد گلاب مصرف داخلی و ۶۰ درصد به کشورهای همسایه صادر می شود.
وی افزود:  همچنین ۹۰ نوع عرقیات دارویی در میمند تولید می شود و ۹۰ درصد آن صادراتی است.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: صنعت شیشه گری در میمند احیا شده است و  درحال حاضر دو کارگاه شیشه گری فعالیت دارند.رئیسی با اشاره به صادرات اسانس گل به فرانسه گفت: ما در برندسازی کوتاهی کردیم و به دلیل ادعای موقوفه بودن میمند هیچ سرمایه گذاری وارد نمی شود.وی یادآور شد که ۵ هزار نفر در صنعت گل و گلاب گیری به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند و در کنار باغ‌های گل  عسل نیز تولید می شود.

ورودی شهر گردشگر پذیر میمند نیازمند بازسازی است
رئیس شورای شهر میمند از رسانه ها درخواست کرد تا مطالبات را به گوش مسئولان برسانند و درحالی روزانه هزاران نفر گردشگر در اردیبهشت وارد میمند می شوند، اما عدم وجود زیرساخت ها و ناایمن بودن جاده مشکل آفرین است.بهمن بهمن نژاد گفت: ورودی شهر نیازمند بازسازی است و عدم اختصاص اعتبار کافی برای میمند را شاهد هستیم.

وی افزود: این شهر گلخانه استان فارس است و در هر فصل میمند پر از گل و شکوفه است.بهمن نژاد با اشاره به وسعت هزار و ۷۰۰هکتاری گل های محمدی در میمند گفت:  ۲۵۰ هکتار آن دیم است و همچنین ۵۰۰ هکتار نیز گل نسترن  در میمند کشت می شود.وی ادامه داد: همچنین هزار و ۵۰۰انجیر، انگور زرین بدون هسته، گردو و ... نیز از دیگر محصولات این شهر است.بهمن نژاد با بیان اینکه میمند در حوزه کشاورزی و گردشگری سرشار از پتانسیل است، یادآور شد: عدم جذب سرمایه گذار به دلیل موقوفه بودن است و به همین دلیل سرمایه گذاران تمایلی به همکاری ندارند درحالی که این ادعا بدون هیچ اسناد و مدارکی است.

ساخت المان گل محمدی در میمند
سید غلامعلی ظهرابی، بخشدار میمند با بیان اینکه این شهر باید جایگاه خبری خود را که مغفول مانده  بود  به دست آورد، بیان کرد:  این دوره از شورا این موضوع را در اولویت خود قرار داده‌است.وی با بیان اینکه المان نماد گل محمدی ساخته شده آماده نصب است که با نورپردازی این نماد در شب نیز قابل دیدن است، ابراز کرد: همچنین یک نماد گلاب گیری نیز در شهر نصب شده و سایر المان‌ها با این موضوع در شهر نصب شده است.ظهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی ها چاه جدید حفر شده و ۵ هزار نهال گل محمدی در بلوارها کشت می شود و گلخانه ای نیز با این محوریت راه اندازی شده است.

کاهش ۵۰ درصدی محصولات گل میمند به دلیل سرمازدگی
رئیس جهاد کشاورزی میمند از  کاهش ۵۰ درصدی محصولات به دلیل سرما زدگی خاطرنشان خبرداد و افزود: از برداشت ۴ تن در هر هکتار به ۲ و نیم هکتار رسیدیم و با توجه به خشکسالی ها محصولاتی مانند گل محمدی، گردوهای و... به صورت دیم است .محمد هادی گفت: توسعه کشت گل محمدی می تواند یکی از راه های مقابله با خشکسالی باشد.

مهدی مقدم،  یکی از اعضای شورای شهر میمند نیز با اشاره به اشتغال زایی تولید گل و گلاب در میمند بیان کرد: کارگران فصلی هر سال وارد میمند می شوند و  همچنین با برگزاری جشنواره شاهد حضور گردشگران هستیم اما به دلیل نبود جاده مناسب علاوه بر پر ترافیک بودن و عدم وجود شانه راه، یکی از نقاط حادثه خیز است که جان هموطنان و گردشگران را به خطر می اندازد.

وی گفت: برای افزایش کشت گل باید انشعاب آبی از تنگاب فیروزآباد به میمند اختصاص داده شود و مجتمع گیاهان دارویی میمند تنها مجتمع فعال فارس است.بهنام صیاد نژاد عضو دیگر شورای شهر میمند ابراز امیدواری کرد که روز هشت اردیبهشت به عنوان روز میمند معرفی شود و مسئولین گردشگری و استانداری به آن اهتمام ویژه داشته باشند.وی با اشاره به استقبال از سرمایه گذاران گفت: صنعت گل و گلاب کاشان با توجه به جغرافیای شهری و تبلیغات از گلاب میمند جلو افتاده است.

عدم حضور مسئولان استانی نشان از تنهایی میمند است
علی پور میرزا، دبیر جشنواره گل و گلاب میمند نیز گفت: عدم حضور مسئولان استانی در جشنواره گل نشان از تنهایی میمند است و حتی مکان مخصوصی را  برای برگزاری جشنواره نداریم.وی گفت: میمند ظرفیت برگزاری جشنواره های زیادی به ویژه در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی را دارد که موجب سرمایه گذاری می شود.
پور میرزا با اشاره به موقعیت جغرافیایی میمند بیان کرد: فاصله ۲۰۰ کیلومتری از دریای آزاد و ۲۰ کیلومتر با بزرگراه و حتی ریل شیراز - بوشهر که از نزدیکی میمند می گذرد موقعیت ویژه ای است  اما به دلیل بخش بودن صدای ما شنیده نمی شود.

موقوفی بودن میمند سرمایه گذار را منصرف می کند
محمدرضا مسعودی یکی از باغداران میمند با اشاره به گلایه مردم میمند از ادعای موقوفه بودن میمند گفت: با اشاره به قوانین موقوفی برگرفته از شرع،  برای وقف، سه پایه اساسی وجود دارد، تصرف از اساسی‌ترین پایه های وقف است و واقف باید مالک باشد و جاری شدن صیغه عقد و تصرف باید بررسی شود.این قاضی بازنشسته تاکید کرد: تاکنون هیچ تصرفی شکل نگرفته است و با توجه به اینکه این موضوع به داوری گذاشته شده است تاکنون این داوری به بهانه های زیادی انجام نشده است.وی با بیان اینکه موقوفه بودن شهر میمند باعث شده تا سرمایه گذاران نتوانند در این شهر سرمایه گذاری کنند، افزود: هر سرمایه گذاری به این شهر وارد می شود در انتها که بحث موقوفی بودن ملک مطرح می شود از سرمایه گذاری منصرف می شود.

مهریار اعتمادفر پژوهشگر و تاریخ شناس  هم با بیان اینکه نخستین خاستگاه صنعت تقطیر و گل سرخ یا گل محمدی میمند است، عنوان کرد: این گل به حالت وحشی در طبیعت وجود داشته است اما با زندگی  انسانی تبدیل به خدمات فرهنگی شده و باغ گل به وجود آمده است و ما از لحاظ فرهنگی و تبدیل به باغ گل، میمند را خاستگاه گل می دانیم.

وی با اشاره به قدمت چند هزار ساله شهر میمند با توجه به کشفیات تاریخی افزود: ابتدا لوله ای به‌نام استیل وجود نداشته است و از نی ها به عنوان لوله انتقال بخار در صنعت تقطیر استفاده شده است که بر اساس گزارش های مورخین بزرگ گل سرخ از میمند به اصفهان، ترکیه، سوریه و بلغارستان صادر شده است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: گلاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها