به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۳۳۴۸۲۷

جنایت در سوریه مجازات در آلمان

جنایت در سوریه مجازات در آلمان
گروه بین الملل: حکم دادگاه عالی منطقه‌ای کوبلنتس آلمان علیه شهروند سوری متهم به شکنجه حکومتی قطعی شد. این نخستین دادگاه در سطح جهانی در زمینه این نوع شکنجه توسط رژیم بشار اسد در سوریه است.
به دنبال دادگاه رسیدگی به پرونده دو شهروند سوری متهم به شکنجه در شهر کوبلنتس آلمان، حکم محکومیت علیه یکی از متهمان قطعی شد. این قطعیت پس از آن صورت گرفت که دیوان عالی فدرال در کارلسروهه تقاضای تجدیدنظر متهم را رد کرده بود.این فرد از سوی دادگاه عالی منطقه‌ای (OLG) کوبلنتس به اتهام مشارکت در جنایت علیه بشریت به چهار سال و شش ماه حبس محکوم شده است.دادگاه در ژانویه ۲۰۲۲ علیه دومین متهم حکم حبس ابد صادر کرده بود. این فرد متهم بوده در شکنجه‌ی دست‌کم ۴هزار نفر و مرگ حداقل ۲۷ زندانی مشارکت و مسئولیت داشته است.
حکم محکومیت متهم اول در فوریه ۲۰۲۱ اعلام شد. این فرد که در زمان وقوع جرم ۴۴ سال داشته، در سوریه برای سازمان امنیت این کشور کار می‌کرده و آخرین بار عضو گروه بسیج ضرب و شتم و پراکندن تظاهرکنندگان مخالف رژیم بوده است.در تظاهراتی مسالمت‌آمیز در یک شهر واقع در جنوب دمشق در سال ۲۰۱۱ سازمان امنیت سوریه به سوی راه‌پیمایان آتش گشوده بود. در حکم دادگاه آمده است، این فرد در انتقال دست‌کم ۳۰ نفر به یک زندان مملو از زندانیان دست داشته که شکنجه و شرایط فاجعه‌بار حبس در انتظار این زندانیان بوده است.
دادگاه عالی این منطقه اقدام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تهاجم گسترده و سیستماتیک علیه مردم کشورش ارزیابی کرده که مصداق جنایت علیه بشریت است. از نظر دادگاه، این همکار سازمان امنیت سوریه که چند ماه بعد از خدمت سر باز زده و در سال ۲۰۱۸ به آلمان آمده، در این جنایت مشارکت داشته است.قضات عالی کیفری در دیوان عالی فدرال هیچ گونه نقض حقوقی در این حکم مشاهده نکرده‌اند. متهم اول که با اظهارات خود در برابر دادگاه در محکومیت متهم دوم کمک کرده است، به میزان حکم حبس خود اعتراض کرده بود.
به گفته دادستان فدرال آلمان، این دادگاه کیفری، در سطح جهان نخستین دادگاه رسیدگی به شکنجه حکومتی در سوریه بوده است. این دادگاه در آوریل ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کرد.

 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها