به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۳۳۴۹۶۰

تشدید حملات روسیه به شبکه راه‌آهن اوکراین

تشدید حملات روسیه به شبکه راه‌آهن اوکراین
گروه بین الملل: نیروهای روسیه بتازگی حملات خود به خطوط ریلی اوکراین را تشدید کرده‌اند این درحالیست که شبکه راه‌آهن در روزهای نخستین جنگ تا حد زیادی در امان بودند. یکی از مقامات روسیه گفته که هدف از تغییر استراتژیکی مختل کردن سلاح‌رسانی کشورهای غربی به رژیم کی‌یف است در حالی‌که در ابتدا روسیه درصدد بود تا با استفاده از همین شبکه راه‌آهن نیروهای خود را به سراسر اوکراین منتقل کند. با این حال ارزیابی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که سیاست کنونی مسکو هم بیشتر آسیب زدن به خطوط ریلی اوکراین باشد تا تخریب کامل این ناوگان حمل و نقل.
شبکه راه‌آهن اوکراین که دارای سرزمینی وسیع و در عین حال هموار است در سراسر این کشور گسترده است. بنابراین نه‌تنها می تواند در جابجایی و ارسال تجهیزات نظامی و تسلیحاتی کشورهای غربی نقش بسزایی داشته باشد که همچنین برای انتقال جنگزدگان و پناهجویان اوکراینی هم تاکنون اهمیت زیادی داشته است.
تسلیحات غربی به کی‌یف کمک کرده تا با گذشت بیش از ۲ ماه از آغاز تجاوز روسیه، همچنان مقاومت کند. برخی حتی معتقدند فراتر از پایتخت این کمک‌ها در نبردهای شرق اوکراین در مناطق لوهانسک و دونتسک که اولویت مسکو هستند هم نقشی کلیدی دارند.آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌درخواست ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین به ارسال تسلیحات نظامی به این کشور سرعت بیشتری داده‌اند. این درحالیست که وزارت دفاع روسیه هشدار داده به کاروان‌ها و محموله‌های سلاح ارسالی کشورهای غربی به دیده یک هدف مشروع نگاه می‌کند. سخنگوی این وزارتخانه روسیه همچنین تاکید کرده که هدف قراردادن شبکه ریلی اوکراین هم با هدف مختل کردن ارسال تسلیحات از سوی کشورهای غربی بوده است.برخی از حملات اخیر روسیه اطراف شهر لویو در غرب اوکراین و در محدوده مرزی این کشور با لهستان متمرکز بوده که به‌نوعی دروازه ورودی تسلیحات و تجهیزات ناتو به اوکراین محسوب می‌شود. شهردار لویو گفته که حملات هوایی و موشکی روسیه تاکنون دست‌کم به ۳ ایستگاه زیرزمینی شبکه برق آسیب وارد ساخته و برق‌رسانی در برخی از محله‌ها را مختل کرده است.
روز ۸ آوریل حمله به ایستگاه مرکزی راه‌آهن کراماتورسک در دونباس تعداد زیادی کشته و مجروح بر جای گذاشت. اکثر قربانیان این حمله موشکی روسیه زنان و کودکانی بودند که قصد داشتند با قطار خود را به مناطق امن برسانند. زلنسکی مسکو را متهم کرد که عمدا به غیرنظامیان حمله کرده ولی روسیه با تکذیب این ادعا گفت که نیروهایش از موشکی که به این ایستگاه اصابت کرده استفاده نمی‌کنند و چنین موشک‌های در اختیار نیروهای اوکراینی است.با این حال در اواخر ماه آوریل روسیه در چندین نوبت خطوط ریلی اوکراین به‌ویژه در غرب این کشور را با هدف ایجاد اختلال در سلاح‌رسانی به کی‌یف مورد حمله قرار داد.
بنظر می رسد که روسیه در روزهای آغازین حمله خود به خاک اوکراین درصدد بود تا با استفاده از راه‌آهن سراسری اوکراین نیروهایش را به سراسر این کشور گسیل کند و اوکراین را به‌سرعت به اشغال خود در آورد و بنابراین تلاش می‌کرد تا کمترین آسیب ممکن به شبکه ریلی اوکراین وارد شود.دومینیک ترینکان، فرمانده بازنشسته فرانسوی در تحلیل این ماجرا به آسوشیتدپرس می‌گوید: «اما اکنون که روس‌ها متوجه شده‌اند امکان تحقق چنین خواسته‌ای را ندارند در پی این برآمده‌اند تا بر حملات خود به این ناوگان حمل و نقل که نقشی عمده در تجدید قوای نیروهای اوکراینی ایفا می‌کند، بیفزایند.»
با این حال این کارشناس غربی معتقد است که همچنان اولویت مسکو نه تخریب کامل خطوط ریلی اوکراین که بیشتر آسیب رساندن به آن است. به همین جهت تلاش می‌کند تا حملات دقیقی را با استفاده از موشک‌های نقطه‌زن گران‌قیمت خود اجرایی کند و از حملات کور اجتناب کند.فرانک لدواید، یکی از ماموران اطلاعاتی سابق بریتانیا در این باره می‌گوید: « این کار اوکراینی‌ها را متوقف نمی‌کند و فقط موجب اختلال در فعالیت آن‌ها خواهد شد.» به زعم این کارشناس، روس‌ها همچنین با این کار در صدد تخریب روحیه اوکراینی‌ها هستند. به این مفهوم که به مردم اوکراین این پیام را منتقل کنند که : «هیچ جا امنیت ندارید و ارتش‌تان نمی‌تواند از شما مواظبت کند. و ما در خاک شما هر طور که بخواهیم حکم‌رانی می‌کنیم.»
یکی از مقامات ارشد ایالات متحده در گفتگو با آسوشیتدپرس در ارزیابی پنتاگون از شرایط جاری می‌گوید : «همان زمانی هم که روس‌ها تلاش داشتند تا زیرساخت‌ها حیاتی در لویو را بزنند، به‌ویژه اهداف ریلی باید بگویم که این اقدامات آن‌ها «تاثیر قابل توجهی» بر اقدامات کی‌یف در پشتیبانی و تامین الزامات نیروهایش نداشت.»او در ادامه می‌گوید که خیلی مطمئن نیست که حملات روسیه از دقت آنچنان بالایی برخوردار باشند و حتی نتوانسته‌اند مانعی در ارسال سلاح به خاک اوکراین بوجود آورند.


 
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها