به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۳۳۴۸۷۵

دنیا، اینترنت ماهواره‌ای را وارد مدار کرد!

دنیا، اینترنت ماهواره‌ای را وارد مدار کرد!
گروه فناوری: کیفیت و سرعت اینترنت در کشور شرایط خوبی ندارد. هرچند که مردم بخشی از این کاهش سرعت را ناشی از اجرای بی‌سر و صدای طرح صیانت می‌دانند اما به اعتقاد برخی از کارشناسان؛ زیرساخت‌های اینترنت کشور برای میزان مصرف و تعداد استفاده‌کنندگان فعلی جوابگو نیست. موضوعی که شیوع کرونا، خانه‌نشین شدن مردم و آنلاین شدن بسیاری از کسب و کارها آن را به خوبی نشان داد.

در شرایطی که اینترنت کشورهای توسعه‌یافته بر پایه فیبر نوری توسعه پیدا کرده و حالا صحبت از ورود ماهواره به این حوزه است، شبکه مخابراتی در بخش سیم مسی و فیبر نوری در کشور ما به خوبی توسعه پیدا نکرده است و امروز در این زمینه مطابق با نیاز و فناوری پیش نرفته‌ایم.

وعده وزیر ارتباطات برای توسعه اینترنت
مسئولان اما وعده می‌دهند که تنها راه‌حل، توسعه شبکه ثابت است و شبکه‌‌های بی‌سیم و موبایل به تنهایی نمی توانند از عهده نیاز کاربران برآید.زارع‌پور، وزیر ارتباطات اعلام کرده که نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور توسعه فیبر نوری است.این وزارتخانه از انتهای سال پیش برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور برنامه ریزی کرده است و قرار است برنامه خود را در ۳ سال اجرایی کند.همچنین علاوه بر اپراتورهای ثابت به اپراتورهای تلفن همراه هم اجازه داده شده که خدمات اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری ارائه کنند.

به گفته او، در بخش همراه با موافقت دولت مقرر شده که بخشی از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف توسعه اینترنت ثابت فیبرنوری شود. در بخش ثابت هم، با موافقت دولت مقرر شده که شرکت‌هایی که پورت فیبر نوری راه‌ اندازی می‌کنند، ۳ درصد از درآمد خود را که به‌عنوان حق السهم به دولت می پردازند به مدت پنج سال پرداخت نکنند.وزیر ارتباطات مدعی شده که: تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار پورت مبتنی بر فیبر نوری راه‌اندازی شده است.

رد درخواست اینترنت بر پایه فیبر نوری
اما همچنان درخواست برای اینترنت بر پایه فیبر نوری از سوی مخابرات رد می‌شود. شهروندان تهرانی گزارش داده‌اند که درخواست استفاده از سرویس فیبر نوری داشته‌اند اما با مشکل نبود زیرساخت‌های فیبر نوری مواجه بوده‌اند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که فیبر نوری در کشور خواهان زیادی هم ندارد.هزینه بالا، یکی از دلایل توسعه پیدا نکردن اینترنت بر پایه فیبر نوری است.
 
طبق آمارهای موجود، تعداد اشتراک فناوری FFTH که در دولت جدید به آن توجه ویژه‌ای شده نسبت به پاییز ۱۴۰۰، حدود ۵٫۵درصد افزایش یافته است. این امر نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های دولت، همچنان افراد زیادی علاقمند به استفاده از این سرویس نیستند.ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور هم اکنون به ۳۴٫۹۶ درصد رسیده است. تا پاییز ۱۴۰۰، ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۴٫۸۷ درصد اعلام شده بود و این افزایش بسیار اندک نشان می‌دهد توسعه تلفن ثابت در کشور تقریبا متوقف شده است.

چاره‌ای جز توسعه اینترنت بر پایه فیبر نوری نداریم!
اما در این بین یک پرسش مطرح می‌شود که؛ با وجود طرفدار نداشتن اینترنت فیبر نوری در کشور آیا راهکاری غیر از این برای توسعه پهنای باند اینترنت کشور وجود دارد؟خسرو سلجوقی، عضو سابق هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در اینباره به تجارت‌نیوز می‌‌‌گوید: در کشورهای توسعه‌یافته بر پایه فیبر نوری اینترنت توسعه پیدا کرده است. این کشورها حالا از فیبر نوری هم عبور کرده و به فکر توسعه اینترنت با ماهواره هستند.

او ادامه می‌دهد: استفاده از آنتن‌های BTS مثل این است که به جای لوله‌کشی آب از بطری برای رساندن آب استفاده کنیم.در نتیجه چاره‌ای جز توسعه اینترنت بر پایه فیبر نوری نیست اما همانطور که گفته شد، به دلیل هزینه بالا و تاثیر تحریم‌ها نتوانستیم زودتر زمینه‌ساز توسعه اینترنت بر پایه فیبر نوری باشیم.

به گفته سلجوقی؛ در حال حاضر دولت برای تامین هزینه‌های فیبر نوری هم از مصرف‌کنندگان و هم ارائه‌دهندگان اینترنت، هزینه‌ای را به طور غیر مستقیم دریافت می‌کند تا در نهایت بتواند به سمت توسعه فیبر نوری برود.
این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه می‌کند: البته همانطور که گفتم دنیا به سمت اینترنت ماهواره‌ای درحال حرکت است. یکی از همکاران ما پیشنهاد داد که در کشور با استفاده از تکنولوژی که بالن را به هوا می‌برد، ماهواره‌هایی نزدیک به زمین بسازیم که مشکلات آنتن‌های BTSرا هم نداشته باشد. یعنی وقتی به مانع می‌خورد، کیفیت پایین نیاید. اما در عین حال مانند ماهواره نیز هزینه‌بر نبوده و به ظرفیت علمی و فناوری ویژه‌ای هم برای راه‌اندازی نیازد ندارد.او معتقد است: با استفاده از علم دانشمندان داخلی و کمک از فناوری‌های خارجی می‌شود اگر بنای افزایش کیفیت اینترنت باشد، اقدامات جدیدی را رقم زد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها