به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۳۳۴۹۲۶

هدف زیرکانه ایلان ماسک از خرید توییتر

هدف زیرکانه ایلان ماسک از خرید توییتر
گروه گوناگون: شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که هدف ایلان ماسک از خرید توییتر – Twitter چیست؟ در ادامه برنامه‌های ماسک را با هم می‌خوانیم.
اگر از کاربران شبکه اجتماعی محبوب توییتر باشید حتماً درباره خرید سهام کل شرکت توسط ایلان ماسک اخبار زیادی شنیده‌اید. ایلان ماسک ابتدا درصدی از سهام توییتر را خریداری کرد و پس از اینکه جای پای خود را در این شرکت محکم کرد، پیشنهاد خرید کل سهام آن را تقدیم هیئت مدیره کرد.
خبرگزاری رویترز خبر از برنامه‌های اولیه ماسک برای توییتر در آینده داده و تمامی اطلاعات موجود را از سه منبع نزدیک به ماسک که البته نخواسته‌اند اسامی‌شان فاش شود، نقل کرده است. به طور کلی یکی از مهمترین اهداف ماسک از خرید توییتر، درآمدزایی به سبک خود او است.
هدف ایلان ماسک از خرید توییتر چیست؟
گفتنی است که موسس اسپیس ایکس و تسلا برای اینکه بتواند سهام توییتر را با قیمت پیشنهادی‌اش بخرد از برخی بانک‌ها وام‌های کلان گرفته و موفق شده آنها را راضی و متقاعد کند. ماسک به بانک‌هایی که به او در راستای خرید توییتر وام داده‌اند گفته قصد دارد برنامه‌هایی را در جهت کاهش هزینه‌های شرکت عملی کند.
برخی از این برنامه‌ها شامل تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌ها به کمک برخوردهای سخت گیرانه با حقوق مدیران اجرایی می‌شود. از طرف وی خاطرنشان کرده برنامه‌های جدیدی برای کسب درآمد از توییت‌ها دارد. خبرگزاری رویترز در گزارش خود به نقل از آن سه منبع آگاه و مطلع نوشته است، ماسک پس از ارائه پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری خود با برخی از بانک‌ها در تاریخ ۲۵ فروردین وارد مذاکره شده و تلاش کرده تا با دادن وعده‌های مذکور آنها را قانع کند.
یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده اعضای هیئت مدیره توییتر پیشنهاد آخر و نهایی آقای ماسک را بپذیرند و از خیر سهام خود بگذرند، همین موافقت بانک‌ها با اعطای وام به او بوده است. موسسه تسلا و اسپیس ایکس برای اینکه بتواند نمایندگان بانک‌ها را متقاعد سازد تلاش زیادی کرد تا برنامه‌های سودساز خود را برای آنها شرح دهد. او در نهایت پس از کشمکش‌های زیاد موفق شد حدود ۲۵.۵ میلیارد دلار از بانک‌ها وام بگیرد.
از مجموع وام مذکور حدود ۱۳ میلیارد دلار آن وابسته به عملکرد توییتر و ۱۲.۵ میلیارد دلار آن با قید وثیقه و ضمانت سهام تسلا به ماسک واگذار شده است. در واقع سهام شرکت تسلا وثیقه‌ای برای دریافت این وام کلان از بانک شده است. همچنین ایلان ماسک در قراردادی که با توییتر داشته موافقت کرده ۲۱ میلیارد باقی مانده را از حساب خود و نقداً بپردازد.
گزارشات حاکی از آن است که ماسک هم اکنون در حال جمع و جور کردن مبلغ قرارداد با توییتر است چرا که از پنج شنبه گذشته تا به امروز بخشی از سهام تسلا را به فروش رسانده و این نشانه مهمی برای قصد جدی او است. رویترز همچنین خاطرنشان کرده ماسک به بانک‌ها درباره چشم انداز خود برای اداره توییتر نیز توضیحاتی داده است.
البته مشخص نیست که این کارآفرین میلیاردر پس از اینکه توییتر را به طور کامل تصاحب کند تا چه میزان قادر به کاهش هزینه‌های توییتر است اما بی‌شک برنامه‌های مدونی برای این کار خواهد داشت. متاسفانه اطلاعات چندانی از طرح ماسک برای آینده توییتر منتشر نشده و باید صبر کرد و منتظر خرید سهام این شرکت شد.
ماسک قبل از آنکه درباره رسمی شدن خرید توییتر حرفی بزند در رشته توییتی گفته بود هزینه پرداخت حقوق مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره این شرکت سالانه چند میلیون دلار روی دست شرکت خرج می‌گذارد و باید جلوی آن گرفته شود. او همچنین صراحتاً اعلام کرده بود که اگر مالک توییتر شود حقوق اعضای هیئت مدیره را قطع خواهد کرد.
آن طور که از اسناد رسمی و شرکتی توییتر بر می‌آید، پاداش مبتنی بر سهام این شرکت در سال منتهی به ۲۰۲۱ برابر با ۶۳۰ میلیون دلار بوده که حاکی از رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است. ایلان ماسک در گفتگو با بانک‌های وام دهنده گفته است حاشیه سود ناخالص این شرکت در مقایسه با پلتفرم‌های رقیب مانند فیسبوک و پینترست بسیار کمتر است و همین باعث می‌شود بتوان این شرکت را به نحوی مقرون به صرفه اداره کرد.
در راستای صحت سنجی این گفته‌ها رویترز تلاش کرده تا با نماینده ماسک یا نماینده توییتر صحبت کند و درستی این ادعاها را جویا شود اما هر دو نفر به درخواست رویترز پاسخ منفی داده‌اند. از دیگر منابع خبری که مدعی شده ایلان ماسک به بانک‌ها خبر تعدیل نیروی داده، بلومبرگ بوده است.
از طرفی یکی دیگر از منابع موثق اعلام کرده، ماسک تا زمانی که کنترل کامل این شبکه اجتماعی را به دست نگیرد به سراغ تعدیل نیرو نخواهد رفت. خود ماسک نیز در جلسه‌ای عمومی با حضور کارمندان، سهامداران و هیئت مدیره توییتر گفته بود که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تعدیل نیرو ندارد اما در آینده ممکن است این وضعیت تغییر کند.
همچنین بلومبرگ معتقد است که ایلان ماسک بدون اینکه به اسناد محرمانه عملکرد مالی شرکت دسترسی داشته باشد اقدام به خرید سهام شرکت و حالا تصاحب آن کرده است. از طرفی موسس تسلا وعده داده با آوردن قابلیت‌های جدید به این پلتفرم اجتماعی، راه و روش‌های کسب سود را متنوع و گسترده خواهد کرد.
به طور دقیق تر این کارآفرین برجسته مدعی شده راه‌های جدیدی به توییتر خواهد آورد که بتوان از توییتر درآمدزایی کرد و این توییت‌ها حاوی اطلاعات مهمی هستند که در سطح اینترنت وایرال یا همه گیر شده‌اند. از جمله روش‌هایی که در فکر ماسک است تا از آن بتواند درآمدزایی کند، دریافت پول از رسانه‌های متفرقه‌ای است که قصد دارند توییت‌های افراد و یا سازمان‌های تأیید شده را دنبال یا نقل قول کنند.
همچنین ماسک اوایل ماه جاری از سرویس اشتراکی توییتر آبی صحبت کرده (البته توییت مربوط به این خبر را سریعاً پاک کرد) و طی آن خبر از اعمال تغییراتی در آن داده بود. این تغییرات شامل کاهش هزینه اشتراک، توقف نمایش تبلیغات و پرداخت از طریق دوج کوین می‌شود. سرویس پرمیوم توییتر آبی ماهانه ۲.۹۹ دلار برای کاربران هزینه دارد و قابلیت‌های اختصاصی و زیادی به کاربران ارائه می‌دهد.
همچنین در پیامی دیگر از ماسک که آن هم سریعاً حذف شد، قرار بر این بود که وابستگی کامل توییتر به درآمد تبلیغات از بین برود و راه‌های درآمدزایی گسترده تر شوند. مجله فوربز معتقد است که ماسک با ثروت افسانه‌ای ۲۴۶ میلیارد دلار در صدر لیست ثروتمندترین افراد جهان است. ماسک نیز گفته از بانک‌ها برای بازاریابی وام سندیکایی سنگینش به سرمایه گذاران حمایت می‌کند و در آینده جزئیات بیشتری در خصوص آینده توییتر و برنامه‌های آتی به اشترام خواهد گذاشت.
به گفته برخی از منابع ماسک هنوز از راه نرسیده مدیرعامل فعلی توییتر را اخراج و برای او جایگزینی گذاشته است. وی گفته پس از اینکه توییتر را به طور کامل تصاحب کند، پاراگ آگراوال را از سمتش عزل می‌کند و البته نگفته مدیرعامل بعدی چه کسی خواهد بود. طبق آنچه در قرارداد شرکت آمده، در صورتی که ماسک بخواهد پاراگ آگراوال را از سمت فعلی‌اش برکنار کند، باید حدود ۳۸.۷ میلیون دلار به او غرامت و خسارت پرداخت کند. همچنین اگر سایر مدیران اجرایی اخراج شوند باید غرامت‌های دیگری نیز بپردازد که سر از چند ده میلیون دلار در خواهد آورد.
به گفته برت تیلور، رئیس هیئت مدیره این شبکه اجتماعی، پس از اینکه ماسک شرکت را تصاحب کند، هیئت مدیره منحل می‌شود و البته ماسک به نظر می‌رسد به هیئت مدیره گفته با روش مدیریتی آنها مشکلی ندارد. رویترز می‌گوید ایلان ماسک پیشنهادهای زیادی از شرکت‌های سرمایه گذاری دریافت کرده و همه آنها تمایل به همکاری با او را دارند و این گونه تعبیر کرده که «ماسک را در این پیشنهادها غرق شده است» این منبع خبری همچنین گفته ماسک در رابطه با این پیشنهادها در هفته آینده تصمیم گیری خواهد کرد.
به نظر می‌رسد ایلان ماسک درخواست همکاری شرکت‌های دیگر را رد کند زیرا دور از انتظار است که او به دنبال سرمایه گذار خصوصی برود چرا که قرارداد بین ایلان ماسک و توییتر ساختاری مثل معامله‌های اهرمی سنتی ندارد. همان‌طور که گفتیم طی روزهای اخیر موسس تسلا حدود ۸.۵ میلیارد دلار از سهام این کمپانی را به فروش رسانده است.
ماسک به نمایندگان بانک‌ها گفته در پی اعمال سیاست‌های جدیدی است تا بتواند توییتر را در کنار سایر بازارها به شبکه‌ای آزاد تبدیل کند. البته اینکه ماسک معتقد به دموکراسی و آزادی بیان است چیز تازه‌ای نیست و این موضوع را بارها اعلام کرده. لازم به ذکر است که وام ۱۳ میلیارد دلاری که ماسک از بانک گرفته ۷ برابر بیشتر از درآمد این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۲ است. در واقع بانک‌ها ریسک زیادی برای اعطای وام به این کارآفرین کرده‌اند.
برخی از بانک‌ها نیز در همین راستا با درخواست وام ماسک موافقت نکرده‌اند و گفته‌اند از اینکه بخواهند با اقدامات مخاطره آمیز و غیرقابل پیش بینی این شخص به درون چاه بیفتند ترس دارند. در واقع آنها معتقد هستند که اقدامات ماسک ممکن است باعث خروج استعدادها از این شبکه بشود.
برچسب ها: ایلان ماسک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها